115-0806/01 – Managerial Methods and Techniques (MMT)

Gurantor departmentDepartment of ManagementCredits3
Subject guarantorIng. Marcela Papalová, Ph.D.Subject version guarantorIng. Marcela Papalová, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year2Semesterwinter
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesBachelor
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
PAP30 Ing. Marcela Papalová, Ph.D.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Distance Credit and Examination 1+0
Lifelong Credit and Examination 1+0

Subject aims expressed by acquired skills and competences

• Gain a survey of the management techniques • Distinguish the management techniques from skills, procedures, functions • Clarify methods of the most frequently used methods to increasing efficiency • Background of the particular techniques • Apply the chosen methods • Criticize the barriers of the techniques application

Teaching methods

Lectures
Seminars

Summary

The subject clarify by managers used the systematic and analytic techniques to increasing efficiency of the enterprises. It is based upon survey of using the manager techniques with definition of the borders of activity. The subject brings basic information for ability to conversion from theory to practise that means for successful enterpreneurial activity in conditions of market economy.

Compulsory literature:

1. Armstrong, M. Handbook of Management Techniques. London: Kogan Page Limited, 1993. 617 p. ISBN 0-7494-0702-6. 2. FOTR J., ŠVECOVÁ L., DĚDINA J., HRŮZOVÁ H., RICHTER J.: Manažerské rozhodování, Ekopress, 2006, ISBN 80-86929-15. 3. VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002. 443 s. ISBN 80-7261-068-6.

Recommended literature:

1. DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. 1. vyd. Praha: C. H. BECK, 2001. 256 s. ISBN 80-7179-603-4. 2. HORÁKOVÁ, H. Strategický marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 152 s. ISBN 80-7169-996-9. 3. MULLINS, J. L. Managament and Organisational Behaviour. Financial Times. Pitman publishing. London, 1999. 913 p. ISBN 0-273-63552-2 4. NORGAN, S. Marketing management: a European perspective. 1. vyd. Wokingham: Addison-wesley. 1994. 622 s. ISBN 0-201-54447-4. 5. PEARCE, J. A.; ROBINSON, R. B. Strategic management: strategy formulation and implementation. 3. vyd. Homewood: Irwin, 1988. ISBN 0-256-06236-6. 6. ROBBINS, P. S.; COULTER, M. Management. GRADA Publishing. Praha 2004. 600 p. ISBN 80-247-0495-1 7. ŠULEŘ, O. Manažerské techniky: 80 technik moderního managementu. 1. vyd., Olomouc: Rubico 1997. 213 s. ISBN 80-85839-19-9. 8. ŠULEŘ, O. Manažerské techniky: 70 technik moderního managementu. 1.vyd., Olomouc: Rubico 1995. 225 s. ISBN 80-85839-06-7.

