115-0500/02 – Management A (MANAG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity5
Garant předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBAGarant verze předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2009/2010Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HAS70 prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Identifikovat základní pojmy, názory, princip a koncepce vztahující se k oblasti managementu. 2. Popsat klasické i moderní směry managementu. 3. Objasnit podstatu a hlavní rysy současného managementu. 4. Vyjmenovat a vysvětlit základní manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personální management, vedení a motivování, kontrolování. 5. Objasnit podstatu a funkci strategického managementu, etiky, podnikové kultury a společenské odpovědnosti. 6. Objasnit podstatu multikulturního a komparativního managementu.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Ve výuce předmětu jsou poskytovány základní informace o problematice řízení podniku. Současně je podána i stručná informace o vývoji managementu a teoretických přístupech.

Povinná literatura:

Beck Robert C. Motivation: Teories and Principles. 5th ed. Upper Saddler River: Pearson Education (United States), 2004. ISBN 978-0131114456. Bragg., Steven M. Controller's Guide to Planning and Controlling Operations. Wiley, 2004. ISBN 978-0471576808. Certo, Samuel., C. a Trevis Certo. Modern management: Concepts and skills. 12th ed. Prentice Hall, 2011. ISBN 978-0132176316. Daft, Richard L. a Patricia Lane. Management. 9th ed. South-Western Cengage Learning, 2010. ISBN 978-0-324- 59584-0. DuBrin, Andrew J. Esentials of Management. 9th ed. South-Western Cengage Learning, 2011. ISBN 978-0-538-47823-6. Foot, Margaret a Caroline Hook. Introducing Human Resource Management. 5th ed. Harlow: Pearson Educated Limited, 2008. ISBN 978-0-273-71200-8. Gibson, James, John Ivancevich a Robert Konopaske. Organizations: Behavior, Structure, Processes. 14th ed. McGraw-Hill/Irwin, 2011. ISBN 978-0078112669. Gilad, Benjamin. Business War Games: How Large, Small, and New Companies Can Vastly Improve Their Strategies and Outmaneuver the Competition. Franklin Lakes, NJ: The Career Press, 2009. ISBN 9781601630308. Griffin, Ricky W. Management. 10th ed. Cengage Learning, 2010. ISBN 9781439080993. 12.Mathis, Robert L. a John H. Jackson. Human Resource Management. 12th ed. Maason: South Western Cengage Learning, 2008. ISBN 978-0-324-54275-2. Mullins, John, W. a Orville C. Walker. Marketing Management: a Strategic Decision-Making Approach. 7st ed. New York: McGraw-Hill, 2010. ISBN 978-0-07-338116-9. Shafritz, Jay, M. Classics of Organization Theory. 7th ed. Wadsworth, 2010. ISBN 978-0495569411. Schein, Edgar H. Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 1992. ISBN 1-55542-487-2. Schermerhorn, John R. Management. 10th ed. New York: John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-29437-6. Simon, Herbert A. Administrative behavior: a study of decision-making processes in administrative organizations. New York: Free Press, 1997. ISBN 0684835827. 20.Stryker, Steven C. Plan To Succed: A Guide to Strategic Planning. Government Institutes, 2011. ISBN 978-1605907277. Taylor, Winslow F. The Principles of Scientific Management. Ed. neuved. CreateSpace, 2011. ISBN 978-1460969984. Thill, Joh V. a Cecil L. Excellence in Business Communication. 9th ed. Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0-136-10376-6. Whetten, David A. a Kim S. Cameron. Developing management skills. 8th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall, 2005. ISBN 0131441426. Zelený, Milan. Human Systems Management: Integrating Knowledge, Management and System. World Scientific Pub Co Inc. Reprint, 2008. ISBN 981-0249136.

Doporučená literatura:

Bragg, Steven M. Controller's Guide to Planning and Controlling Operations. Wiley, 2004. ISBN 978-0471576808. Carroll, Archie. B. a Ann K. Buchoholtz. Business & Society: Ethics & Stakeholders Management. 7th ed. Boston: South Western College, 2008. ISBN 13-978-0-324-56939-1. Kontes, Peter W. The CEO, Strategy, and Shareholder Value: Making the Choices That Maximize Company Performance. Wiley, 2011. ISBN 978-1118119037. Petri Helen L. a John M. Govern. Motivation: Theory, Research, and Applications (with Infotrac). 5th rev. ed. Florence: Cengage Learning, Inc (United States), 2003. ISBN: 9780534568801. Smith, Lyn a Mounter, Pamela. Effective Internal Communication. 2nd ed. Kogan Page, 2008. ISBN 978-0-7494-5265-0.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Dobrá znalost angličtiny.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1.Definice managementu. Podstata a smysl managementu. Základní manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personální management, vedení a motivace, kontrola. Manažer, jeho charakteristiky a dovednosti. Úrovně managementu. 2.Vývoj managementu - klasické a moderní směry managementu, současný management. 3.Plánování. Podstata plánování. Typy plánů. Jednotlivé kroky plánování. Proces plánování. 4.Rozhodování. Proces rozhodování. Jednotlivé typy rozhodnutí. Rozhodování za jistoty, nejistoty a rizika. 5.Organizování. Definice organizování a organizace.Typy organizací a organizačních struktur. 6. Personální management. Definice a specifikace personálních činností, jejich organizace. Role manažerů při vykonávání personálních činností. 7.Vedení a motivace. Definice. Styly vedení. Motivace a motivátory, uspokojení. Motivační teorie a techniky. 8.Kontrolování. Základní proces kontroly. Kritické kontrolní body a standardy. Systém zpětné vazby, požadavky na efektivní kontrolu. 9. Funkce komunikace v organizacích. Proces komunikace, jeho bariéry a poruchy. Efektivní komunikace. 10.Podstata a funkce strategického managementu. Proces strategického managementu. Poslání a cíle organizace. Strategická analýza externího a interního prostředí. Výběr a implementace strategie. 11.Podnikatelská etika a společenská odpovědnost. Etické kategorie, pojmy a teorie. Etický kodex. Implementace podnikatelské etiky. Organizační kultura, její definice, prvky, typy. 12.Mezinárodní a komparativní management. Rozdíly ve vybraných zemích. Mnohonárodnostní korporace. Manažerské funkce v mezinárodním společnostech.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2009/2010 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30  16 3
        Zkouška Zkouška 70  35 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2012/2013 (B6208) Ekonomika a management (6208R174) European Business Studies P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2011/2012 (B6208) Ekonomika a management (6208R174) European Business Studies P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2010/2011 (B6208) Ekonomika a management (6208R174) European Business Studies P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2009/2010 (B6208) Ekonomika a management (6208R174) European Business Studies P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku
Incoming Students 2012/2013 prezenční čeština povinně volitelný 163 - International Office stu. blok

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.