115-0500/01 – Management A (MANAG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBAGarant verze předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2007/2008Rok zrušení2008/2009
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
COP01 Ing. Andrea Čopíková, Ph.D.
HAS70 prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
KRY04 Ing. Hana Krymláková, Ph.D.
MIK90 doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D.
PAP30 Ing. Marcela Papalová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Identifikovat základní pojmy, názory, princip a koncepce vztahující se k oblasti managementu. 2. Popsat klasické i moderní směry managementu. 3. Objasnit podstatu a hlavní rysy současného managementu. 4. Vyjmenovat a vysvětlit základní manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personální management, vedení a motivování, kontrolování. 5. Objasnit podstatu a funkci strategického managementu, etiky, podnikové kultury a společenské odpovědnosti. 6. Objasnit podstatu multikulturního a komparativního managementu.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Ve výuce předmětu jsou poskytovány základní informace o problematice řízení podniku. Současně je podána i stručná informace o vývoji managementu a teoretických přístupech.

Povinná literatura:

Beck Robert C. Motivation: Teories and Principles. 5th ed. Upper Saddler River: Pearson Education (United States), 2004. ISBN 978-0131114456. Bragg., Steven M. Controller's Guide to Planning and Controlling Operations. Wiley, 2004. ISBN 978-0471576808. Certo, Samuel., C. a Trevis Certo. Modern management: Concepts and skills. 12th ed. Prentice Hall, 2011. ISBN 978-0132176316. Daft, Richard L. a Patricia Lane. Management. 9th ed. South-Western Cengage Learning, 2010. ISBN 978-0-324- 59584-0. DuBrin, Andrew J. Esentials of Management. 9th ed. South-Western Cengage Learning, 2011. ISBN 978-0-538-47823-6. Foot, Margaret a Caroline Hook. Introducing Human Resource Management. 5th ed. Harlow: Pearson Educated Limited, 2008. ISBN 978-0-273-71200-8. Gibson, James, John Ivancevich a Robert Konopaske. Organizations: Behavior, Structure, Processes. 14th ed. McGraw-Hill/Irwin, 2011. ISBN 978-0078112669. Gilad, Benjamin. Business War Games: How Large, Small, and New Companies Can Vastly Improve Their Strategies and Outmaneuver the Competition. Franklin Lakes, NJ: The Career Press, 2009. ISBN 9781601630308. Griffin, Ricky W. Management. 10th ed. Cengage Learning, 2010. ISBN 9781439080993. 12.Mathis, Robert L. a John H. Jackson. Human Resource Management. 12th ed. Maason: South Western Cengage Learning, 2008. ISBN 978-0-324-54275-2. Mullins, John, W. a Orville C. Walker. Marketing Management: a Strategic Decision-Making Approach. 7st ed. New York: McGraw-Hill, 2010. ISBN 978-0-07-338116-9. Shafritz, Jay, M. Classics of Organization Theory. 7th ed. Wadsworth, 2010. ISBN 978-0495569411. Schein, Edgar H. Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 1992. ISBN 1-55542-487-2. Schermerhorn, John R. Management. 10th ed. New York: John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-29437-6. Simon, Herbert A. Administrative behavior: a study of decision-making processes in administrative organizations. New York: Free Press, 1997. ISBN 0684835827. 20.Stryker, Steven C. Plan To Succed: A Guide to Strategic Planning. Government Institutes, 2011. ISBN 978-1605907277. Taylor, Winslow F. The Principles of Scientific Management. Ed. neuved. CreateSpace, 2011. ISBN 978-1460969984. Thill, Joh V. a Cecil L. Excellence in Business Communication. 9th ed. Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0-136-10376-6. Whetten, David A. a Kim S. Cameron. Developing management skills. 8th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall, 2005. ISBN 0131441426. Zelený, Milan. Human Systems Management: Integrating Knowledge, Management and System. World Scientific Pub Co Inc. Reprint, 2008. ISBN 981-0249136.

Doporučená literatura:

Bragg, Steven M. Controller's Guide to Planning and Controlling Operations. Wiley, 2004. ISBN 978-0471576808. Carroll, Archie. B. a Ann K. Buchoholtz. Business & Society: Ethics & Stakeholders Management. 7th ed. Boston: South Western College, 2008. ISBN 13-978-0-324-56939-1. Kontes, Peter W. The CEO, Strategy, and Shareholder Value: Making the Choices That Maximize Company Performance. Wiley, 2011. ISBN 978-1118119037. Petri Helen L. a John M. Govern. Motivation: Theory, Research, and Applications (with Infotrac). 5th rev. ed. Florence: Cengage Learning, Inc (United States), 2003. ISBN: 9780534568801. Smith, Lyn a Mounter, Pamela. Effective Internal Communication. 2nd ed. Kogan Page, 2008. ISBN 978-0-7494-5265-0.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1.Definice managementu. Podstata a smysl managementu. Základní manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personální management, vedení a motivace, kontrola. Manažer, jeho charakteristiky a dovednosti. Úrovně managementu. 2.Vývoj managementu - klasické a moderní směry managementu, současný management. 3.Plánování. Podstata plánování. Typy plánů. Jednotlivé kroky plánování. Proces plánování. 4.Rozhodování. Proces rozhodování. Jednotlivé typy rozhodnutí. Rozhodování za jistoty, nejistoty a rizika. 5.Organizování. Definice organizování a organizace.Typy organizací a organizačních struktur. 6. Personální management. Definice a specifikace personálních činností, jejich organizace. Role manažerů při vykonávání personálních činností. 7.Vedení a motivace. Definice. Styly vedení. Motivace a motivátory, uspokojení. Motivační teorie a techniky. 8.Kontrolování. Základní proces kontroly. Kritické kontrolní body a standardy. Systém zpětné vazby, požadavky na efektivní kontrolu. 9. Funkce komunikace v organizacích. Proces komunikace, jeho bariéry a poruchy. Efektivní komunikace. 10.Podstata a funkce strategického managementu. Proces strategického managementu. Poslání a cíle organizace. Strategická analýza externího a interního prostředí. Výběr a implementace strategie. 11.Podnikatelská etika a společenská odpovědnost. Etické kategorie, pojmy a teorie. Etický kodex. Implementace podnikatelské etiky. Organizační kultura, její definice, prvky, typy. 12.Mezinárodní a komparativní management. Rozdíly ve vybraných zemích. Mnohonárodnostní korporace. Manažerské funkce v mezinárodním společnostech.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 30 (30) 0 3
                Jiný typ úlohy Projekt 30  0 3
        Zkouška Zkouška 70 (70) 0 3
                Ústní zkouška Písemná zkouška 70  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2007/2008 (B6202) Hospodářská politika a správa (6202R010) Finance (01) Finance P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.