116-0015/01 – Marketingové řízení (MarRiz)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 5 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Sestavit situační analýzu.
2.Klasifikovat indikátory měření trhu.
3.Vytvořit analýzu ziskovosti a produktivity.
4.Kategorizovat typy marketingových strategií.
5.Navrhnout programy marketingového mixu.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět charakterizuje obsah marketingového řízení a specifikuje obsah práce marketera. V rámci předmětu je specifikován obsah situační analýzy v členění na vnitřní a vnější analýzu. Zvláštní pozornost je věnována zejména analýze konkurence a analýze zákazníka. Na situační analýzu navazuje vymezení strategických alternativ z hlediska členění na ofenzivní a defenzivní. Marketingové strategie jsou rozpracovány v rámci jednotlivých programů marketingového mixu. Předmět se rovněž zaměřuje na vysvětlení způsobu organizace marketingových činností a vymezení tvorby marketingového plánu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Obsah marketingového řízení
Základní kroky marketingového řízení. Manažerské role marketera. Specifika
marketingové práce.
2. Vnitřní analýza
Vnitřní analýza. Přehled marketingové efektivnosti. Analýza ABC. Portfolio
analýzy. Analýza SWOT. Přehled marketingové efektivnosti. Charakteristiky
marketingového auditu.
3. Analýza trhu
Definice základních pojmů. Proces analýzy trhu. Definice relevantního trhu.
Analýza primární poptávky. Analýza selektivní poptávky. Definice tržních
segmentů. Identifikace potenciálních cílových trhů.
4. Měření trhu
Měření tržních indikátorů. Základní indikátory trhu. Základní typy prognóz.
Základní prognostické metody.
5. Analýza zákazníka
Model kupního chování. Rozhodovací proces. Typ rozhodovací situace. Ukazatele
chování zákazníka. Měření spokojenosti zákazníků.
6. Analýza konkurence
Proces analýzy konkurence. Struktura konkurenčního pole. Úrovně konkurence.
Přímá a nepřímá konkurence. Perceptuální mapy. Popis vztahů s konkurenty.
Identifikace zdrojů konkurenční výhody. Konkurenční audit.
7. Analýza maloobchodu
Typy maloobchodních jednotek. Analýza maloobchodu z pohledu výrobce -
kvantitativní analýza, kvalitativní analýza. Konkurenční analýza maloobchodu.
Analýza z pohledu maloobchodníka.
8. Analýza ziskovosti a marketingové produktivity
Analýza ziskovosti. Měření ziskovosti výrobku. Procentuální variabilní krycí
příspěvek. Celkový krycí příspěvek. Tvorba marketingového rozpočtu. Přímý
přístup. Nepřímý přístup. Analýza produktivity.
9. Marketingové strategie
Ofenzivní strategické marketingové plány. Strategie tržní penetrace. Strategie
vstupu na nové trhy. Defenzivní strategické marketingové plány. Bránit tržní
podíl. Budování věrnosti zákazníků.
10. Výrobkové programy
Vývoj nového výrobku. Rozhodování o výrobkových řadách, o značce výrobku a o
balení výrobku.
11. Cenové programy
Typy cenových programů. Penetrační oceňování. Paritní oceňování. Prémiové
oceňování. Cenové programy pro substituty. Cenové programy pro doplňkové
výrobky. Cenové elementy jiných marketingových programů.
12. Komunikační programy
Reklamní cíle - význam, obsah. Tvorba reklamního rozpočtu. Fáze tvorby
reklamního rozpočtu. Cíle podpory prodeje. Rozpočet programu podpory prodeje.
Typy tržní reakce na podporu prodeje.
13. Organizace marketingových činností
Základní pojmy organizačního procesu. Úkoly managementu. Vývoj postavení
marketingu v organizaci. Typy organizačních struktur. Řízení interních vztahů.
Řízení externích vztahů.
14. Tvorba marketingového plánu
Tvorba marketingového plánu. Obsah marketingového plánu. Kontrola
marketingového plánu. Modifikace plánu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.