115-0396/01 – Strategický management (STRMG)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Petr Šnapka, DrSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Petr Šnapka, DrSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | 2014/2015 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu.
2.Osvojit si a využívat principy strategického myšlení.
3.Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace.
4.Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace.
5.Identifikovat konkurenční výhodu organizace.
6.Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí.
7.Formulovat odpovídající strategické alternativy.
8.Zhodnotit navržené strategie, rozhodnout o optimální strategii.
9.Navrhnout a propracovat plán implementace zvolené strategie.
10.Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy strategického managementu. Studenti jsou vedeni k osvojení si a využívání principů strategického myšlení. S pomocí případových studií, jež vycházejí z podnikové praxe, aplikují metody strategické analýzy a vyhodnocují stav a trendy vývoje externího i interního prostředí organizace. Studenti by si měli uvědomit nejen nezbytnost identifikace konkurenčních výhod v organizaci, ale také význam souladu vývoje organizace s vývojem podnikatelského prostředí. Tyto poznatky představují základ pro pochopení obsahu různých typologií strategií a principů strategického rozhodování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni promýšlet jednotlivé části implementace strategie, posuzovat její rizika a nastavit systém strategické kontroly.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
BOWMAN, Cliff. Strategický management. Praha: Grada, 1996.
ISBN 80-7169-230-1.
CRAINER, Stuart. Moderní management. Základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000.
ISBN 80-7261-019-8.
DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck, 2001.
ISBN 80-7179-603-4.
DOZ, Yves a Mikko KOSONEN. Dynamická strategie: schopnost pohotově měnit strategii vám umožní získat náskok před konkurenty. Praha: Management Press, 2011.
ISBN 978-80-7261-227-7.
DRUCKER, Peter F. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1993.
ISBN 80-85603-29-2.
GILAD, Benjamin. Strategické válečné hry v podnikání: jak firmy mohou zásadně zlepšit své strategie a překonat konkurenci. Praha: Management Press, 2010.
ISBN 978-80-7261-216-1.
HYSSEY, D. E. Jak reorganizovat firmu. Přeložil Vilém JUNGMANN. Praha: Computer Press, 2000.
ISBN 80-7226-351-X.
CHARVÁT, Jaroslav. Firemní strategie pro praxi. Praha: Grada, 2006.
ISBN 80-247-1389-6.
JOHNSON, Gerry a Kevin SCHOLES. Cesty k úspěšnému podniku. Praha: Computer Press, 2000.
ISBN 80-7226-220-3.
KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006.
ISBN 80-7179-453-8.
KIM, Chan W. a Renée MAUBORGNE. Strategie modrého oceánu: umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Praha: Management Press, 2005.
ISBN 80-7261-128-3.
LEDNICKÝ, Václav. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006.
ISBN 80-7329-131-2.
LOŠŤÁKOVÁ, Hana et al. Diferencované řízení vztahů se zákazníky: moderní strategie růstu výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2009.
ISBN 978-80-247-3155-1.
MALLAYA, Thaddeus. Základy strategického řízení a rozhodování: formulace, implementace, hodnocení a kontrola strategie, klíčové koncepce strategického myšlení, případové studie a příklady z ČR i ze světa. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1911-5.
MEFFERT, Heribert. Marketing&Management. Praha: Grada, 1996.
ISBN 80-7169-329-4.
SIMON, Hermann. Skrytí šampióni 21. století: úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích. Praha: Management Press, 2010.
ISBN 978-80-7261-225-3.
PORTER, Michael E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria, 1994.
ISBN 80-85605-12-0.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Průběžný znalostní test.
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalosti managementu, podnikové ekonomiky, finančního managementu a marketingu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
-Úvod do strategického managementu - základní pojmy, modely procesu tvorby strategií
-Základní tendence současného vývoje společnosti, principy strategického myšlení, prvky strategického záměru (vize, poslání, cíle a hodnoty)
-Strategická analýza – externí prostředí
-Strategická analýza – interní prostředí
-Finanční analýza a finanční plánování v rámci podnikové strategie
-Význam prognóz a metody prognózování
-Typologie strategií
-Strategický rozhodovací proces
-Implementace strategie a její principy
-Strategická kontrola, Balanced Scorecard
-Specifické formy strategické spolupráce
-Riziko a krize ve strategickém řízení
-Význam inovací ve strategickém řízení
-Strategie hospodářského vývoje v kontextu globálního prostředí
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky