115-0388/01 – Společenské vědy v managementu (SVM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc. | Garant verze předmětu | prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2018/2019 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Identifikovat základní pojmy, názory a teorie společenských věd.
2.Uspořádat poznatky o osobnosti pracovníka a manažera.
3.Objasnit postoje, hodnoty, emoční inteligenci a rozvoj.
4.Porovnat teorie motivace – obecné a aplikační teorie.
5.Shrnout význam týmové práce a dynamiky týmu pro inovace.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky společenských věd, které jsou důležité pro moderní management organizací. Tyto poznatky se týkají pracovníků, pracovních skupin a týmů a sociálního systému organizace, jenž jsou klíčovými oblastmi společenských věd. Formou kritického posouzení společenskovědních teorií a propojení teorie a praxe bude dosaženo vyššího pochopení řízení lidí. Témata týkající se pracovníků zahrnou rozdíly mezi jednotlivci vzhledem k jejich osobnostní struktuře a dynamice, témata o pracovní skupině porovnávají uplatnění a přínosy pracovní skupiny v porovnání s týmovou prací. Propojení jedinců a pracovních (sociálních) skupin bude shrnuto v rámci výkladu o sociálním systému.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Průběžný test znalostí. Prezentace vybraného tématu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Základní znalosti společenskovědních disciplín a jejich uplatnění.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
-Objasnění pojmů a vztahu společenskovědních disciplín (manažerská psychologie, manažerská sociologie, andragogika).
-Pracovník jako jedinec (osobnost). Struktura, dynamika a utváření osobnosti využití poznatků v managementu.
-Pracovní postoje, hodnoty a emoce v práci.
-Význam IQ a EQ (emocionálního kvocientu) pro práci manažera. Struktura EQ, rozvoj emocionální inteligence.
-Pracovní výkon, pracovní činnost a pracovní zátěž.
-Stres v práci manažera. Rozměry stresu. Pozitivní a negativní účinky stresu.
-Učení a rozvoj. Teorie učení dospělých. Aplikace principů učení – vzdělávání a rozvoj pracovníků v organizaci.
-Ovlivňování v pracovním procesu. Teorie pracovní motivace a satisfakce. Commitment a angažovanost. Využití poznatků v manažerské praxi.
-Teorie motivace: „proč“ jsou lidé motivováni a „jak“ motivovat. Motivační program podniku.
-Pracovní skupina a tým v organizaci. Aplikace ve světě práce.
-Komunikace v organizačním prostředí. Význam komunikace. Vybrané komunikační teorie. Komunikační audit v organizaci.
-Inovace a podnikání. Inovační aktivity. Jedinec v inovačním procesu. Organizační faktory, které podporují inovaci v podnikání.
-Moc, pravomoc a autorita. Zdroje moci a jejich využití v řízení.
-Sociální systém jako dynamický celek spojující chování jedinců a sociálních skupin.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky