115-0561/02 – Strategický management (SM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu se současnou aplikací principů strategického myšlení.
2. Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace.
3. Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace.
4. Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí s formulací a zhodnocením pro implementaci odpovídajících strategických alternativ.
5. Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy strategického managementu. Studenti jsou vedeni k osvojení si a využívání principů strategického myšlení. S pomocí případových studií, jež vycházejí z podnikové praxe, aplikují metody strategické analýzy a vyhodnocují stav a trendy vývoje externího i interního prostředí organizace. Studenti by si měli uvědomit nejen nezbytnost identifikace konkurenčních výhod v organizaci, ale také význam souladu vývoje organizace s vývojem podnikatelského prostředí. Tyto poznatky představují základ pro pochopení obsahu různých typologií strategií a principů strategického rozhodování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni promýšlet jednotlivé části implementace strategie, posuzovat její rizika a nastavit systém strategické kontroly.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
semestrální projekt
písemná zkouška
E-learning
Další požadavky na studenta
Knowledge management.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Úvod do strategického řízení
- Základní pojmy
- Modely procesního strategického řízení
2.Principy strategického řízení, poslání, vize a cíl
- Vytvoření poslání a vize
- Definování cílů podniku, struktura cílů
3.Strategická analýza vnějšího prostředí
- PEST analýza, 4C analýza
- Faktory odvětví
- Porterova analýza, analýza konkurence, GAP analýza, analýza životního cyklu pobočky, GAP analýza, Benchmarking.
4.Strategická analýza vnitřního prostředí
- Metoda profilu strategické výhody, matice BCG, McKinseyho model 7-S, analýza SPACE.
5.Finanční analýza a finanční plánování v rámci strategie podniku
- Finanční výkazy
- Vertikální a horizontální analýza
- Analýza poměrových ukazatelů
6.Prognózování a metoda prognózování
- Matematicko-statistická metoda a heuristické metody
- Brainwriting, brainstorming, metody scénářů, benchmarking, metoda Delphi
7.Typologie strategií
- Podniková strategie, strategie obchodních jednotek, provozní strategie, procesní strategie
- Porterova strategie, Ansoffova matice, Meffertova strategie, strategie modrého a červeného oceánu.
- Kritéria pro určení optimální strategické volby
8.Implementace strategie
- Zásady implementace
- Typy implementace
9.Strategická kontrola
- Balanced Scorecard
10.Rizika a krize ve strategickém řízení
- Struktura rizika a krize
- Metody eliminace rizik
11.Význam inovací ve strategickém řízení
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.