115-0812/01 – Manažerská psychologie a interkulturální management (MPIM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu manažerská psychologie a interkulturální management je zvýšit interpersonální kompetence studujících jejich hlubším seznámením se subjektovou stránkou manažerské činnosti - s osobními předpoklady manažerů, jejich psychickými procesy, funkcemi a postupy při plnění manažerských funkcí, s psychologickými aspekty přístupů k efektivnímu zvládání náročných řídicích situací a s dynamikou interakce manažerů s jejich úkolovým a operačním prostředím. Dalším cílem předmětu je osvojení přístupu k řešení manažerských úkolů v multikulturálním prostředí v podobě získání interkulturálních kompetencí a dovednosti úspěšného zvládání situace prožívané kulturní jinakosti.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět ve své prvé části – manažerské psychologii – seznamuje studující hlouběji se subjektovou stránkou vykonávání manažerské činnosti, tj. s osobnostními předpoklady manažerů a jejich významem pro úspěšné vykonávání manažerské činnosti, s psychickými funkcemi a procesy uplatňovanými při plnění manažerských funkcí, a s psychologickými aspekty zvládání náročných řídicích situací v soudobých podmínkách. Vysvětluje dynamiku interakce manažerů s jejich úkolovým a operačním prostředím. Zvláštní důraz je přitom kladen na individuální přístup k řídicím úkolům, mentální modely řídicích situací a řešených problémů, a na jejich tvůrčí řešení a na pracovní zátěž a psychického stresu. Druhá část předmětu – interkulturální management – uvádí studující do problematiky multikulturálních aspektů činnosti manažerů. Přednášená látka je demonstrována formou laboratorních cvičení s možností sebeposouzení s užitím psychologických přístupů a metod.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
COOPER, CL., ROBERTSON, IT. Key Reviews in Managerial Psychology. New York: John Wiley & Sons, 1994.
ČAKRT, M. Typologie osobnosti pro manažery. 1.vyd. Praha: Management Press, 1999. 257 s.
ISBN 80-85943-12-3.
DACEY, JS., LENNON, KH. Kreativita. Souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Praha: Grada Publishing, 2000. 250 s.
ISBN 80-7169-903-9.
DRAPELA, VJ. Přehled teorií osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 176 s.
ISBN 80-7178-134-7.
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s.
ISBN 80-7178-198-3.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada Publishing, 2005. 225 s.
ISBN 80-247-0577-X
NOVÝ, I. a kol. Interkulturální management. Lidé, kultura a management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1996. 144 s.
ISBN 80-7169-260-3.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004. 199 s.
ISBN 80-7178-885-6.
ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. 167 s.
ISBN 80-247-0012-3.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 263 s.
ISBN 80-7178-291-2.
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. 311 s.
ISBN 80-251-0457-5.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.