115-0608/01 – Etika v marketingu (EM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2022/2023 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Vysvětlit význam etiky v podnikatelské praxi.
2.Vysvětlit základní terminologii etiky.
3.Objasnit historii a vývoj podnikatelské etiky.
4.Identifikovat zdroje etické odpovědnosti.
5.Posoudit nástroje podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace a způsob jejich implementace.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Výuka odborníka z praxe (přednáška nebo cvičení)
Anotace
Cílem předmětu je uvést studenty do celkové problematiky etiky v její aplikované podobě. Provede studenty od teoretických východisek oboru etika k aplikované podobě etiky. Seznámí studenty se základními etickými kategoriemi. Stěžejním cílem předmětu je prezentace praktického využití etiky v podnikové a marketingové praxi, a možné důsledky etického, respektive neetického jednání na organizaci, zaměstnance a spotřebitele.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
klasifikovaný zápočet – písemné úkoly, zápočtový písemný test
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalosti managementu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Etika jako svébytná disciplína a její epistemologická východiska.
2.Základní etické systémy – eudaimonismus, hédonismus, křesťanská etika, deontologie a utilitarismus.
3.Axiologie. Hodnoty organizace a manažera. Modely etického rozhodování.
4.Základní nástroje integrace etiky – etický kodex, etický leadership, etický výcvik a vzdělávání, etický ombudsman, etický a sociální audit.
4.Společenská odpovědnost organizací – koncepce a její vývoj, teorie stakeholders.
5.Konkrétní možnosti aplikace společenské odpovědnosti organizace – ekonomická oblast, sociální oblast a environmentální oblast.
6.Etické aktivity nadnárodních společností – The Caux Round Table, Global Compact, Směrnice OECD a Sullivanovy principy.
7.Etické aspekty pracovně-právních vztahů – diskriminace, sexuální obtěžování, bossing a mobbing. 8.Korupce – základní charakteristika, formy korupce a důsledky korupce.
9.Koncepce etického řízení podniku – Corporate Governance, EFQM a integrované manažerské systémy.
10. Marketingová etika a sociální východiska – marketing vůči zranitelným zákazníkům (děti, senioři, LGBT komunita), marketingové stereotypy.
11. Spotřebitelská etika – cirkulární ekonomika a udržitelná spotřeba, udržitelný marketing (fair trade, greenwashing), spotřebitelská práva.
12. Etická východiska specifických sektorů – etika marketingu finančních produktů, etika marketingu farmaceutických produktů, etika marketingu škodlivých produktů (cukr, alkohol, cigarety), etika digitálního marketingu.
13. Etická východiska marketingového mixu – etika značení produktů, etika cenové politiky, etika sponzorství, etika public relations.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky