115-4399/01 – Sportovní management a marketing (SMM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu B |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Seznámit studenty s obecnými základy sportovního managementu a sportovního marketingu.
2.Seznámit studenty s manažerskými funkcemi sportovního manažera.
3.Definovat manažerské role, vrozené a získané vlastnosti sportovního manažera, jeho schopností.
4.Objasnit hlavní zásady marketingového mixu ve sportu, marketingové komunikace a možnosti získávání dodatečných finančních zdrojů pro sportovní klub.
5.Vytýčit hlavní problémy současného sportu, sportovního managementu a marketingu.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je transformovat obecné základy managementu a marketingu na oblast sportu, věnovat se více osobnosti sportovního manažera, požadavkům na výkon jeho profese ve specifickém sportovním prostředí. Předmět se zabývá metodami a technikami manažerské práce ve sportu, věnuje se současným marketingovým koncepcím ve sportu a výčtem možností získávání dodatečných finančních zdrojů, včetně výčtu některých možností podnikání. Důraz je kladen na zdravotní, výchovný, sociální a hlavně ekonomický význam sportu pro společnost. Předmět se zabývá hlavní problematikou současného sportovního prostředí v ČR a provádí srovnání se státy EU.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Podmínkou pro udělení zápočtu studentovi je jeho individuální schopnost orientovat se v základní problematice studijního předmětu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Vymezení základních pojmů, úvod do problematiky sportovního managementu a marketingu
2. Charakter manažerské práce, vrozené a získané vlastnosti sportovního manažera, manažerské funkce a role, základní koncepty manažerské práce v aplikaci na sportovní prostředí
3. Plánování v práci sportovního manažera, typy plánů a cílů, příklady plánování ve sportovních klubech
4. Organizování ve sportu, ziskové a neziskové organizace, typy sportovních organizací v ČR, sportovní klub jako spolek (zapsaný spolek), sportovní klub jako s.r.o. nebo a.s.
5. Vedení lidí, styly vedení, personalistika, motivace a komunikace v činnosti sportovního manažera, kontrolování jako jedna z funkcí sportovního manažera, typy kontrol, kontrolování plánů, kontrola lidského faktoru
6. Marketingový mix ve sportu, sportovní produkt, služba jako sportovní produkt, rozšířený marketingový mix
7. Jednotlivé nástroje marketingové komunikace ve sportovním prostředí
8. Marketingové koncepty ve sportu, sponzoring ve sportu, sportovní reklama
9. Problematika reklamního partnerství, vztahy sponzor x sponzorovaný, kooperace mezi sportovním klubem a ekonomickým subjektem
10. Faktory ovlivňující současný rozvoj sportu
11. Význam sportu pro národní hospodářství, současný ekonomický rozvoj sportu, vliv sportovního prostředí na HDP, na zaměstnanost apod.
12. Možnosti získávání finančních prostředků pro sportovní kluby, podnikatelská činnost ve sportu, výčet možností podnikání ve sportovních klubech
13. Význam osobnosti manažera při jednání se sponzory v nabídce reklamních služeb, při podávání žádostí o dotace z veřejných rozpočtů, z prostředků z EU, při uvádění podnikatelských záměrů a jejich realizaci, projekty, granty
14. Největší problémy současného sportovního prostředí a sportovního managementu v ČR, uvedení možností jak jim předcházet a čelit
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky