115-5303/01 – Podnikatelská etika (PE)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětudoc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KLI0213 doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Klasifikovaný zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Vysvětlit význam podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace. 2.Vysvětlit základní terminologii etiky. 3.Objasnit historii a vývoj podnikatelské etiky. 4.Identifikovat zdroje etického uvažování. 5.Posoudit nástroje podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace a způsob jejich implementace.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Cílem předmětu je uvést studenty do celkové problematiky etiky v její aplikované podobě. Provede studenty od teoretických východisek oboru etika, přes krátký nástin vývoje tohoto oboru k aplikované podobě etiky. Seznámí studenty se základními etickými kategoriemi. Stěžení úlohou předmětu je ukázání na praktické využití etiky v ekonomické praxi a možné důsledky etického, respektive neetického jednání v organizaci. Záměrem předmětu je tedy rozvoj etického myšlení a chápání etických problémů a jejich vzájemných souvislostí v rámci etiky, zvláště pak etiky podnikání. Etiku podnikání rozumíme nejen na individuální a místní úrovní, nýbrž také na úrovní globální se všemi důsledky, které se k tomu váží. Celkový význam předmětu je v propojení teorie s praktickým využitím získaných znalostí v ekonomické praxi organizací.

Povinná literatura:

DESJARDINS, Joseph R. An introduction to business ethics. New York: McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-260-54808-2. MELÉ CARNÉ, Domènec. Business Ethics in Action: managing human excellence in organizations. 2nd ed. London: Red Globe Press, 2020. ISBN 978-1-137-60917-5. FERELL, O. C.; FRAEDRICH, John and FERREL, Linda. Business Ethics. Ethical Decision Making and Cases. Boston: Cengage Learning, 2019. ISBN 978-1-337-61443-6.

Doporučená literatura:

DUBBER, Markus D.; PASQUALE, Frank a DAS, Sunit. The Oxford handbook of ethics of AI. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 978-0-19-006739-7. COLLINS, Denis. Business Ethics. Best Practices for Designing and Managign Ethical Organizations. Los Angeles: SAGE, 2019. ISBN 978-1-5063-8805-2. SCALET, Steven. Markets, Ethics, and Business Ethics. New York: Taylor & Francis, 2019. ISBN 978-1-138-58096-1.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Klasifikovaný zápočet – písemné úkoly, zápočtový písemný test.

E-learning

Další požadavky na studenta

Fundamental knowledge of management.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1.Etika jako svébytná disciplína a její epistemologická východiska. 2.Fundamentální kategorie etiky a zdroje etického myšlení (kultura, náboženství, filozofie a právo). 3.Základní etické systémy – eudaimonismus, hédonismus, křesťanská etika, deontologie a utilitarismus. 4.Faktory, které ovlivňují etické rozhodování a jednání. 5.Axiologie. Hodnoty organizace a manažera. Modely etického rozhodování. 6.Základní nástroje integrace etiky – etický kodex, etický leadership, etický výcvik a vzdělávání, etický ombudsman. 7.Etický a sociální audit. 8.Společenská odpovědnost organizací – koncepce a její vývoj, teorie stakeholders. 9.Konkrétní možnosti aplikace společenské odpovědnosti organizace – ekonomická oblast, sociální oblast a environmentální oblast. 10.Etické aktivity nadnárodních společností – The Caux Round Table, Global Compact, Směrnice OECD a Sullivanovy principy. 11.Etické aspekty pracovně-právních vztahů – diskriminace, sexuální obtěžování, bossing a mobbing. 12.Korupce – základní charakteristika, formy korupce a důsledky korupce. 13.Koncepce etického řízení podniku – Corporate Governance, EFQM a integrované manažerské systémy. 14.Příklady z praxe – výsledky výzkumů. Work-life Balance – témata individuální etiky.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Klasifikovaný zápočet Klasifikovaný zápočet 100 (100) 51 3
        Písemný test Písemka 100  51
Rozsah povinné účasti: Attendance at lectures is recommended. Scope of compulsory attendance at seminars - 80%.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Graded credit - written assignments, written test.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (N0413A050014) Ekonomika a management (S02) Management P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2023/2024 (N0413A050014) Ekonomika a management (S02) Management P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (N0413A050014) Ekonomika a management (S02) Management P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (N0413A050014) Ekonomika a management (S02) Management P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2020/2021 (N0413A050014) Ekonomika a management (S02) Management P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (N0413A050014) Ekonomika a management (S02) Management P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.