115-0396/01 – Strategický management (STRMG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity5
Garant předmětuprof. Ing. Petr Šnapka, DrSc.Garant verze předmětuprof. Ing. Petr Šnapka, DrSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2014/2015Rok zrušení2014/2015
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAT073 Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
PAP30 Ing. Marcela Papalová, Ph.D.
ZEL089 Ing. Kateřina Stanovská, Ph.D.
S1N50 prof. Ing. Petr Šnapka, DrSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu. 2.Osvojit si a využívat principy strategického myšlení. 3.Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace. 4.Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace. 5.Identifikovat konkurenční výhodu organizace. 6.Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí. 7.Formulovat odpovídající strategické alternativy. 8.Zhodnotit navržené strategie, rozhodnout o optimální strategii. 9.Navrhnout a propracovat plán implementace zvolené strategie. 10.Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře
Individuální konzultace

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy strategického managementu. Studenti jsou vedeni k osvojení si a využívání principů strategického myšlení. S pomocí případových studií, jež vycházejí z podnikové praxe, aplikují metody strategické analýzy a vyhodnocují stav a trendy vývoje externího i interního prostředí organizace. Studenti by si měli uvědomit nejen nezbytnost identifikace konkurenčních výhod v organizaci, ale také význam souladu vývoje organizace s vývojem podnikatelského prostředí. Tyto poznatky představují základ pro pochopení obsahu různých typologií strategií a principů strategického rozhodování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni promýšlet jednotlivé části implementace strategie, posuzovat její rizika a nastavit systém strategické kontroly.

Povinná literatura:

BARTES, František. Strategie konkurenčních střetů. Ostrava: Key Publishing, 2011. ISBN 978-80-7418-100-9. FOTR, Jiří et al. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4. GRASSEOVÁ, Monika et al. Analýza podniku v rukou manažera. 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0032-2. KAPLAN, Robert S. a David P. NORTON. Efektivní systém řízení strategie: nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-203-1. UČEŇ, Pavel. Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení: příručka pro manažery a podnikatele, identifikace potenciálu zlepšení, tvorba firemní strategie, měření výkonnosti procesů, výpočet návratnosti projektů, praktické návody a příklady. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2472-0. WAGNER, Jaroslav. Měření výkonnosti: jak měřit, vyhodnocovat a využívat informace o podnikové výkonnosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2924-4.

Doporučená literatura:

BOWMAN, Cliff. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. CRAINER, Stuart. Moderní management. Základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-019-8. DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-4. DOZ, Yves a Mikko KOSONEN. Dynamická strategie: schopnost pohotově měnit strategii vám umožní získat náskok před konkurenty. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-227-7. DRUCKER, Peter F. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-29-2. GILAD, Benjamin. Strategické válečné hry v podnikání: jak firmy mohou zásadně zlepšit své strategie a překonat konkurenci. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-216-1. HYSSEY, D. E. Jak reorganizovat firmu. Přeložil Vilém JUNGMANN. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-351-X. CHARVÁT, Jaroslav. Firemní strategie pro praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1389-6. JOHNSON, Gerry a Kevin SCHOLES. Cesty k úspěšnému podniku. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-220-3. KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. KIM, Chan W. a Renée MAUBORGNE. Strategie modrého oceánu: umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-128-3. LEDNICKÝ, Václav. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. LOŠŤÁKOVÁ, Hana et al. Diferencované řízení vztahů se zákazníky: moderní strategie růstu výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3155-1. MALLAYA, Thaddeus. Základy strategického řízení a rozhodování: formulace, implementace, hodnocení a kontrola strategie, klíčové koncepce strategického myšlení, případové studie a příklady z ČR i ze světa. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. MEFFERT, Heribert. Marketing&Management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-329-4. SIMON, Hermann. Skrytí šampióni 21. století: úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-225-3. PORTER, Michael E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria, 1994. ISBN 80-85605-12-0.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Průběžný znalostní test.

E-learning

Další požadavky na studenta

Znalosti managementu, podnikové ekonomiky, finančního managementu a marketingu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

-Úvod do strategického managementu - základní pojmy, modely procesu tvorby strategií -Základní tendence současného vývoje společnosti, principy strategického myšlení, prvky strategického záměru (vize, poslání, cíle a hodnoty) -Strategická analýza – externí prostředí -Strategická analýza – interní prostředí -Finanční analýza a finanční plánování v rámci podnikové strategie -Význam prognóz a metody prognózování -Typologie strategií -Strategický rozhodovací proces -Implementace strategie a její principy -Strategická kontrola, Balanced Scorecard -Specifické formy strategické spolupráce -Riziko a krize ve strategickém řízení -Význam inovací ve strategickém řízení -Strategie hospodářského vývoje v kontextu globálního prostředí

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2014/2015 zimní semestr, platnost do: 2014/2015 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30 (30) 16
                Obhajoba seminární práce Semestrální projekt 30  16
        Zkouška Zkouška 70  35 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2014/2015 (N6208) Ekonomika a management (6208T011) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2014/2015 zimní