115-0402/01 – Individual and Organization (ČLORG)

Gurantor departmentDepartment of ManagementCredits3
Subject guarantorprof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.Subject version guarantorPhDr. Anna Dušková
Study levelundergraduate or graduate
Study languageCzech
Year of introduction2007/2008Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesBachelor
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
BLA18 prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.
DUS20 PhDr. Anna Dušková
KAN07 PhDr. Zdeňka Kaňáková
MAT47 PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Part-time Credit and Examination 10+0

Subject aims expressed by acquired skills and competences

Aims of "Individual and Organization": ­- to explain problems of structure and working social settings (small groups, organizations and society), ­- to describe social processes which are in social setting, ­- to clarify advance of data gathering in sociological research, ­- to explain essence of personality and her forming, ­- to distinguish between motivation and stimulation, ­- to explain forming social interaction and interpersonal relationships in the group, ­- to identify and solve conflicts and stress, ­- to illustrate and explain essence of creative thinking and learning.

Teaching methods

Lectures
Individual consultations

Summary

Lessons provide explanation of key sociological and psychological knowledge which are needful for comprehension problems of personality and social settings (groups, organizations and societies) and for their effective forming and influencing. This knowledge is important especially for management and marketing.

Compulsory literature:

BLÁHA, Jiří a Aleš MATECIUC. Osobnost a psychické procesy. Ostrava: EkF, IIS. 2008 DUŠKOVÁ, Anna. Sylaby k přednáškám „Člověk a organizace“. Ostrava, Ekf, IIS, 2008 KAŇÁKOVÁ, Zdeňka. Organizace. Sociologický průzkum. Ostrava. EkF, IIS. 2008

Recommended literature:

TUBBS, S. L.; MOSS, S. Human Communication. New York: McGraw-Hill, 1991. 490 p. ISBN 0-07-065404-2

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Úvod do studia.  Informování o studiu předmětu a vykonání zkoušky.  Vazby mezi psychologií, sociologií a ekonomií.  Využití poznatků z psychologie a sociologie pro ekonomy. 2. Společnost a její struktura.  Vymezení společnosti jako sociálního útvaru.  Sociálně-ekonomická struktura společnosti, sociální kategorie.  Sociální stratifikace společnosti, sociální vrstvy, charakteristika sociálního statutu.. 3. Socializace jedince v sociálním prostředí.  Vymezení socializace, formy a etapy socializačního procesu.  Faktory ovlivňující socializaci, sociální izolace.  Bariéry socializace. 4. Uspokojování individuálních a skupinových potřeb  Vymezení individuálních a skupinových potřeb. Maslowova klasifikace potřeb.  Individuální hierarchie potřeb, důsledky dlouhodobě neuspokojené potřeby.  Faktory ovlivňující uspokojování potřeb. 5. Sociální komunikace.  Vymezení komunikace, druhy komunikace a jejich přednosti a nedostatky.  Fáze komunikačního procesu, komunikační šumy.  Faktory ovlivňující pozitivně a negativně efektivitu sociální komunikace. 6. Sociální skupina, pracovní skupina.  Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, charakteristika pracovní skupiny.  Odlišení sociální skupiny od jiných sociálních útvarů.  Sociální role, pozice, prestiž.  Prvky sociální skupiny (členové, vztahy, cíle, hodnoty a normy).  Systémové podmínky nutné pro fingování skupiny (systémy: kontroly, hodnocení, odměňování a komunikace). 7. Organizace a její struktura.  Vymezení organizace (podniku) jako sociální ho systému, cíle organizace.  Analýza sociálního systému organizace (podniku) z hlediska její struktury a dynamiky.  Charakteristika formální a neformální struktury organizace.  Typy neformálních skupin a jejich význam pro organizaci. 8. Sociální klima v organizaci.  Vymezení sociálního klimatu v organizaci a jeho význam pro organizaci.  Faktory ovlivňujících sociální klima.  Základní prvky sociálního klimatu (normy, hodnoty a styly vedení). 9. Vazby mezi organizací a komunitou.  Vymezení komunity a její význam pro organizaci.  Faktory ovlivňující pozici organizace v komunitě.  Multiplikační faktor a jeho dopad v době útlumu činnosti organizace. 10. Sociologický výzkum.  Vymezení sociologického výzkumu a průzkumu.  Fáze sociologického výzkumu.  Projekt výzkumu a závěrečná zpráva. 11. Techniky sociologického výzkumu.  Vymezení jednotlivých technik získávání sociálních dat (studium dokumentů, pozorování, rozhovor, dotazník, experiment).  Možnosti použití jednotlivých technik, jejich přednosti a nedostatky.  Vybrané problémy sociologického výzkumu (formulace otázek, typy otázek, třídění dat 1.a 2. stupně)  Průzkum veřejného mínění, sociometrie. 12. Osobnost a její struktura  Vymezení osobnosti, úloha jedince v organizaci, osobnostní struktura.  Rysy osobnosti, třídění osobnosti.  Kvalitativní pohled na osobnost (sebepojetí), kvantitativní pohled na osobnost (strukturální teorie osobnosti). 13. Motivace a dynamika osobnosti.  Vymezení pojmů činnost, chování, psychické procesy.  Význam motivace, vnější a vnitřní příčiny motivovaného chování.  Zájmy, postoje, hodnoty a sklony jako motivační kategorie. 14. Poznávání osobnosti, interpersonální percepce.  Vnímání druhých jako základ jejich poznávání.  Nepřesnosti při vnímání druhých osob.  Teorie interpersonálního vnímání. 15. Sociální interakce a interpersonální vztahy.  Vymezení interpersonální interakce, její charakteristické rysy.  Prvky, formy a styly sociální interakce.  Interpersonální orientace a interakční programy. 16. Konflikty a stres.  Vymezení konfliktů, druhy konfliktů a jejich příčiny.  Účinky konfliktů a jejich řešení.  Agresivní chování, jeho příčiny, projevy a možnosti řešení.  Vymezení stressu a stresové situace, charakteristika pracovní zátěže.  Stresové reakce, eustres a distres.  Odolnost vůči psychickému stresu a důsledky stresu. 17. Myšlení, učení a tvořivost.  Myšlení jako rozumové poznání, abstraktní, pojmové a logické myšlení.  Tvůrčí myšlení, podmínky pro tvořivou práci.  Fantazie, pozornost, paměť.  Učení, druhy učení, křivka učení.

Conditions for subject completion

Part-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Exercises evaluation Credit 40 (40) 0 3
                Project Project 40  0 3
        Examination Examination 60 (60) 0 3
                Written examination Written examination 60  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.