115-0381/02 – Vedení a rozvoj lidí (115 381/02)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Iva Kirovová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Iva Kirovová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• Objasnit význam vedení a rozvoje lidí v kontextu globálních změn
• Analyzovat vliv individuálních a situačních faktorů na styly vedení
• Porovnat hlavní styly vedení a vyhodnotit vhodnost jejich aplikace
• Objasnit principy globálního leadershipu
• Ohodnotit význam a vliv organizační kultury a národní kultury na styly vedení a rozvoj lidí
• Porovnat metody rozvoje a vzdělávání lidí
• Objasnit metody týkající se získávání a analýzy soft údajů
• Vysvětlit vliv vedení a rozvoje lidí na konkurenceschopnost organizací
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Předmět objasňuje význam vedení a rozvoje lidí v kontextu globálních změn. Jsou analyzovány individuální a situační faktory ovlivňující styly vedení. Je porovnána a hodnocena vhodnost aplikace hlavních stylů vedení. Jsou objasněny základní principy globálního leadershipu. Je vyhodnocen vliv organizační a národní kultury na styly vedení a rozvoj lidí. Jsou porovnány hlavní metody rozvoje a vzdělávání. Předmět zahrnuje objasnění metod týkajících se získávání a analýzy soft údajů. Je vysvětlen vliv vedení a rozvoje lidí na konkurenceschopnost organizací.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
BEDRNOVÁ, E.-NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozšířené
vyd., Praha: Management Press, 2002.
ISBN 80-7261-064-3.
DONNELLY, J.H.; GIBSON, J.L.; IVANCHEVICH, J.M. Management. Praha: Grada
Publishing, 1997.
ISBN 80-7169-422-3.
HAYESOVÁ, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7178-983-6.
KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence. Způsobilosti
výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing, 2004.
ISBN 80-247-0698-9.
MULLINS, L.J. Management and Organistaional Context. 6nd ed.Harlow: Prentice
Hall, Pearson Education Limited, 2002. ISBN 0 273651 47 1.
ROBBINS, S.P.; COULTER, M. Management. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-
247-0495-1.
ROLLINSON, D., BROADFIELD, A. Organistaional Behaviour and Analysis. 2 nd ed.
Harlow: Prentice Hall, Pearson Education Limited, 2002. ISBN 0 -273-65133-1.
K metodám:
PAVLICA, K. a kol. Sociální výzkum, podnik a management: průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Ekopress, 2000.
ISBN 80-86119-25-4.
SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001.
ISBN 80-7261-038-4.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Industrialismus
• hlavní charakteristiky
• znalostní ekonomika
• organizační a pracovní kontext
Vedení a řízení
• historický kontext
• řízení
• vedení
Metody získávání soft dat
• kvantitativní
• kvalitativní
Individuální chování
• interpersonální vztahy
• interpersonální komunikace
• percepce
• postoje
• hodnoty
• motivace a stimulace
• job design
• řízení výkonnosti
• osobnost
• osobnost v organizačním kontextu
Ovlivňování
• druhy moci
• uplatňování vlivu
Skupiny a týmy
• základní charakteristiky
• skupinová dynamika
Týmy
• týmová práce
• teambuilding
vedení týmu
Transakční vedení
• hlavní přístupy
• kontingenční přístupy
Rozvoj lidí
• tradiční a současné metody
• profesní a osobní rozvoj
• kompetence
Transformační vedení
• základní charakteristiky
• organizační kontext
Hodnocení účinnosti a rozvoje
• metody
Globální leadership
• národní kultura a interkulturní rozdíly
• kompetence
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.