115-0608/01 – Etika v marketingu (EM)

Garantující katedraKatedra managementuKredity5
Garant předmětudoc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2022/2023Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KLI0213 doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Klasifikovaný zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Vysvětlit význam etiky v podnikatelské praxi. 2.Vysvětlit základní terminologii etiky. 3.Objasnit historii a vývoj podnikatelské etiky. 4.Identifikovat zdroje etické odpovědnosti. 5.Posoudit nástroje podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace a způsob jejich implementace.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Výuka odborníka z praxe (přednáška nebo cvičení)

Anotace

Cílem předmětu je uvést studenty do celkové problematiky etiky v její aplikované podobě. Provede studenty od teoretických východisek oboru etika k aplikované podobě etiky. Seznámí studenty se základními etickými kategoriemi. Stěžejním cílem předmětu je prezentace praktického využití etiky v podnikové a marketingové praxi, a možné důsledky etického, respektive neetického jednání na organizaci, zaměstnance a spotřebitele.

Povinná literatura:

BOHATÁ, Marie. Česká cesta k podnikatelské etice. Brno: Barrister & Principal, 2020. ISBN 978-80-7364- 108-5. HORVÁTHOVÁ, Petra; KLIMSZA, Lucjan a NIEROSTEK, Lech. Moderní leadership: trendy a úspěšná řešení. Praha: Leges, 2022. ISBN 978-80-7502-632-3. WILLIAMS, Bernard. Morálka. Úvod do etiky. Praha: OIKOYMENH, 2021. ISBN 978-80-7298-569-2.

Doporučená literatura:

BÁRTA, Miroslav. Sedm zákonů. Jak se civilizace rodí, rostou a upadají. Praha: Jota, 2021. ISBN 978-80-7565-640-7. KLIMSZA, Lucjan. Publikační etika a étos vědecké práce. In: ŠIROKÝ, Jan. et al. Psaní a prezentace odborných textů. Praha: Leges, 2019. ISBN 978-80-7502-340-7. WILLIAMS, Bernard. Morálka. Úvod do etiky. Praha: OIKOYMENH, 2021. ISBN 978-80-7298-569-2.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

klasifikovaný zápočet – písemné úkoly, zápočtový písemný test

E-learning

Další požadavky na studenta

Znalosti managementu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1.Etika jako svébytná disciplína a její epistemologická východiska. 2.Základní etické systémy – eudaimonismus, hédonismus, křesťanská etika, deontologie a utilitarismus. 3.Axiologie. Hodnoty organizace a manažera. Modely etického rozhodování. 4.Základní nástroje integrace etiky – etický kodex, etický leadership, etický výcvik a vzdělávání, etický ombudsman, etický a sociální audit. 4.Společenská odpovědnost organizací – koncepce a její vývoj, teorie stakeholders. 5.Konkrétní možnosti aplikace společenské odpovědnosti organizace – ekonomická oblast, sociální oblast a environmentální oblast. 6.Etické aktivity nadnárodních společností – The Caux Round Table, Global Compact, Směrnice OECD a Sullivanovy principy. 7.Etické aspekty pracovně-právních vztahů – diskriminace, sexuální obtěžování, bossing a mobbing. 8.Korupce – základní charakteristika, formy korupce a důsledky korupce. 9.Koncepce etického řízení podniku – Corporate Governance, EFQM a integrované manažerské systémy. 10. Marketingová etika a sociální východiska – marketing vůči zranitelným zákazníkům (děti, senioři, LGBT komunita), marketingové stereotypy. 11. Spotřebitelská etika – cirkulární ekonomika a udržitelná spotřeba, udržitelný marketing (fair trade, greenwashing), spotřebitelská práva. 12. Etická východiska specifických sektorů – etika marketingu finančních produktů, etika marketingu farmaceutických produktů, etika marketingu škodlivých produktů (cukr, alkohol, cigarety), etika digitálního marketingu. 13. Etická východiska marketingového mixu – etika značení produktů, etika cenové politiky, etika sponzorství, etika public relations.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2023/2024 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Klasifikovaný zápočet Klasifikovaný zápočet 100 (100) 51 3
        Písemná zkouška Písemná zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti: Účast na cvičeních 80%.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Účast na přednáškách a cvičeních není nutná. Vykonání klasifikovaného zápočtu.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní