115-0800/01 – Management A (MANAG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity6
Garant předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBAGarant verze předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení1999/2000Rok zrušení2011/2012
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
LED30 doc. Ing. Václav Lednický, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
distanční Zápočet a zkouška 1+0
celoživotní Zápočet a zkouška 1+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Identifikovat základní pojmy, názory, princip a koncepce vztahující se k oblasti managementu. 2. Popsat klasické i moderní směry managementu. 3. Objasnit podstatu a hlavní rysy současného managementu. 4. Vyjmenovat a vysvětlit základní manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personální management, vedení a motivování, kontrolování. 5. Objasnit podstatu a funkci strategického managementu a etiky a podnikové kultury. 6. Vysvětlit základní pojmy, definice a souvislosti v oblasti rizika a krize v podnikání.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Ve výuce předmětu jsou poskytovány základní informace o problematice řízení podniku. Současně je podána i stručná informace o vývoji managementu a teoretických přístupech.

Povinná literatura:

ARMSTRONG Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3. BĚLOHLÁVEK, František, Pavel KOŠŤAN a Oldřich ŠULEŘ. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396. BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. CEJTHAMR, Václav a Jiří DĚDINA. Management a organizační chování. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. DĚDINA, Jiří a Jiří ODCHÁZEL. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2149-1. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana et al. Management lidských zdrojů. Praha: C. H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-347-9. FOTR Jíří a Lenka ŠVECOVÁ. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 2. přeprac. vyd. Praha: Ekopress, 2010. ISBN 978-80-86929-59-0. KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168. KRYMLÁKOVÁ, Hana et al. Etika a odpovědnost organizace. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2009. ISBN 978-80-248-2092-7. LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2951-0. MALLAYA, Thaddeus. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. PAVLÍK, Marek a Martin BĚLČÍK. Společenská odpovědnost organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5. VEBER, Jaromír et al. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. VODÁČEK, Leo a Olga VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-197-3.

Doporučená literatura:

