115-0402/01 – Člověk a organizace (ČLORG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity3
Garant předmětuprof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.Garant verze předmětuPhDr. Anna Dušková
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2007/2008Rok zrušení2009/2010
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BLA18 prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.
DUS20 PhDr. Anna Dušková
KAN07 PhDr. Zdeňka Kaňáková
MAT47 PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet a zkouška 10+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cíle "Člověk a organizace": ­- vysvětlit problematiku struktury a fungování sociálního prostředí, tzn. společnosti, malých sociálních skupin a organizací, ­- popsat sociální procesy probíhající v sociálním prostředí, ­- objasnit postup jak získat empirická data sociologickým výzkumem, ­- vysvětlit podstatu osobnosti a jejího formování, ­- rozlišit mezi motivací a stimulací, ­- objasnit vytváření sociální interakce a interpersonálních vztahů ve skupině, ­- identifikovat a řešit konflikty a stres, ­- ilustrovat a vysvětlit podstatu kreativního myšlení a učení.

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace

Anotace

Podstata předmětu spočívá v poskytnutí základních sociologických a psychologických poznatků, které jsou nezbytné pro pochopení problematiky fungování osobnosti a sociálního prostředí (skupin, organizací, společnosti), aby bylo možné je efektivně formovat a rovněž ovlivňovat procesy, které se jich týkají. Tyto znalosti jsou důležité především pro management a marketing.

Povinná literatura:

BLÁHA, Jiří a Aleš MATECIUC. Osobnost a psychické procesy. Ostrava: EkF, IIS. 2008 DUŠKOVÁ, Anna. Sylaby k přednáškám „Člověk a organizace“. Ostrava, Ekf, IIS, 2008 KAŇÁKOVÁ, Zdeňka. Organizace. Sociologický průzkum. Ostrava. EkF, IIS. 2008

Doporučená literatura:

BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie v řízení. 2. vyd. Praha: Management Press, 2002. 569 s. ISBN 80-7261-064-3. NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. 253 s. ISBN 80-200-0592-7 NOVÝ, Ivan. a kol. Sociologie pro ekonomy. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-433-9 PROVAZNÍK,Vladimír et al.. Psychologie pro ekonomy. Praha: Grada, 1997. 221 s ISBN 80-7169-434-7 SURYNEK, Alois; Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. 158 s. ISBN 80-7261-038-4.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Úvod do studia.  Informování o studiu předmětu a vykonání zkoušky.  Vazby mezi psychologií, sociologií a ekonomií.  Využití poznatků z psychologie a sociologie pro ekonomy. 2. Společnost a její struktura.  Vymezení společnosti jako sociálního útvaru.  Sociálně-ekonomická struktura společnosti, sociální kategorie.  Sociální stratifikace společnosti, sociální vrstvy, charakteristika sociálního statutu.. 3. Socializace jedince v sociálním prostředí.  Vymezení socializace, formy a etapy socializačního procesu.  Faktory ovlivňující socializaci, sociální izolace.  Bariéry socializace. 4. Uspokojování individuálních a skupinových potřeb  Vymezení individuálních a skupinových potřeb. Maslowova klasifikace potřeb.  Individuální hierarchie potřeb, důsledky dlouhodobě neuspokojené potřeby.  Faktory ovlivňující uspokojování potřeb. 5. Sociální komunikace.  Vymezení komunikace, druhy komunikace a jejich přednosti a nedostatky.  Fáze komunikačního procesu, komunikační šumy.  Faktory ovlivňující pozitivně a negativně efektivitu sociální komunikace. 6. Sociální skupina, pracovní skupina.  Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, charakteristika pracovní skupiny.  Odlišení sociální skupiny od jiných sociálních útvarů.  Sociální role, pozice, prestiž.  Prvky sociální skupiny (členové, vztahy, cíle, hodnoty a normy).  Systémové podmínky nutné pro fingování skupiny (systémy: kontroly, hodnocení, odměňování a komunikace). 7. Organizace a její struktura.  Vymezení organizace (podniku) jako sociální ho systému, cíle organizace.  Analýza sociálního systému organizace (podniku) z hlediska její struktury a dynamiky.  Charakteristika formální a neformální struktury organizace.  Typy neformálních skupin a jejich význam pro organizaci. 8. Sociální klima v organizaci.  Vymezení sociálního klimatu v organizaci a jeho význam pro organizaci.  Faktory ovlivňujících sociální klima.  Základní prvky sociálního klimatu (normy, hodnoty a styly vedení). 9. Vazby mezi organizací a komunitou.  Vymezení komunity a její význam pro organizaci.  Faktory ovlivňující pozici organizace v komunitě.  Multiplikační faktor a jeho dopad v době útlumu činnosti organizace. 10. Sociologický výzkum.  Vymezení sociologického výzkumu a průzkumu.  Fáze sociologického výzkumu.  Projekt výzkumu a závěrečná zpráva. 11. Techniky sociologického výzkumu.  Vymezení jednotlivých technik získávání sociálních dat (studium dokumentů, pozorování, rozhovor, dotazník, experiment).  Možnosti použití jednotlivých technik, jejich přednosti a nedostatky.  Vybrané problémy sociologického výzkumu (formulace otázek, typy otázek, třídění dat 1.a 2. stupně)  Průzkum veřejného mínění, sociometrie. 12. Osobnost a její struktura  Vymezení osobnosti, úloha jedince v organizaci, osobnostní struktura.  Rysy osobnosti, třídění osobnosti.  Kvalitativní pohled na osobnost (sebepojetí), kvantitativní pohled na osobnost (strukturální teorie osobnosti). 13. Motivace a dynamika osobnosti.  Vymezení pojmů činnost, chování, psychické procesy.  Význam motivace, vnější a vnitřní příčiny motivovaného chování.  Zájmy, postoje, hodnoty a sklony jako motivační kategorie. 14. Poznávání osobnosti, interpersonální percepce.  Vnímání druhých jako základ jejich poznávání.  Nepřesnosti při vnímání druhých osob.  Teorie interpersonálního vnímání. 15. Sociální interakce a interpersonální vztahy.  Vymezení interpersonální interakce, její charakteristické rysy.  Prvky, formy a styly sociální interakce.  Interpersonální orientace a interakční programy. 16. Konflikty a stres.  Vymezení konfliktů, druhy konfliktů a jejich příčiny.  Účinky konfliktů a jejich řešení.  Agresivní chování, jeho příčiny, projevy a možnosti řešení.  Vymezení stressu a stresové situace, charakteristika pracovní zátěže.  Stresové reakce, eustres a distres.  Odolnost vůči psychickému stresu a důsledky stresu. 17. Myšlení, učení a tvořivost.  Myšlení jako rozumové poznání, abstraktní, pojmové a logické myšlení.  Tvůrčí myšlení, podmínky pro tvořivou práci.  Fantazie, pozornost, paměť.  Učení, druhy učení, křivka učení.

Podmínky absolvování předmětu

Kombinovaná forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 40 (40) 0 3
                Projekt Projekt 40  0 3
        Zkouška Zkouška 60 (60) 0 3
                Písemná zkouška Písemná zkouška 60  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.