115-0942/01 – Podniková ekonomika a management (PEM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 20 |
Garant předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | prof. Ing. Petr Šnapka, DrSc. |
Úroveň studia | postgraduální | Povinnost | povinný |
Ročník | | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | doktorské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem výuky tohoto komplexního oborového předmětu je dosažení takového znalostního stavu u studentů, aby byli schopni realizovat komplexní přístup k řešení problematik (problémů) podniku. Komplexní přístup je realizován z pohledu efektivních inovačních znalostí z oblasti ekonomiky podniku, marketingu a obchodu a managementu. Cílem studia je vést studenty k tomu, aby se naučili a byli schopni samostatně analyzovat stěžejní problémy podnikových procesů z hlediska jejich realizace a řízení. Podnikové procesy i problémy s nimi spojené jsou výukově systémově akceptovány ve formě struktury podnikového hodnototvorného řetězce. V rámci výuky zaměřené na systémové analýzy podnikových procesů, tak i v rámci tvorby opatření pro řešení problémů jak situačního, tak potenciálního charakteru (včetně inovací) v nich se vyskytujících, dochází k aplikaci efektivních kvalitativních i kvalitativních metod (převážně metod, které byly studijně objasněny a studenty aplikovány v rámci předmětu KMEA). Specifické zaměření konzultací studentů v rámci tohoto komplexního předmětu je pak orientováno na analýzy a řešení problematik, které jsou předpokládány k řešení v rámci jejich budoucí doktorské disertační práce.
Bližší informace týkající ukončení tohoto předmětu jsou prezentovány v publikaci pod názvem: Informace o doktorském studiu, která je vydávána pro daný akademický rok.
Vyučovací metody
Individuální konzultace
Anotace
Komplexní oborový předmět je obsahově zaměřen do dílčích studijních oblastí,
které jsou vázané na poznatky z podnikové ekonomiky, marketingu a obchodu a managementu. Zásadní
odborné zaměření zkoušky studenta bude orientováno v souladu se zaměřením jeho
budoucí doktorské disertační práce. Ze zbývajících předepsaných odborných
oblastí komplexní zkoušky budou vyžadovány pouze nutné návazné znalosti na
stěžejní problematiku jeho odborné práce.
Strukturu odborných oblastí tvoří:
I. Podniková ekonomika
II. Management
III. Marketing a obchod
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
I. OKRUH - PODNIKOVÁ EKONOMIKA
1. Strategické řízení podniku:
KASSAY, Štefan. Podnik a podnikanie. Bratislava: Veda, 2006.
ISBN 80-224-0775-5.
2. Formy podnikání, organizační architektura a správa společností:
JIRÁSEK, Jaroslav. A. Agenda příštích let. Praha: Alfa Publishing, 2006.
ISBN 80-86946-04-5.
KASSAY, Štefan. Podnik a podnikanie. Bratislava: Veda, 2006.
ISBN 80-224-0775-5.
SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011.
ISBN 978-80-247-3494-1.
VEBER, Jaromír et al. Management. 2. aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2009.
ISBN 978-80-7261-200-0.
VITURKA, Milan a kol. Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České republiky. Praha: Grada Publishing, 2010.
ISBN 978-80-247-3638-9.
VIZJAK, Andrej a kol. Žraloci a malé ryby. Praha: Grada Publishing, 2009.
ISBN 978-80-247-3189-6.
3. Řízení rizik podniku:
BĚLOHLÁVEK, František a kol. Management. Brno: Computer Press, 2006.
ISBN 80-251-0396-X.
KRULIŠ, Jiří. Jak vítězit nad riziky. Praha: Linde, 2011.
SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011.
ISBN 978-80-247-3494-1.
4. Organizace a řízení procesních řetězců:
MACUROVÁ, Pavla. Logistické řízení. In Bělohlávek, František a kol. Management. Brno: Computer Press, 2006.
ISBN 80-251-0396-X.
NENADÁL, Jaroslav. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. 2. doplněné vydání.
ISBN 80-7261-110-0.
VEBER, Jaromír et al. Management. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009.
ISBN 978-80-7261-200-0.
II. OKRUH - MANAGEMENT
1. Řízení lidských zdrojů:
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1407-3.
DVOŘÁKOVÁ, Zuzana et al. Management lidských zdrojů. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-883-4.
GREGAR, Aleš. Personální řízení. Vybrané kapitoly. 4. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2007.
ISBN 978-80-7318-551-0.
HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007.
ISBN 80-247-1457-4.
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007.
ISBN 978-80-7261-168-3. TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004.
ISBN 80-247-0405-6.
2. Ekonomický systém podniku:
DUCHOŇ, Bedřich. Inženýrská ekonomika. Praha: C. H. Beck 2007.
ISBN 978-80-7179-763-0.
LANDA, Martin a Michal POLÁK. Ekonomické řízení podniku. Brno: Computer Press, 2008.
ISBN 978-80-251-1996-9.
MACÍK, Karel. Kalkulace a rozpočetnictví. Praha: ČVUT, 2007.
PAVELKOVÁ, Drahomíra a Adriana KNÁPKOVÁ. Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. Praha: Linde, 2005.
ISBN 80-86131-63-7
WÖHE, Gunter a Eva KISLINGEROVÁ. Úvod do podnikového hospodářství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck, 2007.
ISBN 978-80-7179-897-2.
3. Investice a kritéria hodnocení investic
4. Metody měření finanční výkonnosti a finančního plánování podniku:
BREALY, Richard A. a Stewart C. MYERS. Teorie a praxe firemních financí. Praha: Computer Press, 2000.
DLUHOŠOVÁ, Dana. Finanční řízení a rozhodování podniku: analýza, investování, oceňování, riziko, flexibilita. 3. rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2010.
