115-0447/05 – Metody a techniky v managementu (MaTM)

Garantující katedraKatedra managementuKredity5
Garant předmětuIng. Marcela Papalová, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Marcela Papalová, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KAS348 Ing. Kateřina Kashi, Ph.D.
PAP30 Ing. Marcela Papalová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet a zkouška 8+8

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Získat přehled o metodách a technikách v managementu. 2.Umět rozlišit techniky od znalostí, procedur a funkcí. 3.Popsat metody a techniky nejčastěji využívané v managementu. 4.Objasnit podstatu jednotlivých technik. 5.Prakticky aplikovat vybrané techniky. 6.Posoudit bariéry použití vybraných technik.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

Cílem předmětu je objasnit systematické a analytické metody a techniky používané při zvyšování výkonnosti organizace v jednotlivých oblastech podnikatelské činnosti. Souběžně s teoretickými poznatky je využito zobecněných zkušeností managementu úspěšných podniků. Dalším cílem - vedle osvojení teoretických znalostí - je praktické zvládnutí vybraných manažerských metod a technik. Cílem předmětu z hlediska studentů je získat přehled o metodách a technikách používaných v managementu, objasnit podstatu jednotlivých metod, technik, aplikovat vybrané techniky a posoudit bariéry použití vybraných technik.

Povinná literatura:

LE PEUTREC, Eva. Architektura kreativního myšlení: jak přeměnit vzdušné zámky v mrakodrapy. Praha: NLN, 2021. ISBN 978-80-7422-812-4. NEKUDA, René. Restart kreativity – Cvičebnice nápaditosti, ve které nemůžete udělat chybu. Brno: Jan Melvil, 2020. ISBN 978-80-7555-111-5. ROTHAERMEL, Frank T. Strategic management. 5th ed. New York: McGraw-Hill, 2020. ISBN 978-1-260-57123-8.

Doporučená literatura:

KUBÁTOVÁ, Sláva; BUJNA, Tomáš a BOHÁČEK, Zdišek. Rozhodování a tvořivost - sourozenci v managementu. Praha: Management Press, 2020. ISBN 978-80-7261-579-7. ŠPAČEK, Miroslav a ČERVENÝ, Karel. Kreativní metody v inovacích. Praha: Oeconomica, 2020. ISBN 978-80-245-2322-4. VOCHOZKA, Marek et al. Metody komplexního hodnocení podniku. 2. aktual. vyd. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1701-7.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

zápočet – seminární práce zkouška – kombinovaná (písemná – otevřené otázky a ústní)

E-learning

Další požadavky na studenta

Základní znalosti předmětu Management a Marketing.

Prerekvizity

Kód předmětuZkratkaNázevPovinnost
115-0386 MNGT Management Doporučená

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Vymezení metod a technik. 2. Metody na podporu formulování cílů. 3. Metoda MBO - řízení podle cílů. 4. Techniky prognózování cílů I. 5. Techniky prognózování cílů II. 6. Metody a techniky analýzy makroprostředí. 7. Metody a techniky analýzy mikroprostředí. 8. Metody a techniky analýzy vnitřního prostředí. 9. Metody souhrnných analýz. 10. Metody na podporu rozhodování. 11. Metody a techniky kauzální analýzy. 12. Techniky na podporu kreativity. 13. Techniky na podporu skupinové kreativity. 14. Metody hodnocení.

Podmínky absolvování předmětu

Kombinovaná forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30 (30) 16
                Seminární práce Projekt 30  16
        Zkouška Zkouška 70 (70) 40 3
                Zkouška kombinovaná (písemná a ústní) Písemná zkouška 70  40 3
Rozsah povinné účasti: 70% účast na seminářích, doporučená účast na přednáškách

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: není nutná účast na seminářích, doporučená účast na přednáškách, individuální seminární práce, zkouška

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0413A050012) Ekonomika a management (S03) Management K čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2023/2024 (B0413A050012) Ekonomika a management (S03) Management K čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2022/2023 (B0413A050012) Ekonomika a management (S03) Management K čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2021/2022 (B0413A050012) Ekonomika a management (S03) Management K čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2020/2021 (B0413A050012) Ekonomika a management (S03) Management K čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2019/2020 (B0413A050012) Ekonomika a management (S03) Management K čeština Ostrava 3 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní