115-0809/01 – Strategický management (STRMG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Václav Lednický, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Václav Lednický, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
RočníkSemestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2006/2007Rok zrušení2009/2010
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
JAN02 Ing. Viktorie Janečková, Ph.D.
LED30 doc. Ing. Václav Lednický, CSc.
MAT073 Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
distanční Zápočet a zkouška 1+1
celoživotní Zápočet a zkouška 1+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu. 2. Osvojit si a využívat principy strategického myšlení. 3. Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace. 4. Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace. 5. Identifikovat konkurenční výhodu organizace. 6. Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí. 7. Formulovat odpovídající strategické alternativy. 8. Zhodnotit navržené strategie, rozhodnout o optimální strategii. 9. Navrhnout a propracovat plán implementace zvolené strategie. 10. Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.

Vyučovací metody

Anotace

Základní modely strategického řízení. Poznání turbulentního prostředí. Silné a slabé stránky firmy. Tvorba strategií rozvoje firmy. Volba vhodné strategie a její implementace.

Povinná literatura:

BOWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. 152 s. ISBN 80-7169-230-1. CRAINER, S. Moderní management. Základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000. 250 s. ISBN 80-7261-019-8. DEDOUCHOVÁ, M. Kvalitní strategie - předpoklad úspěchu firmy. Praha: Profess, 1997. 108 s. ISBN 80-85-235-25-0. DRUCKER, P. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. 1. vyd. Praha: Management Press, 1993. 262 s. ISBN 80-85603-29-2. GILAD, B. Strategické válečné hry v podnikání: jak firmy mohou zásadně zlepšit své strategie a překonat konkurenci. Přel. I. Grusová. 1. Vyd. Praha: Management Press, 2010. 231 s. ISBN 978-80-7261-216-1. HYSSEY, D. E. Jak reorganizovat firmu. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 150 s. ISBN 80-7226-351-X. CHARVÁT, J. Firemní strategie pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 204 s. ISBN 80-247-1389-6. JOHNSON, G.; SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. ISBN 80-7226-220-3. KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. Efektivní systém řízení strategie: nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. Přel. I. Grusová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2010. 325 s. ISBN 978-80-7261-203-1. KEŘKOVSKÝ, M.; VYKYPĚL, O. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. 206 s. ISBN 80-7179-453-8. KIM, W. CH.; MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu: umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Přel. I. Grusová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2005. 236 s. ISBN 80-7261-128-3. KOŠTURIAK, J.; GREGOR, M. Podnik v roce 2001: revoluce v podnikové kultuře. Praha: Grada, 1993. 311 s. ISBN 80-7169-003-1. LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2006. 154 s. ISBN 80-7329-131-2. LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: Akademie J. A. Komenského, 2000. 179 s. ISBN 80-7048-019-X. LOŠŤÁKOVÁ, H. a kol. Diferencované řízení vztahů se zákazníky: moderní strategie růstu výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 268 s. ISBN 978-80-247-3155-1. MALLAYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování: formulace, implementace, hodnocení a kontrola strategie, klíčové koncepce strategického myšlení, případové studie a příklady z ČR i ze světa. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5. MEFFERT, H. Marketing Management. Praha: Grada, 1996. 1. vyd. 551 s. ISBN 80-7169-329-4. PITRA, Z. Inovační strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. 184 s. ISBN 80-7169-461-4. PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. 626 s. ISBN 80-85605-12-0. SIMON, H. Skrytí šampióni 21. století: úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích. Přel. H. Škapová. 1. Vyd. Praha: Management Press, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7261-225-3. UČEŇ, P. Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení: příručka pro manažery a podnikatele, identifikace potenciálu zlepšení, tvorba firemní strategie, měření výkonnosti procesů, výpočet návratnosti projektů, praktické návody a příklady. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 190 s. ISBN 978-80-247-2472-0. VODÁČEK, L.; ROSICKÝ, A. Informační management. 1. vyd. Praha: Management Press, 1997. 146 s. ISBN 80-85943-35-2. WAGNER, J. Měření výkonnosti: jak měřit, vyhodnocovat a využívat informace o podnikové výkonnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 248 s. ISBN 978-80-247-2924-4.

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 30 (30) 16 3
                Písemka Písemka 30  16 3
        Zkouška Zkouška 70 (70) 36 3
                Písemná zkouška Písemná zkouška 70  36 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2008/2009 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2007/2008 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2007/2008 (N6208) Ekonomika a management (6208T011) Ekonomika a právo v podnikání C čeština Ostrava povinný stu. plán
2006/2007 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.