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

Charakteristika řízení jako vědy a umění, problém jednoduchosti a složitosti řízení. Manažerské mýty a realita. Vysvětlit pojem MT (manažerské techniky), definice použití. Charakteristika MT, členění. Oblasti použití MT. Přínosy MT. 2. Metody a techniky vrcholového řízení. Definice vrcholového řízení, objasnění pojmů, význam. MT užívané ve vrcholovém řízení. Komponenty korporativního plánování. 3. Nové přístupy k managementu. Moderní přístupy ke strategickému řízení. Analytické metody a techniky. Metody modelování. Obecné strategické alternativy. Strategické plánovací modely. 4. Analýza SWOT ve vrcholovém řízení. Definice pojmů. Klíčové otázky analýzy- tvorba adekvátních kritérií. Diagram analýzy. Aplikace závěrů analýzy s využitím diagramu. 5. Manažerské plánování. Metody manažerského plánování. Postupy při stanovení cílů. Hodnocení vývoje předpokladů. Určování alternativních postupů. Formulace podpůrných plánů. Číselné vyjádření plánů pomocí rozpočtu. 6. Operativní řízení-jeho obsah, metody a techniky. MMT plánování výrobního postupu a vytížení. Řízení pomocí výjimek. Řízení delegováním. Řízení podle cílů (MBO) (tvorba kritérií pro manažerské cíle, stanovení cílů, hodnocení výkonu). Způsoby vedení operativní porady. 7. Metody tvorby útvarové struktury organizace. Definice, pojmy, význam organizování. Postup při vytváření útvarové struktury organizace. Tradiční a moderní metody útvarové struktury řídícího systému. Praktické aspekty organizačního projektování. 8. Manažerské techniky při alokaci zdrojů (síťová analýza) a jejich efektivní využití. Organizační změny. Proces změny. Typy změn. Jednotlivé kroky procesu změn (Lewin-Scheinův model). Jednotlivé kroky procesu změn (Daftův model - charakteristika). MT překonávání odporu ke změnám (osvěta a komunikace, participace a zapojení, usnadnění a podpora, vyjednávání a dohoda, manipulace a kooptace, donucení). Organizační konflikt, zdroje konfliktů. MT řízení konfliktu. Neefektivní MT. 9.Aplikace manažerských technik v dalších fázích výrobního procesu až po expedici produkce (kusová, malosériová a hromadná výroba) Organizační a řídící činnost manažera. Uplatňování pracovní kázně a disciplíny. Spoluúčast podřízených na řízení firmy. Hodnocení podřízených vzhledem k motivací. Tvůrčí činnost podřízených. Motivační nástroje, metody a postupy. 10. a 11. Aplikace hodnotové analýzy a hodnotového inženýrství (oblast výrobková, resp. řízení firmy). Hodnotová analýza. Vysvětlení funkčně nákladového přístupu. Funkce jako základní kategorie funkčně nákladového přístupu. Metody zjišťování funkcí. Pojetí efektivnosti v hodnotové analýze. Metody hodnocení funkcí a efektivnosti objektu. Metoda tvorby cen funkčně- nákladovým způsobem. Metody tvůrčího myšlení v hodnotové analýze. Metodický postup při aplikaci hodnotové analýzy ve výrobkové oblasti. 12. Metody a techniky inovativnosti. Plánováním a organizovaností proti inovacím. Metodické přístupy k experimentování. Techniky tvůrčího řešení problémů. Úskalí optimalizačních metod. Duplicity a interní konkurence jako nástroj inovací. Hodnocení neúspěšných experimentů. Metodické aspekty řízení řešitelských týmů. 13. Metody a techniky v investiční činnosti. Metodika postupu při přípravě projektu (investičního záměru). Metodika předinvestiční fáze projektového cyklu (oportunity study, pre-feasibility study, feasibility sudy). Metodika investiční fáze projektového cyklu. Metodika výrobní fáze projektového cyklu z krátko a dlouhodobého hlediska. Výběrová řízení, zadávací řád staveb a kategorizace investičních akcí. Základní pojmy investiční akce (investor, stavební dozor, provozní soubor, stavební objekt apod.). Metodický postup v přípravě územního řízení a stavebního rozhodnutí. 14. Metody racionálního využívání času manažera. Režim pracovníka dne. Efektivní postupy při delegování. Efektivní postupy při práci s informacemi. Manažerský plán využití času. Konsolidace disponibilního času.

Conditions for subject completion

Lifelong form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Examination Examination 80  40 3
        Exercises evaluation Credit 20  11 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2009/2010 (B6208) Economics and Management (6208R020) Business Economics (02) Business Economics C Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2008/2009 (B6208) Economics and Management (6208R037) Management (02) Management C Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2007/2008 (B6208) Economics and Management (6208R037) Management (02) Management C Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2006/2007 (B6208) Economics and Management (6208R020) Business Economics (02) Business Economics C Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2005/2006 (B6208) Economics and Management (6208R020) Business Economics (02) Business Economics C Czech Ostrava 2 Compulsory study plan
2005/2006 (B6208) Economics and Management (6208R037) Management (02) Management C Czech Ostrava 1 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction



2009/2010 Winter