115-0381/01 – People Management and Development (115 381/02)
Gurantor department | Department of Management | Credits | 3 |
Subject guarantor | doc. PhDr. Iva Kirovová, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. PhDr. Iva Kirovová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 5 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2007/2008 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
• Explain the importance of people management and development in the context of global changes
• Analyze the influence of individual and situational factors on leadership styles
• Compare main leadership styles and evaluate their suitability of application
• Explain principles of global leadership
• Evaluate the importance and influence of organizational culture and national culture on leadership styles and people development
• Compare the methods relating to people development and education
• Explain the methods concerning soft data gathering and analyzing
• Explain influence of people management and development on organizations competitiveness
Teaching methods
Lectures
Seminars
Summary
The course explains the importance of people management and development in the context of global changes. Individual and situational factors influencing leadership styles are analyzed. Suitability of main leadership styles is compared and evaluated. Basic principles of global leadership are explained. The influence of organizational and national culture on leadership style and people development is assessed. Main development and educational methods are compared. The course includes explanation of methods related to soft data gathering and analyzing. The influence of people management and development on organization competitiveness is explained.
Compulsory literature:
Recommended literature:
BEDRNOVÁ, E.-NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozšířené
vyd., Praha: Management Press, 2002.
ISBN 80-7261-064-3.
DONNELLY, J.H.; GIBSON, J.L.; IVANCHEVICH, J.M. Management. Praha: Grada
Publishing, 1997.
ISBN 80-7169-422-3.
HAYESOVÁ, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7178-983-6.
KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence. Způsobilosti
výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing, 2004.
ISBN 80-247-0698-9.
MULLINS, L.J. Management and Organistaional Context. 6nd ed.Harlow: Prentice
Hall, Pearson Education Limited, 2002. ISBN 0 273651 47 1.
ROBBINS, S.P.; COULTER, M. Management. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-
247-0495-1.
ROLLINSON, D., BROADFIELD, A. Organistaional Behaviour and Analysis. 2 nd ed.
Harlow: Prentice Hall, Pearson Education Limited, 2002. ISBN 0 -273-65133-1.
K metodám:
PAVLICA, K. a kol. Sociální výzkum, podnik a management: průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Ekopress, 2000.
ISBN 80-86119-25-4.
SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001.
ISBN 80-7261-038-4.
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Industrialismus
• hlavní charakteristiky
• znalostní ekonomika
• organizační a pracovní kontext
2. Vedení a řízení
• historický kontext
• řízení
• vedení
3. Individuální chování
• interpersonální vztahy
• interpersonální komunikace
4. Individuální chování
• percepce
• postoje
• hodnoty
5. Individuální chování
• motivace a stimulace
• job design
• řízení výkonnosti
6. Individuální chování
• osobnost
• osobnost v organizačním kontextu
7. Ovlivňování
• druhy moci
• uplatňování vlivu
8. Skupiny a týmy
• základní charakteristiky
• skupinová dynamika
9. Týmy
• týmová práce
• teambuilding
• vedení týmu
10. Transakční vedení
• hlavní přístupy
• kontingenční přístupy
11. Rozvoj lidí
• tradiční a současné metody
• profesní a osobní rozvoj
• kompetence
12. Transformační vedení
• základní charakteristiky
• organizační kontext
13. Hodnocení účinnosti a rozvoje
• metody
• dotazování
14. Globální leadership
• národní kultura a interkulturní rozdíly
• kompetence
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.