115-0405/02 – Manažerské metody a techniky (MMT)

Garantující katedraKatedra managementuKredity3
Garant předmětuIng. Marcela Papalová, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Marcela Papalová, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2007/2008Rok zrušení2008/2009
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAT35 Ing. Antonín Matulík, Ph.D.
PAP30 Ing. Marcela Papalová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 12+0
kombinovaná Zápočet a zkouška 12+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

• Získat přehled o řídících technikách • Umět rozlišit techniky od znalostí, procedur a funkcí • Popsat metody nejčastěji využívané při řízení a při zvyšování výkonnosti • Objasnit podstatu jednotlivých technik • Prakticky aplikovat vybrané techniky • Posoudit bariéry použití vybraných technik

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

Předmět objasňuje systematické a analytické techniky používané manažery při zvyšování výkonnosti organizace v jednotlivých oblastech podnikatelské činnosti. Souběžně s teoretickými poznatky využívá zobecněných zkušeností managementu úspěšných podniků. Vedle osvojení teoretických znalostí je cílem výuky předmětu zvládnutí praktických aplikací vybraných manažerských technik.

Povinná literatura:

1. Armstrong, Michael. Handbook of Management Techniques. London: Kogan Page Limited, 1993. 617 p. ISBN 0-7494-0702-6. 2. Fotr Jiří., Švecová Lenka et al. Manažerské rozhodování –Postupy, metody nástroje. Praha: Ekopress, 2010. 474 s. ISBN 80-86929-59-0. 3. VLČEK, Radim. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. 443 s. ISBN 80-7261-068-6. 4. VLČEK, Radim. Management hodnotových inovací. Praha: Management Press, 2008. 443 s. ISBN 978-80-7261-164-5.

Doporučená literatura:

5. DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck, 2001. 256 s. ISBN 80-85467-77-1. 6. HORÁKOVÁ, H. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2001. 152 s. ISBN 80-7169-996-9. 7. Mullins, Laurie. Managament and Organisational Behaviour. London: Pitman, 1999. 913 p. ISBN 0-273-63552-2. 8. NORGAN, S. Marketing management: a European perspective. Wokingham: Addison-wesley. 1994. 622 p. ISBN 0-201-54447-4. 9. PEARCE, J. A.; ROBINSON, R. B. Strategic management: strategy formulation and implementation. Homewood: Irwin, 2002. ISBN-10: 0071213643. 10. Robbins, P. S.; Coulter, M. Management. GRADA Publishing. Praha 2004. 600 p. ISBN 80-247-0495-1.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Charakteristika řízení jako vědy a umění, problém jednoduchosti a složitosti řízení. Manažerské mýty a realita. Vysvětlit pojem MT (manažerské techniky), definice použití. Charakteristika MT, členění. Oblasti použití MT. Přínosy MT. 2. Metody a techniky vrcholového řízení. Definice vrcholového řízení, objasnění pojmů, význam. MT užívané ve vrcholovém řízení. Komponenty korporativního plánování. 3. Nové přístupy k managementu. Moderní přístupy ke strategickému řízení. Analytické metody a techniky. Metody modelování. Obecné strategické alternativy. Strategické plánovací modely. 4. Analýza SWOT ve vrcholovém řízení. Definice pojmů. Klíčové otázky analýzy- tvorba adekvátních kritérií. Diagram analýzy. Aplikace závěrů analýzy s využitím diagramu. 5. Manažerské plánování. Metody manažerského plánování. Postupy při stanovení cílů. Hodnocení vývoje předpokladů. Určování alternativních postupů. Formulace podpůrných plánů. Číselné vyjádření plánů pomocí rozpočtu. 6. Operativní řízení-jeho obsah, metody a techniky. MMT plánování výrobního postupu a vytížení. Řízení pomocí výjimek. Řízení delegováním. Řízení podle cílů (MBO) (tvorba kritérií pro manažerské cíle, stanovení cílů, hodnocení výkonu). Způsoby vedení operativní porady. 7. Metody tvorby útvarové struktury organizace. Definice, pojmy, význam organizování. Postup při vytváření útvarové struktury organizace. Tradiční a moderní metody útvarové struktury řídícího systému. Praktické aspekty organizačního projektování. 8. Manažerské techniky při alokaci zdrojů (síťová analýza) a jejich efektivní využití. Organizační změny. Proces změny. Typy změn. Jednotlivé kroky procesu změn (Lewin-Scheinův model). Jednotlivé kroky procesu změn (Daftův model - charakteristika). MT překonávání odporu ke změnám (osvěta a komunikace, participace a zapojení, usnadnění a podpora, vyjednávání a dohoda, manipulace a kooptace, donucení). Organizační konflikt, zdroje konfliktů. MT řízení konfliktu. Neefektivní MT. 9.Aplikace manažerských technik v dalších fázích výrobního procesu až po expedici produkce (kusová, malosériová a hromadná výroba) Organizační a řídící činnost manažera. Uplatňování pracovní kázně a disciplíny. Spoluúčast podřízených na řízení firmy. Hodnocení podřízených vzhledem k motivací. Tvůrčí činnost podřízených. Motivační nástroje, metody a postupy. 10. a 11. Aplikace hodnotové analýzy a hodnotového inženýrství (oblast výrobková, resp. řízení firmy). Hodnotová analýza. Vysvětlení funkčně nákladového přístupu. Funkce jako základní kategorie funkčně nákladového přístupu. Metody zjišťování funkcí. Pojetí efektivnosti v hodnotové analýze. Metody hodnocení funkcí a efektivnosti objektu. Metoda tvorby cen funkčně- nákladovým způsobem. Metody tvůrčího myšlení v hodnotové analýze. Metodický postup při aplikaci hodnotové analýzy ve výrobkové oblasti. 12. Metody a techniky inovativnosti. Plánováním a organizovaností proti inovacím. Metodické přístupy k experimentování. Techniky tvůrčího řešení problémů. Úskalí optimalizačních metod. Duplicity a interní konkurence jako nástroj inovací. Hodnocení neúspěšných experimentů. Metodické aspekty řízení řešitelských týmů. 13. Metody a techniky v investiční činnosti. Metodika postupu při přípravě projektu (investičního záměru). Metodika předinvestiční fáze projektového cyklu (oportunity study, pre-feasibility study, feasibility sudy). Metodika investiční fáze projektového cyklu. Metodika výrobní fáze projektového cyklu z krátko a dlouhodobého hlediska. Výběrová řízení, zadávací řád staveb a kategorizace investičních akcí. Základní pojmy investiční akce (investor, stavební dozor, provozní soubor, stavební objekt apod.). Metodický postup v přípravě územního řízení a stavebního rozhodnutí. 14. Metody racionálního využívání času manažera. Režim pracovníka dne. Efektivní postupy při delegování. Efektivní postupy při práci s informacemi. Manažerský plán využití času. Konsolidace disponibilního času.

Podmínky absolvování předmětu

Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2008/2009 (B6208) Ekonomika a management (6202R049) Účetnictví a daně (02) Účetnictví a daně K čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2008/2009 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku K čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2007/2008 (B6208) Ekonomika a management (6202R049) Účetnictví a daně (02) Účetnictví a daně K čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.