115-0809/01 – Strategic Management (STRMG)

Gurantor departmentDepartment of ManagementCredits4
Subject guarantordoc. Ing. Václav Lednický, CSc.Subject version guarantordoc. Ing. Václav Lednický, CSc.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year1Semesterwinter
Study languageCzech
Year of introduction2006/2007Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesFollow-up Master
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
JAN02 Ing. Viktorie Janečková, Ph.D.
LED30 doc. Ing. Václav Lednický, CSc.
MAT073 Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Distance Credit and Examination 1+1
Lifelong Credit and Examination 1+1

Subject aims expressed by acquired skills and competences

1. To define basic notions of strategic management area. 2. To adopt and use principles of strategic thinking. 3. To set mission of organization, to formulate messages, visions, targets and philosophy of organization. 4. To apply strategic analysis methods and using it to inscribe and evaluate external and internal environment of organization. 5. To identify competitive advantage of organization. 6. To predict prospective progress of entrepreneurial environment. 7. To formulate parallel strategic alternatives. 8. To evaluate designed strategies and to resolve optimal one. 9. To design and work through the plan of implementation of chosen strategy. 10. To judge risks and effects of implementation of strategy and to evaluate results of strategic check.

Teaching methods

Summary

To meet listeners with longterm planning methods, strategic management and the method of arrangement of business strategy.

Compulsory literature:

BOWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. 152 s. ISBN 80-7169-230-1. CRAINER, S. Moderní management. Základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000. 250 s. ISBN 80-7261-019-8. DEDOUCHOVÁ, M. Kvalitní strategie - předpoklad úspěchu firmy. Praha: Profess, 1997. 108 s. ISBN 80-85-235-25-0. DRUCKER, P. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. 1. vyd. Praha: Management Press, 1993. 262 s. ISBN 80-85603-29-2. GILAD, B. Strategické válečné hry v podnikání: jak firmy mohou zásadně zlepšit své strategie a překonat konkurenci. Přel. I. Grusová. 1. Vyd. Praha: Management Press, 2010. 231 s. ISBN 978-80-7261-216-1. HYSSEY, D. E. Jak reorganizovat firmu. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 150 s. ISBN 80-7226-351-X. CHARVÁT, J. Firemní strategie pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 204 s. ISBN 80-247-1389-6. JOHNSON, G.; SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. ISBN 80-7226-220-3. KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. Efektivní systém řízení strategie: nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. Přel. I. Grusová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2010. 325 s. ISBN 978-80-7261-203-1. KEŘKOVSKÝ, M.; VYKYPĚL, O. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. 206 s. ISBN 80-7179-453-8. KIM, W. CH.; MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu: umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Přel. I. Grusová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2005. 236 s. ISBN 80-7261-128-3. KOŠTURIAK, J.; GREGOR, M. Podnik v roce 2001: revoluce v podnikové kultuře. Praha: Grada, 1993. 311 s. ISBN 80-7169-003-1. LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2006. 154 s. ISBN 80-7329-131-2. LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: Akademie J. A. Komenského, 2000. 179 s. ISBN 80-7048-019-X. LOŠŤÁKOVÁ, H. a kol. Diferencované řízení vztahů se zákazníky: moderní strategie růstu výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 268 s. ISBN 978-80-247-3155-1. MALLAYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování: formulace, implementace, hodnocení a kontrola strategie, klíčové koncepce strategického myšlení, případové studie a příklady z ČR i ze světa. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5. MEFFERT, H. Marketing Management. Praha: Grada, 1996. 1. vyd. 551 s. ISBN 80-7169-329-4. PITRA, Z. Inovační strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. 184 s. ISBN 80-7169-461-4. PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. 626 s. ISBN 80-85605-12-0. SIMON, H. Skrytí šampióni 21. století: úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích. Přel. H. Škapová. 1. Vyd. Praha: Management Press, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7261-225-3. UČEŇ, P. Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení: příručka pro manažery a podnikatele, identifikace potenciálu zlepšení, tvorba firemní strategie, měření výkonnosti procesů, výpočet návratnosti projektů, praktické návody a příklady. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 190 s. ISBN 978-80-247-2472-0. VODÁČEK, L.; ROSICKÝ, A. Informační management. 1. vyd. Praha: Management Press, 1997. 146 s. ISBN 80-85943-35-2. WAGNER, J. Měření výkonnosti: jak měřit, vyhodnocovat a využívat informace o podnikové výkonnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 248 s. ISBN 978-80-247-2924-4.

Recommended literature:

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

Conditions for subject completion

Lifelong form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Exercises evaluation Credit 30 (30) 16 3
                Written exam Written test 30  16 3
        Examination Examination 70 (70) 36 3
                Written examination Written examination 70  36 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2008/2009 (N6208) Economics and Management (6208T037) Management C Czech Ostrava 1 Compulsory study plan
2007/2008 (N6208) Economics and Management (6208T037) Management C Czech Ostrava 1 Compulsory study plan
2007/2008 (N6208) Economics and Management (6208T011) Economics and Law in Business C Czech Ostrava Compulsory study plan
2006/2007 (N6208) Economics and Management (6208T037) Management C Czech Ostrava 1 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.