ISBN 978-80-86929-68-2.
GRÜNWALD, Rolf a Jaroslava HOLEČKOVÁ. Finanční analýza a plánování podniku. Praha: Ekopress, 2009.
VALACH, Josef. Investiční rozhodování a dlouhodobé financování. Praha: Ekopress, 2010.
III. OKRUH - MARKETING A OBCHOD
1. Vnitřní analýza marketingového prostředí
2. Vnější analýza marketingového prostředí
3. Tvorba marketingových programů
KOTLER, P., WONG V., SAUNDERS, J. a G. ARMSTRONG. Moderní marketing. 4. vyd. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1545-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004.
ISBN 80-247-0393-9.
4. Řízení obchodních činností v procesu globalizace
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalosti ze všech absolvovaných předmětů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
I. Podniková ekonomika
1. Ekonomie času podnikatelského potenciálu. Vymezení potenciálu v podnikání, racionální dynamika potenciálu podniku, čas a prostor "lokálních" a "globálních" projevů podnikání, relativnost času a konkurenceschopnosti podnikání v pokročilých inovačních oborech.
2. Soudobé strategie a pojetí konkurence podniků. Typologie strategií podniků. Typologie pojetí konkurence podniků. „Superkonkurence“. Konkurenceschopnost, konkurence, konkurování, konkurenční strategie (dle hlavní autorů uváděných na přednáškách doktorského studia).
3. Řízení rizika v podniku. Definice rizika, důležitost risk managementu, proces řízení rizik, metody identifikace a analýzy rizik, hodnocení rizika, možné přístupy k riziku, metody snižování rizika, systematické řízení rizik.
4. Diagnostické modely. Historický přehled organizačních diagnostických modelů (analýza silového pole Kurta Lewina, Leavittův model, Likertova analýza, teorie otevřených systémů, Weisbordův Six-Box Model, kongruenční model Nadlera a Tushmana, McKinseyho 7S Framework, Tichy's TPC Framework).
5. Nové a progresivní rozvojové formy podnikání a jejich efektivnost. Tendence ovlivňující tvorbu soudobých konceptů v podnikání. Synergické (síťové) podnikání. Nadnárodní a transnacionální podnikání. Modely správy společností. Intrapodnikání. Znalostní a inteligentní formy podnikání. Metody a kritéria pro posuzování efektivnosti rozvojových forem podnikání. Vybraná pojetí konkurenceschopnosti a metody jejího měření.
6. Vliv podnikatelského prostředí na podnik a rozvoj podnikání. Soudobé koncepty podnikatelského prostředí. Progresivní výzkumně podnikatelská infrastruktura. Dynamika podnikatelského prostředí a efektivnost podniku. Podnikatelské prostředí a metody jeho analýzy. Metody pro měření vlivu faktorů podnikatelského prostředí na podnik a rozvoj podnikání.
7. Podstata a směry řešení současných problémů v logistických sítích. Interní a externí logistické sítě, logistická rozhraní. Rozpornost logistických cílů, harmonizace v logistickém řízení. Vymezení současných problémů a příležitostí v logistice. Význam a způsoby zajištění flexibility, integrace a racionality v logistice. Podstata a nástroje logistické koncepce štíhlosti.
8. Řízení kvality. Vymezení a srovnání různých přístupů ke zlepšování podnikových procesů. Podstata Modelu excelence EFQM a jeho využití při řízení výkonnosti podniku. Mezinárodní standardy pro systémy řízení.
II. Management
1. Strategický management (plánování, strategické řízení a strategie, strategické přístupy, metody a techniky strategického managementu, strategický cyklus, tvorba, realizace a kontrola strategie, outsourcing, offshoring).
2. Výkonnost a prosperita organizace (vysvětlení pojmů výkonnost a prosperita, kritické faktory výkonnosti a prosperity, analýza ekonomických a řídících procesů, přístupy k měření výkonnosti firem).
3. Řízení lidských zdrojů (strategie lidských zdrojů, přístupy ke strategii řízení lidských zdrojů, politika lidských zdrojů, strategie jednotlivých personálních oblastí – získávání a výběru pracovníků, odměňování a rozvoje, řízení znalostí).
4. Řízení lidského kapitálu (pojetí, měření lidského kapitálu – kvalitativní a kvantitativní ukazatele).
5. Podnikatelská etika a společenská odpovědnost firem (vysvětlení pojmů, oblasti společenské odpovědnosti, standardy a kritéria společenské odpovědnosti, aplikace v organizaci).
6. Chování lidí v organizaci (motivace, pracovní satisfakce, vztah mezi pracovní motivací a pracovní satisfakcí, měření úrovně motivace a satisfakce, oddanost a angažovanost, vedení lidí).
7. Osobnost manažera (manažerské role a manažerské funkce, rozvoj manažerů, manažer v mezinárodním prostředí, rozhodování manažerů).
8. Kultura firmy (prvky organizační kultury, modely organizační kultury, provádění změn organizační kultury, výkonnostní organizační kultura).
III. Marketing
1.Využití marketingového informačního systému pro výběr cílových trhů
2.Marketingové analýzy subjektů trhu
3.Analytické metody marketingového řízení
4.Strategický marketing jako nástroj řízení podniku
5.Aplikace marketingového mixu na jednotlivých typech trhů
6.Řízení obchodních činností v procesu globalizace
7.Analýzy mezinárodního marketingového prostředí
8.Algoritmus rozhodování při realizaci obchodních operací v tuzemsku a zahraničí
IV. Obchodní právo
Okruh I: Obchodní právo a instituty obchodního práva v rámci českého právního řádu.
Okruh II: Obchodní společnosti
Okruh III: Závazkové vztahy
Okruh IV: Hospodářská soutěž a ochrana spotřebitele
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.