115-0461/03 – Strategický management (STRMG)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | Ing. Lucja Matusiková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2019/2020 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu se současnou aplikací principů strategického myšlení.
2. Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace.
3. Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace.
4. Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí s formulací a zhodnocením pro implementaci odpovídajících strategických alternativ.
5. Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy strategického managementu. Studenti jsou vedeni k osvojení si a využívání principů strategického myšlení. S pomocí případových studií, jež vycházejí z podnikové praxe, aplikují metody strategické analýzy a vyhodnocují stav a trendy vývoje externího i interního prostředí organizace. Studenti by si měli uvědomit nejen nezbytnost identifikace konkurenčních výhod v organizaci, ale také význam souladu vývoje organizace s vývojem podnikatelského prostředí. Tyto poznatky představují základ pro pochopení obsahu různých typologií strategií a principů strategického rozhodování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni promýšlet jednotlivé části implementace strategie, posuzovat její rizika a nastavit systém strategické kontroly.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Řešení případových studií.
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalosti managementu, podnikové ekonomiky, finančního managementu a marketingu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
-Úvod do strategického managementu - základní pojmy, modely procesu tvorby strategií
-Základní tendence současného vývoje společnosti, principy strategického myšlení, prvky strategického záměru (vize, poslání, cíle a hodnoty)
-Strategická analýza – externí prostředí
-Strategická analýza – interní prostředí
-Finanční analýza a finanční plánování v rámci podnikové strategie
-Význam prognóz a metody prognózování
-Typologie strategií
-Strategický rozhodovací proces
-Implementace strategie a její principy
-Strategická kontrola, Balanced Scorecard
-Specifické formy strategické spolupráce
-Riziko a krize ve strategickém řízení
-Význam inovací ve strategickém řízení
-Strategie hospodářského vývoje v kontextu globálního prostředí
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky