115-0368/01 – Podnikatelské plánování (PP)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Terezie Krestová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Terezie Krestová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- Klasifikovat druhy plánů dle nejdůležitějších hledisek / času, obsahu, funkce, integrace, hierarchického uspořádání, plausibility atp. /, kategorizovat plánovací metody a techniky a analyzovat možnosti jejich uplatnění.
- Navrhovat plánovací modely resp. sestavy plánů pro podniky nebo jejich dílčí
oblasti, a to při uplatnění procesního,funkčního i územního hlediska.
- Zhodnotit očekávané finanční dopady navržených plánů a stanovit systém
jejich pravidelného controllingu a aktualizace.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Základní informace o smyslu a podstatě plánovacího procesu v podnikatelských subjektech. Využití metod prognózování a tvorba podnikových prognóz. Praktická aplikace metod a postupů tvorby podnikového plánu v různých oblastech podnikové činnosti, hodnocení plánovacích priorit a rizik. Časová souslednost plánů, způsoby jejich aktualizace, řízení podle cílů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
znalost základů managementu
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakter a podstata plánovacího procesu:
- Plánovací postupy a principy.
- Klasifikace plánů dle různých podnikových hledisek.
- Časový faktor plánování.
2. Tvorba podnikových cílů:
- Hierarchie cílů a jejich promítání do podnikových plánů.
- Kritéria tvorby cílů a způsob jejich kvantifikace.
- Agregace a diferenciace cílů, rozpornost cílů a možnosti řešení.
3. Systémový přístup k plánování
- Úloha plánování v systému řízení podnikatelského subjektu.
- Stabilita a aktualizace plánů.
- Direktivní, adaptační a explorativní přístupy k podnikovému plánování.
4. Řízení plánových rozhodovacích procesů a syntéza jejich systému:
- Rozdíly v pojetí plánovacích činnosti.
- Příprava a úkoly analýzy plánových rozhodovacích procesů.
- Systém plánových rozhodovacích procesů, koordinační, racionalizační a
adaptační procesy.
5. Druhy plánů:
- Charakteristika a zásady strategického plánování.
- Pojetí a obsah taktických plánů.
- Přístupy k operativnímu plánování v podniku.
6. Tvorba podnikových prognóz:
- Postupy a metody podnikového prognózování.
- Možnosti objektivizace podnikových prognóz (adaptivní prognózování).
- Využití prognóz v procesu plánování.
7. Plánovací metody a modely v podnikovém plánování:
- Principy a postupy rozhodujících plánovacích metod (bilanční,
optimalizační,
adaptační, konkurenční, krizová atp.).
- Aplikace těchto metod v podnikovém plánování, jejich výhody a nevýhody.
8. Podnikatelský záměr a projekt:
- Informační příprava a charakteristika struktury podnikatelského
projektu.
- Použití nástroje jeho tvorby.
- Metody analýzy rizika (sensitivity) a jejich uplatnění v podnikatelském
projektu.
9. Tvorba a struktura podnikového plánu:
- Informační zabezpečení plánovacích procesů v podniku.
- Organizační zabezpečení tvorby podnikového plánu.
- Koordinace a provázanost jednotlivých částí podnikového plánu.
10. Plánování výrobního procesu v podnikatelském subjektu:
- Plán výroby.
- Plán práce.
- Plán zásobování.
- Plán obnovy, rekonstrukce a modernizace HIM.
- Organizační plán.
11. Marketingový plán podnikatelského subjektu:
- plánování odbytu,
- plán cen a jejich předpokládaného vývoje,
- plán distribučních cest a prostředků,
- plánování zakázek a obchodních případů.
12. Plánování finančních efektů a zdrojů, jejich užití v podnikatelském
subjektu:
- plán nákladů a výnosů,
- plán amortizace,
- finanční plán,
- investiční plán.
13. Plánování rozvoje resp. útlumu podnikatelského subjektu:
- plánování technického, technologického a výrobkového vývoje (plán výzkumu a
vývoje),
- plán sanace a restrukturalizace podniku,
- krizový plán, plán likvidace podniku.
14. Postupy a hodnocení realizace plánů:
- základní plánová schémata a standardy, plánování a řízení podle odchylek
resp. podle cílů, metody aktualiza-ce plánů, objektivita plánů,
- simulační plánovací modely a jejich aplikace v praxi,
- kontrola jako nedílná součást plánovacího procesu, adaptivní plánování v
podnikatelském subjektu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky