115-0402/01 – Člověk a organizace (ČLORG)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc. | Garant verze předmětu | PhDr. Anna Dušková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle "Člověk a organizace":
- vysvětlit problematiku struktury a fungování sociálního prostředí, tzn. společnosti, malých sociálních skupin a organizací,
- popsat sociální procesy probíhající v sociálním prostředí,
- objasnit postup jak získat empirická data sociologickým výzkumem,
- vysvětlit podstatu osobnosti a jejího formování,
- rozlišit mezi motivací a stimulací,
- objasnit vytváření sociální interakce a interpersonálních vztahů ve skupině,
- identifikovat a řešit konflikty a stres,
- ilustrovat a vysvětlit podstatu kreativního myšlení a učení.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Anotace
Podstata předmětu spočívá v poskytnutí základních sociologických a psychologických poznatků, které jsou nezbytné pro pochopení problematiky fungování osobnosti a sociálního prostředí (skupin, organizací, společnosti), aby bylo možné je efektivně formovat a rovněž ovlivňovat procesy, které se jich týkají. Tyto znalosti jsou důležité především pro management a marketing.
Povinná literatura:
BLÁHA, Jiří a Aleš MATECIUC. Osobnost a psychické procesy. Ostrava: EkF, IIS. 2008
DUŠKOVÁ, Anna. Sylaby k přednáškám „Člověk a organizace“. Ostrava, Ekf, IIS, 2008
KAŇÁKOVÁ, Zdeňka. Organizace. Sociologický průzkum. Ostrava. EkF, IIS. 2008
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do studia.
Informování o studiu předmětu a vykonání zkoušky.
Vazby mezi psychologií, sociologií a ekonomií.
Využití poznatků z psychologie a sociologie pro ekonomy.
2. Společnost a její struktura.
Vymezení společnosti jako sociálního útvaru.
Sociálně-ekonomická struktura společnosti, sociální kategorie.
Sociální stratifikace společnosti, sociální vrstvy, charakteristika
sociálního statutu..
3. Socializace jedince v sociálním prostředí.
Vymezení socializace, formy a etapy socializačního procesu.
Faktory ovlivňující socializaci, sociální izolace.
Bariéry socializace.
4. Uspokojování individuálních a skupinových potřeb
Vymezení individuálních a skupinových potřeb. Maslowova klasifikace
potřeb.
Individuální hierarchie potřeb, důsledky dlouhodobě neuspokojené
potřeby.
Faktory ovlivňující uspokojování potřeb.
5. Sociální komunikace.
Vymezení komunikace, druhy komunikace a jejich přednosti a nedostatky.
Fáze komunikačního procesu, komunikační šumy.
Faktory ovlivňující pozitivně a negativně efektivitu sociální
komunikace.
6. Sociální skupina, pracovní skupina.
Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, charakteristika pracovní
skupiny.
Odlišení sociální skupiny od jiných sociálních útvarů.
Sociální role, pozice, prestiž.
Prvky sociální skupiny (členové, vztahy, cíle, hodnoty a normy).
Systémové podmínky nutné pro fingování skupiny (systémy: kontroly,
hodnocení, odměňování a komunikace).
7. Organizace a její struktura.
Vymezení organizace (podniku) jako sociální ho systému, cíle
organizace.
Analýza sociálního systému organizace (podniku) z hlediska její
struktury a dynamiky.
Charakteristika formální a neformální struktury organizace.
Typy neformálních skupin a jejich význam pro organizaci.
8. Sociální klima v organizaci.
Vymezení sociálního klimatu v organizaci a jeho význam pro organizaci.
Faktory ovlivňujících sociální klima.
Základní prvky sociálního klimatu (normy, hodnoty a styly vedení).
9. Vazby mezi organizací a komunitou.
Vymezení komunity a její význam pro organizaci.
Faktory ovlivňující pozici organizace v komunitě.
Multiplikační faktor a jeho dopad v době útlumu činnosti organizace.
10. Sociologický výzkum.
Vymezení sociologického výzkumu a průzkumu.
Fáze sociologického výzkumu.
Projekt výzkumu a závěrečná zpráva.
11. Techniky sociologického výzkumu.
Vymezení jednotlivých technik získávání sociálních dat (studium
dokumentů, pozorování, rozhovor, dotazník, experiment).
Možnosti použití jednotlivých technik, jejich přednosti a nedostatky.
Vybrané problémy sociologického výzkumu (formulace otázek, typy
otázek, třídění dat 1.a 2. stupně)
Průzkum veřejného mínění, sociometrie.
12. Osobnost a její struktura
Vymezení osobnosti, úloha jedince v organizaci, osobnostní struktura.
Rysy osobnosti, třídění osobnosti.
Kvalitativní pohled na osobnost (sebepojetí), kvantitativní pohled na
osobnost (strukturální teorie osobnosti).
13. Motivace a dynamika osobnosti.
Vymezení pojmů činnost, chování, psychické procesy.
Význam motivace, vnější a vnitřní příčiny motivovaného chování.
Zájmy, postoje, hodnoty a sklony jako motivační kategorie.
14. Poznávání osobnosti, interpersonální percepce.
Vnímání druhých jako základ jejich poznávání.
Nepřesnosti při vnímání druhých osob.
Teorie interpersonálního vnímání.
15. Sociální interakce a interpersonální vztahy.
Vymezení interpersonální interakce, její charakteristické rysy.
Prvky, formy a styly sociální interakce.
Interpersonální orientace a interakční programy.
16. Konflikty a stres.
Vymezení konfliktů, druhy konfliktů a jejich příčiny.
Účinky konfliktů a jejich řešení.
Agresivní chování, jeho příčiny, projevy a možnosti řešení.
Vymezení stressu a stresové situace, charakteristika pracovní zátěže.
Stresové reakce, eustres a distres.
Odolnost vůči psychickému stresu a důsledky stresu.
17. Myšlení, učení a tvořivost.
Myšlení jako rozumové poznání, abstraktní, pojmové a logické myšlení.
Tvůrčí myšlení, podmínky pro tvořivou práci.
Fantazie, pozornost, paměť.
Učení, druhy učení, křivka učení.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.