DEIBLOVÁ, Maria. Motivace jako nástroj řízení. Praha: Linde, 2005. ISBN 80-902105-8-9. DONNELLY, James H., James L. GIBSON a John M. IVANCEVICH. Management. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7169-422-3. HAMMER, Michael a James CHAMPY. Reengineering - radikální proměna firmy: manifest revoluce v podnikání. 3. vyd. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-028-7. JANDA, Patrik. Vnitrofiremní komunikace: nástroje pro úspěšné fungování firmy. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0781-0. KEŘKOVSKÝ, Miroslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. KOONTZ, Harold a Heinz WEIHRICH. Management. 2. vyd. Praha: East, 1998. ISBN 80-7219-014-8. KOUBEK, Josef. Personální práce v malých a středních firmách. 3. aktualiz. a rozšíř. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2202-3. MAYEROVÁ, Marie. Stres, motivace a výkonnost. Praha: Grada1997. ISBN 70-7169-425-8. PROVAZNÍK, Vladimír a Růžena KOMÁRKOVÁ. Motivace pracovního jednání. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. 2004. ISBN 80-245-0703-X. SEDLÁČKOVÁ, Helena a Karel BUCHTA. Strategická analýza. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1. TRUNEČEK, Jan. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd. Praha: Professional, 2004. ISBN 80-86419-67-3.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Všeobecné středoškolské znalosti.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Základní pojmy, funkce a členění managementu - Definice managementu a obsahový význam pojmu management - Funkce managementu – plánování, rozhodování, organizování, komunikování, motivování, kontrola, vedení lidí 2. Charakteristika managera, jeho činnosti, role a odpovědnosti - Vlastnosti manažera – vrozené a získané - Hierarchie řídících struktur - Manažerská odpovědnost (vůči vlastníkům, zaměstnancům, státu, společnosti, sobě) - Manažerské role – interpersonální, informační, rozhodovací - Typy manažerů v průběhu vývoje firmy 3. Klasikové managementu - Období předklasické – J. Mongomery, R. Owen, J. Watt, H.R.Towne a jiní - F. W. Taylor – vědecké řízení a jeho zásady - H. Fayol – správní řízení – obsah a zaměření 14 principů úspěšného řízení - M. Weber – byrokratické řízení a jeho zásady - E. Mayo – škola lidských vztahů – důraz na nehmotné stimuly - Aplikace zásad klasického řízení – Ford, Baťa 4. Moderní směry managementu - Procesní přístupy – důraz na klasifikaci manažerských funkcí a jejich spojení v integrovaný celek. Představitelé Gulick, Mooney, Koontz, Urwick, Weihrich. Systém POSDCORB. - Systémové přístupy – akcentování komplexního chápání uvažovaných jevů a procesů ve vnitřních i vnějších souvislostech. Představitelé Barnard, Simon, Marche. - Kvantitativní přístupy – operační výzkum, operační analýza. Přednosti a zápory, matematické modelování. - Psychologicko-sociální přístupy – teorie X a Y. Maslowova teorie potřeb, Herbergova teorie satisfaktorů a disatisfaktorů. - Pragmatický přístup – McKinsey, „7S“, Teorie „Z“, Metoda MBO 5. Současný management - Podnikatelské prostředí současnosti - Hledání dokonalosti Peterse a Watermana - Dokonalost ve využívání lidí Leveringa a kol. - Leadership – Kanterová - Benchmarking – učit se od nejlepších - Outsourcing - Podnikový reengineering – zásadní proměna firmy 6. Proces plánování - Členění plánů podle jejich charakteru – časové, věcné. - Plánovací proces - Podnikatelský záměr – jeho vztah k plánování. 7. Rozhodování a rozhodovací metody - Definování procesu rozhodování - Potřebné podklady pro - Součásti rozhodovacího procesu, typy rozhodování - Formulace rozhodnutí a charakter rozhodnutí – příkaz (zákaz), doporučení, návod 8. Proces organizování - Definice organizování, organizace a její základní charakteristiky - Základní typy organizačních struktur – liniová, funkcionální, funkcionálně- štábní, maticová - Moderní typy organizace – podnikatelská jednotka, divize, hybridní struktura, síťové struktury - Faktory působící na organizaci – Mintzbergova teorie struktur - Organizační architektura 9. Personální management a vedení lidí - Definice personální práce - Personální činnosti - Legislativa zaměstnávání pracovníků - Kariéra 10. Motivace a stimulace - Motivace – definování pojmu, zdroje motivace - Motivační teorie - Motivační profil člověka - Definice stimulace, prostředky stimulace – hmotné a nehmotné prostředky - Výkon a spokojenost pracovníka, pracovní výkon, motivace k řídící činnosti 11. Komunikace - Definování komunikace, proces předávání informací a jeho členění - Volba médií a volba komunikačního kanálu - Komunikační styl, komunikační dovednosti - Efektivní komunikace – argumentační mosty - Základní chyby při komunikaci 12. Proces kontroly - Definice kontrolního procesu, její funkce, fáze a členění - Druhy a formy kontrolního procesu - Přístupy k stanovení standardů - Vývojové tendence kontroly - Přenášení pracovních povinností – systém delegování pravomoci a odpovědnosti - Definování controllingu a jeho zásady 13. Strategický management - podstata a funkce - Poslání podniku, podnikové cíle, zájmové skupiny. - Analýza vnějšího a vnitřního prostředí - Volba strategií a jejich implementace strategií. 14. Základy etiky a podnikové kultury - Etika, morálka - Podniková etika jako aplikovaná etika - Etický kodex firmy – význam, obsah - Definice kultury firmy, její význam - Prvky a projevy podnikové kultury - Změny podnikové kultury a její dopady

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (145) 51 3
        Zkouška Zkouška 100  0 3
        Zápočet Zápočet 45  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2005/2006 (B6208) Ekonomika a management (6208R037) Management (02) Management C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2005/2006 (B6208) Ekonomika a management (6208R020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2005/2006 (B6208) Ekonomika a management (6208R020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2005/2006 (B6208) Ekonomika a management (6208R037) Management (02) Management C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.