115-0394/02 – Management malého podniku (MMP)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Vytvořit ucelený přehled o požadavcích na manažera malého rodinného podniku
2. Identifikovat klady a zápory samostatného podnikání se zdůrazněním rysů rodinného podnikání
3. Umět založit živnost fyzické osoby, založit s.r.o., svolat valnou hromadu s.r.o., plnit administrativní povinnosti zaměstnavatele
4. Zvládnout počátek podnikání fyzické osoby a s.r.o. z pohledu administrativního, z hlediska financování a plánování
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Projekt
Anotace
Cílem předmětu je kombinací a doplněním znalostí z ostatních ekonomických a manažerských předmětů vytvořit ucelený přehled o činnosti manažera malého podniku. Všímá si specifik rodinného podniku a s tímto spojených odlišných nároků na znalosti a dovednosti manažerů. Po absolvování předmětu je student schopen orientovat se v požadavcích kladených na manažera malého rodinného podniku v oblastech zahájení podnikatelské činnosti, průběhu podnikání a s tím související problematiky zajišťování zdrojů a plnění podmínek kladených vnějšími i vnitřními subjekty, umí zvážit nejvhodnější způsob ukončení podnikatelské aktivity. Je akcentována pozice rodinného podniku. Uvedené oblasti jsou řešeny z pozice živnostníka a z pozice společníka a jednatele s.r.o. Učební výstupy jsou směřovány do tří úrovní: Znalosti: uspořádání uceleného přehledu o požadavcích na manažera malého rodinného podniku. Pochopení: identifikace kladů a záporů samostatného podnikání se zdůrazněním rysů rodinného podnikání. Uplatnění: aplikace: založení živnosti fyzické osoby, založení s.r.o., svolání valné hromady, plnění administrativních povinností zaměstnavatele.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
BLÁHA, Jiří, Aleš MATEICIUC a Zdeňka KAŇÁKOVÁ. Personalistika pro malé a střední firmy. Brno: CP Books, 2005.
ISBN 80-251-0374-9.
DVOŘÁČEK, Jiří. Audit podniku a jeho operací. Praha: C. H. Beck, 2005.
ISBN 80-7179-809-6.
FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: Grada, 2005.
ISBN 80-247-0939-2.
KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL, O. Strategické řízení: Teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006.
ISBN 80-7179-453-8.
KOTLER, Philip a John A. CASLIONE. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Překlad Tomáš Juppa. Brno: Computer Press, 2009.
ISBN 978-80-251-2599-1.
MIKUŠOVÁ, Marie. Podnikání v praxi. Praktický průvodce pro podnikatele. Ostrava: Arnet On Line, 2004.
ISBN 80-239-3195-4.
NENADÁL, Jiří. Management partnerství s dodavateli. Nové perspektivy firemního nakupování. Praha: Management Press, 2006.
ISBN 80-7261-152-6.
ODEHNALOVÁ, Pavla. Přednosti a meze rodinného podnikání. Brno: Masarykova univerzita Brno. 2011.
ISBN 978-80-210-5603-9.
SRPOVÁ, Jitka et al. Podnikatelský plán a strategie. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-4103-1.
STAŇKOVÁ, Anna. Podnikáme úspěšně s malou firmou. Praha: C. H. Beck, 2007.
ISBN 978-80-7179-926-9.
SYNEK, Miloslav et al. Manažerská ekonomika. 5., akt. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3494-1.
VEBER, Jaromír, Jitka SRPOVÁ et al. Podnikání malé a střední firmy. 3. akt. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-4520-6.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Diskuse na cvičeních, hledání vzájemných souvislostí.
E-learning
Interaktivní využívání LMS.
Další požadavky na studenta
Základní znalosti z oblasti managementu a ekonomiky podniku.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
- Malý podnik – vymezení, úloha, specifické rysy
- Manažer malého podniku (rysy, bariéry, předpoklady)
- Rodinný podnik I (historie, postavení, definice, role rodiny, typy, kultura, životní cyklus, silné a slabé stránky)
- Rodinný podnik II (řízení – fáze, koncept, typy, následnictví)
- Živnostník, zaměstnavatel (aplikace založení, povinnosti, ukončení existence)
- Společnost s ručením omezeným (aplikace založení, odchod společníka, vypořádací podíl)
- Rodinný podnik III (spolupráce v rámci rodiny – sdružení, spolupracující osoba)
- Společný podnik – výběr partnera
- Management vnitřního chodu rodinného podniku
- Možnosti financování, podpora
- Spolupráce (aliance, klastry, sítě)
- Malý podnik a životní prostředí
- Management rodinných podniků v evropském a mimoevropském prostředí
- Doing Business
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích