116-0012/01 – Marketing služeb (MarSlu)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Jana Ostrožná, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jana Ostrožná, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 5 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1990/1991 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je rozvinout poznatky z oblasti marketingu ve specifických podmínkách organizací služeb.
Po absolvování předmětu student bude schopen:
Charakterizovat trh služeb, jeho specifika.
Uvést rozdíly mezi prodejem hmotného zboží a službami.
Sestavit komplexní nabídku služeb organizace včetně balíčků služeb.
Rozhodnout o využití nástrojů rozšířeného marketingového mixu v organizaci služeb.
Modifikovat proces marektingového řízení pro organizace služeb.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je zaměřen na specifika trhu služeb, proces marketingového řízení a využití marketingových nástrojů v organizacích služeb. Předmět vychází ze srovnání využití nástrojů, metod a postupů v marketingu služeb a marketingu spotřebního zboží. Důraz je kladen na vysvětlení rozšířeného marketingového mixu a jeho využití v organizacích služeb v teoretické i praktické rovině.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakteristika trhu služeb
- povaha služeb, jejich vymezení
- klasifikace služeb
- vlastnosti služeb
- vnímání služeb spotřebitelem
- vývoj a význam služeb
2. Podstata marketingu služeb a jeho specifika
- marketingový přístup ke službám
- nedostatky v uplatňování marketingového myšlení
- etapy hledání vlastního marketingu
3. Proces marketingového řízení ve službách
- prvky marketingové koncepce ve službách
- interní, externí a interaktivní marketing
4. Marketingový mix ve službách
- charakteristika marketingového mixu, jeho specifika
- charakteristika jednotlivých nástrojů a jejich vzájemného působení
5. Produkt - služba
- pojetí produktu z hlediska čtyř úrovní
- package ve službách
- životní cyklus služeb
- sortiment organizace služeb
6. Cenová tvorba v sektoru služeb
Vliv charakteristiky služeb na tvorbu cen. Faktory ovlivňující ceny ve
službách. Cenové strategie, metody tvorby cen. Taktika tvorby cen.
7. Distribuce služeb
Formy prodeje služeb. Faktory ovlivňující distribuční strategii ve službách.
Umístění služeb.
8. Marketingová komunikace ve službách
Rozdíly v marketingové komunikaci na trhu služeb. Cíle marketingové komunikace
ve službách.
Jednotlivé nástroje marketingové komunikace z hlediska využití ve službách.
9. Lidský faktor ve službách
Klasifikace zaměstnanců ve službách. Zvyšování kvality zaměstnanců. Systémy
kontroly práce firmy. Vztah k zákazníkům.
10. Materiální prostředí
Periferní a základní prostředí. Překonání aspektu nehmotnosti služby. Řízení
prostředí. Vytváření vhodné atmosféry služeb.
11. Procesy ve službách
- provozní management, charakteristika jeho funkce, obtíže provozního
managementu
- klasifikace systému služeb z hlediska procesu poskytované služby
- aladění nabídky a poptávky po službách
12. Kvalita ve službách, produktivita služeb, předpoklady dalšího rozvoje
služeb
- vztah kvality a kvantity služeb
- kritéria hodnocení kvality
- ISO normy
- předpoklady růstu produktivity služeb
- priority marketingu služeb
13. Marketing cestovního ruchu
- specifika cestovního ruchu
- klasifikace cestovního ruchu
- možnosti využití marketingu v cestovním ruchu
14. Marketing neziskových organizací
- charakteristika neziskových organizací
- využití marketingu v neziskovém sektoru, jeho specifika
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.