115-0594/01 – Management malého podniku (SBM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Marcela Papalová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Marcela Papalová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2013/2014 |
Určeno pro fakulty | FEI, FMT, EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Studenti budou schopni vybrat správné právní subjekty.
2. Budou mít základní dovednosti v oblasti provozu, financí, marketingu a řízení lidských zdrojů při zahájení podnikání.
3. Studenti budou schopni plánovat osobní i externí zdroje svých podniků.
4. Měli by určitou představu, jasnou vizi podnikání.
5. Studenti získají také potřebné know-how o tom, kde získat prostředky pro přístup k podnikání.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
The management of an enterprise nowadays faces completely new challenges. Traditional business administration concepts cannot cope with the ensuing demand for adaptation and adjustment. It is far more the case that change must be managed by introducing fundamentally new and far-reaching approaches for business restructuring. This applies particularly for small and medium-sized companies that are the growth motor of every economy. The special focus is of the course is on entrepreneurship, innovation, business plan.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Basic knowledge of management.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Small and Medium-sized Entrepreneurship
SME in EU. SBA in USA. Definition, criteria.
2.Legal Aspect of the Business
Sole trader. Partnerships. Limited company. Unlimited company. Advantages and disadvantages. Other factors linked to incorporation.
3.Innovation and Small Business
Small firms as innovators. Creativity of owners. The sources for innovative opportunity. Microtrends.
4.Preparing a Business Plan
Content od business plan. Why, who, when , for whom. Criteria of business plan. The markets, customers and competition. The long-term plans of the business.
5.Business Name, Mission statement.
Rule for creating names. Commercional register. Mission statement of well known enterprises. Intent of Mission statement.
6.Financing the Business
Financial stability. Types of finance. 3 F Theory. Sources of finance. Strategic aspects of finance.
7.Managing the Business
Entrepreneur, owner, manager – relationship. Manager and his rule. Specific aspects of SMEs´ management.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.