115-0400/01 – Management A (MANAG)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Identifikovat základní pojmy, názory, princip a koncepce vztahující se k oblasti managementu.
2. Popsat klasické i moderní směry managementu.
3. Objasnit podstatu a hlavní rysy současného managementu.
4. Vyjmenovat a vysvětlit základní manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personální management, vedení a motivování, kontrolování.
5. Objasnit podstatu a funkci strategického managementu, etiky a podnikové
kultury.
6. Vysvětlit základní pojmy, definice a souvislosti v oblasti rizika a krize v podnikání.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Ve výuce předmětu jsou poskytovány základní informace o problematice řízení
podniku. Současně je podána i stručná informace o vývoji managementu a
teoretických přístupech.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
DEIBLOVÁ, Maria. Motivace jako nástroj řízení. Praha: Linde, 2005.
ISBN 80-902105-8-9.
DONNELLY, James H., James L. GIBSON a John M. IVANCEVICH. Management. Praha: Grada, 2007.
ISBN 80-7169-422-3.
HAMMER, Michael a James CHAMPY. Reengineering - radikální proměna firmy: manifest revoluce v podnikání. 3. vyd. Praha: Management Press, 2000.
ISBN 80-7261-028-7.
JANDA, Patrik. Vnitrofiremní komunikace: nástroje pro úspěšné fungování firmy. Praha: Grada, 2004.
ISBN 80-247-0781-0.
KEŘKOVSKÝ, Miroslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006.
ISBN 80-7179-453-8.
KOONTZ, Harold a Heinz WEIHRICH. Management. 2. vyd. Praha: East, 1998.
ISBN 80-7219-014-8.
KOUBEK, Josef. Personální práce v malých a středních firmách. 3. aktualiz. a rozšíř. vyd. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-2202-3.
MAYEROVÁ, Marie. Stres, motivace a výkonnost. Praha: Grada1997. ISBN 70-7169-425-8.
PROVAZNÍK, Vladimír a Růžena KOMÁRKOVÁ. Motivace pracovního jednání. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. 2004.
ISBN 80-245-0703-X.
SEDLÁČKOVÁ, Helena a Karel BUCHTA. Strategická analýza. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006.
ISBN 80-7179-367-1.
TRUNEČEK, Jan. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd. Praha: Professional, 2004.
ISBN 80-86419-67-3.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Všeobecné středoškolské znalosti.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Základní pojmy, funkce a členění managementu
- Definice managementu a obsahový význam pojmu management
- Funkce managementu – plánování, rozhodování, organizování, komunikování,
motivování, kontrola, vedení lidí
2. Charakteristika manažera, jeho činnosti, role a odpovědnosti
- Vlastnosti manažera – vrozené a získané
- Hierarchie řídících struktur
- Manažerská odpovědnost (vůči vlastníkům, zaměstnancům, státu, společnosti,
sobě)
- Manažerské role – interpersonální, informační, rozhodovací
- Typy manažerů v průběhu vývoje firmy
3. Klasikové managementu
- Období předklasické – J. Montgomery, R. Owen, J. Watt, H.R.Towne a jiní
- F. W. Taylor – vědecké řízení a jeho zásady
- H. Fayol – správní řízení – obsah a zaměření 14 principů úspěšného řízení
- M. Weber – byrokratické řízení a jeho zásady
- E. Mayo – škola lidských vztahů – důraz na nehmotné stimuly
- Aplikace zásad klasického řízení – Ford, Baťa
4. Moderní směry managementu
- Procesní přístupy – důraz na klasifikaci manažerských funkcí a jejich
spojení v integrovaný celek. Představitelé Gulick, Mooney, Koontz, Urwick,
Weihrich. Systém POSDCORB.
- Systémové přístupy – akcentování komplexního chápání uvažovaných jevů a
procesů ve vnitřních i vnějších souvislostech. Představitelé Barnard, Simon,
Marche.
- Kvantitativní přístupy – operační výzkum, operační analýza. Přednosti a
zápory, matematické modelování.
- Psychologicko-sociální přístupy – teorie X a Y. Maslowova teorie potřeb,
Herbergova teorie satisfaktorů a disatisfaktorů.
- Pragmatický přístup – McKinsey, „7S“, Teorie „Z“, Metoda MBO
5. Současný management
- Podnikatelské prostředí současnosti
- Hledání dokonalosti Peterse a Watermana
- Dokonalost ve využívání lidí
- Leadership – Kanterová
- Benchmarking – učit se od nejlepších
- Outsourcing, metoda PPP, Balanced Scorecard.
- Podnikový reengineering – zásadní proměna firmy
6. Proces plánování
- Členění plánů podle jejich charakteru – časové, věcné.
- Plánovací proces, tvorba cílů a jejich charakteristika.
- Podnikatelský záměr – jeho vztah k plánování.
7. Rozhodování a rozhodovací metody
- Definování procesu rozhodování
- Potřebné podklady pro
- Součásti rozhodovacího procesu, typy rozhodování
- Formulace rozhodnutí a charakter rozhodnutí – příkaz (zákaz), doporučení,
návod, pomocné metody při rozhodování.
8. Proces organizování
- Definice organizování, organizace a její základní charakteristiky
- Základní typy organizačních struktur – liniová, funkcionální, funkcionálně-
štábní, maticová
- Moderní typy organizace – podnikatelská jednotka, divize, hybridní
struktura, síťové struktury, virtuální organizace
- Faktory působící na organizaci – Mintzbergova teorie struktur
- Organizační architektura
9. Personální management a vedení lidí
- Definice personální práce
- Personální činnosti
- Legislativa zaměstnávání pracovníků
- Kariéra
10. Motivace a stimulace
- Motivace – definování pojmu, zdroje motivace
- Motivační teorie
- Motivační profil člověka
- Definice stimulace, prostředky stimulace – hmotné a nehmotné prostředky
- Výkon a spokojenost pracovníka, pracovní výkon, motivace k řídící činnosti
11. Komunikace
- Definování komunikace, proces předávání informací a jeho členění
- Volba médií a volba komunikačního kanálu
- Komunikační styl, komunikační dovednosti
- Efektivní komunikace – argumentační mosty
- Základní chyby při komunikaci, typy komunikace
12. Proces kontroly
- Definice kontrolního procesu, její funkce, fáze a členění
- Druhy a formy kontrolního procesu
- Přístupy k stanovení standardů
- Vývojové tendence kontroly
- Přenášení pracovních povinností – systém delegování pravomoci a odpovědnosti
- Definování controllingu a jeho zásady
13. Strategický management - podstata a funkce
- Poslání podniku, podnikové cíle, zájmové skupiny.
- Analýza vnějšího a vnitřního prostředí
- Volba strategií a jejich implementace strategií.
14. Základy etiky a podnikové kultury
- Etika, morálka
- Podniková etika jako aplikovaná etika
- Etický kodex firmy – význam, obsah
- Definice kultury firmy, její význam
- Prvky a projevy podnikové kultury
- Změny podnikové kultury a její dopady
15. Riziko a krize v podnikání
- Definice pojmu rizika
- Základní rozdělení rizika a členění podnikatelského rizika, jeho snižování
- Rizikový lidský faktor
- Definice pojmu krize
- Charakteristika podnikatelské krize
- Způsob zvládnutí krizových situací, systém krizového managementu
16. Inovace
- Definice a postup tvorby
- Druhy inovace
- Význam inovačních aktivit
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky