115-0543/02 – Nákladové řízení a cenová strategie (CMPS)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Kateřina Stanovská, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Kateřina Stanovská, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- Obeznámit se se základními pojmy nákladové teorie, s klasifikací nákladů dle různých hledisek a na to navazujícími metodami nákladové analýzy.
- Pochopit možnosti využití různých metod a technik nákladové analýzy k optimálnímu rozhodování o efektivní struktuře nákladových vstupů.
- Identifikovat rozhodující řídicí parametry a vlivy v oblasti nákladů a charakterizovat jejich vliv na proces nákladového řízení.
- Porovnávat a hodnotit cenové strategie v návaznosti na konkrétní podmínky podniku a předvídat jejich kladné i záporné dopady.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Anotace
Cílem přednášek je poskytnout studentům základní informace o klasifikaci
nákladů, tvorbě nákladových funkcí a možnostech uplatnění nákladové analýzy v
praktických podmínkách. Na to pak navazuje základní přehled metod tvorby cen a
vytváření cenových strategií včetně jejich praktické aplikace.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
zkouška - písemný test
E-learning
Další požadavky na studenta
dobrá znalost angličtiny
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakteristika procesů podnikání a řízení
- Podstata a cíle těchto procesů v podniku.
- Úloha nákladů v ekonomickém systému podniku.
- Faktory ovlivňující náklady.
2. Pojetí a členění nákladů v podnikatelském subjektu
- Charakteristika finančního, hodnotového a ekonomického pojetí nákladů.
- Členění nákladů (druhové, účelové, v závislosti na objemu prováděných
výkonů, pro potřeby rozhodování).
- Praktická aplikace různých klasifikací v podmínkách podniku.
3. Produkční funkce
- Základní charakteristiky produkčních funkcí.
- Přístupy k analýze produkčních funkcí, možnosti aplikace závěrů.
4. Nákladové funkce
- Základní principy teorie nákladů.
- Charakteristiky nákladových funkcí.
- Přístupy k analýze nákladových funkcí, praktická aplikace.
5. Metody stanovení nákladových funkcí
- Klasifikační metoda.
- Orientační jednoduché metody (metoda dvou období, grafická metoda).
- Statistické metody.
- Metoda Newtonova interpolačního polynomu, předpoklady jejího užití.
- Užití nákladových funkcí v nákladovém řízení podniku.
6. Nákladové kalkulace
- Členění kalkulací podle různých hledisek.
- Kalkulační techniky, kalkulační metody.
- Užití nákladových kalkulací v konkrétních podnikových podmínkách.
7. Standardizace nákladů
- Typy nákladových standardů a způsob jejich tvorby.
- Nákladové řízení v podniku uplatněním metody standardních nákladů.
8. Konkurenční nákladové strategie podnikatelského subjektu
- Konkurenční výhoda a hodnotový řetězec.
- Hnací síly nákladů a faktory, které je ovlivňují.
9. Praktické postupy a metody při řízení nákladů v podnikatelském subjektu
- Řízení (ovlivňování) fixních, resp. režijních nákladů.
- Řízení variabilních, resp. přímých nákladů.
- Hodnotící kritéria v procesu nákladového řízení.
10. Základní principy teorie poptávky a cenové tvorby
- Zákon poptávky a jeho uplatnění v praxi,
- Cenová pružnost poptávky (vč. křížové, resp. důchodové pružnosti) a faktory,
které ji ovlivňují.
- Klasifikace forem trhu podle cenových kritérií, Amomso-Robinsonův vztah.
11. Cenové politické modely firmy
- Charakteristika cenové rovnováhy na dokonalém a nedokonalém trhu.
- Cenově politické modely monopolní, oligopolní a polypolní firmy (dle různých
kritérií).
- Aplikace v konkrétních podmínkách.
12. Praktická orientace cenové tvorby v podnikatelském subjektu
- Nákladové ceny a jejich využití při tvorbě cenové strategie.
- Poptávková orientace cen v podniku a postupy při jejím uplatňování.
- Konkurenční a odvětvová orientace cenové tvorby jako základ bezkonfliktních
cenových strategií.
13. Cenově politické strategie podnikatelského subjektu
- Strategie pro nové výrobky uváděné na trh.
- Strategie pro zavedený prodej.
- Volba cenové strategie dle podmínek konkurence.
- Strategie cenové diferenciace a její formy.
14. Praktické aspekty cenového rozhodování v podnikatelském subjektu
- Řízení cen, jeho místo a úloha v podnikové struktuře.
- Cíle cenové tvorby, cenová regulace, cenové slevy a srážky, vnitropodnikové
ceny.
- Právní aspekty cenové tvorby v podniku.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.