115-0542/01 – Management malého podniku (MSMSE)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětuIng. Marcela Papalová, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Marcela Papalová, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník1Semestrletní
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2010/2011Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
PAP30 Ing. Marcela Papalová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Objectives • Students be able to choose right legal entities. • They would have basic skills in operations, finance, marketing and human resource management during a starting of business. • Student would able to plan personal as well as external resources of their enterprises. • They would definite idea, clear vision of business. • Students get also the necessary know-how about wherewithal for accessing to business.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1. Small and Medium-sized Entrepreneurship SME in EU. SBA in USA. Definition, criteria. 2. Legal Aspect of the Business Sole trader. Partnerships. Limited company. Unlimited company. Advantages and disadvantages. Other factors linked to incorporation. 3. Innovation and Small Business Small firms as innovators. Creativity of owners. The sources for innovative opportunity. Microtrends. 4. Preparing a Business Plan Content od business plan. Why, who, when , for whom. Criteria of business plan. The markets, customers and competition. The long-term plans of the business. 5. Business Name, Mission statement. Rule for creating names. Commercional register. Mission statement of well known enterprises. Intent of Mission statement. 6. Financing the Business Financial stability. Types of finance. 3 F Theory. Sources of finance. Strategic aspects of finance. 7. Managing the Business Entrepreneur, owner, manager – relationship. Manager and his rule. Specific aspects of SMEs´ management.

Povinná literatura:

Stoke, David Small Business Management. Second edition. 1995, IBSN 1 85805 129 0. Schermerhorn, . Management. Seventh edition. John Willey and sons, 2002 IBSN 0-47143570-8. Barrow, C., Barrow, P., Brown, R. The Business Plan Workbook. Second Edition. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0749406445.

Doporučená literatura:

Farrington, B., Waters, D., W., F. Managing purchasing: organizing, planning and control. First Edition. London: Chapman&Hall, 1994. ISBN 0412567601 Mullins Laurie. Management and organization behaviour. Fourth Edition. London: Pitman, 1996. ISBN 027361598x Needle, D. Business in Context. An Introduction to Business and its Environment. Second Edition. London: Chapman&Hall, 1994. ISBN 0412484102 Rhodes, R. Getting Started. How to set Up Your Own Business.Third Edition. London: Kogan Page, 1992. ISBN 074940874x Silva, M., McGann, T. Overdrive: managing in crisis-filled times. New York: Wiley, 1995. ISBN 0471515493

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Small and Medium-sized Entrepreneurship SME in EU. SBA in USA. Definition, criteria. 2. Legal Aspect of the Business Sole trader. Partnerships. Limited company. Unlimited company. Advantages and disadvantages. Other factors linked to incorporation. 3. Innovation and Small Business Small firms as innovators. Creativity of owners. The sources for innovative opportunity. Microtrends. 4. Preparing a Business Plan Content od business plan. Why, who, when , for whom. Criteria of business plan. The markets, customers and competition. The long-term plans of the business. 5. Business Name, Mission statement. Rule for creating names. Commercional register. Mission statement of well known enterprises. Intent of Mission statement. 6. Financing the Business Financial stability. Types of finance. 3 F Theory. Sources of finance. Strategic aspects of finance. 7. Managing the Business Entrepreneur, owner, manager – relationship. Manager and his rule. Specific aspects of SMEs´ management.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2010/2011 letní semestr, platnost do: 2011/2012 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30  16 2
        Zkouška Zkouška 70  30 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2011/2012 (B6208) Ekonomika a management (6208R174) European Business Studies P čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2010/2011 (B6208) Ekonomika a management (6208R174) European Business Studies P čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku
Incoming Students 2012/2013 prezenční čeština povinně volitelný 163 - International Office stu. blok

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.