116-0024/01 – Marketingový mix ()
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 8 |
Garant předmětu | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na problematiku významu marketingového mixu v
marketingovém řízení firmy, historii a teoretické modely marketingového mixu na
spotřebních i institucionálních trzích. Stěžejní část obsahu je věnována
problematice výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, přičemž se
zde respektují její klasické i progresivní prvky. Předmět marketingový mix
přímo obsahově navazuje na předmět Základy marketingu a podává hodnotné
informační východisko pro marketingové předměty, které se zabývají uplatněním
marketingového mixu na specifických trzích (Marketing služeb, Business
marketing, Mezinárodní marketing). Pro absolvováni tohoto předmětu je nezbytná
také znalost mikroekonomie, základů managementu a problematiky nákladů,
kalkulací a cen.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do marketingového mixu.
* Historie marketingového mixu, definice, modely marketingového mixu, zásady
tvorby marketingového mixu pro marketéra.
2. Marketingové pojetí výrobku.
* Výrobkové koncepce, výrobkové analýzy, výrobkový mix, výrobkové strategie.
3. Komplexní přístup k vývoji nových výrobků.
* Typy a kategorie nových výrobků, faktory neúspěchu vývoje nových výrobků,
příčiny ztrátovosti, organizace vývoje nových výrobků.
4. Proces vývoje nových výrobků.
* Vyhledávání nápadů, třídění nápadů, vývoj a testování koncepce, vývoj
marketingové strategie, obchodní analýzy, vývoj výrobku a testování výrobku,
testování trhu, komercionalizace.
5. Cyklus tržní životnosti výrobku.
* Modely cyklu tržní životnosti, fáze cyklu tržní životnosti, proces adaptace
spotřebitele, životní cyklus poptávky, poptávky technologie, výrobkových forem
a značky.
6. Marketingové strategie v jednotlivých fázích cyklu tržní životnosti.
* Marketingové strategie v etapě zavádění, v etapě růstu, zralosti a poklesu,
kritika teorie cyklu tržní životnosti, trendy v životních cyklech výrobků.
7. Cena a cenová politika.
* Definice, legislativa, specifika ceny v marketingovém mixu, cenový mix,
vztah
ceny a typu tržní struktury, vymezení cenové politiky firmy.
8. Proces stanovení ceny v marketingově řízené firmě.
* Fáze procesu stanovení ceny, cíle cenové politiky firmy, strategie cenové
politiky firmy, analýza nákladů, nabídky a poptávky, stanovení prvotní výše
ceny.
9. Nákladové metody tvorby cen.
* Přístup náklady plus, kalkulace úplných nákladů, metody úplných kalkulací,
metody neúplných kalkulací.
10. Tržní metody tvorby cen.
* Přehled a rozdělení metod, vztah cenového výzkumu a tržních metod tvorby
cen,
metody orientované na konkurenci, metody orientované na zákazníka.
11. Přizpůsobení ceny podmínkám trhu.
* Operativní tvorba cen, řešení dopravného v ceně, cenové slevy a srážky,
propagační a diskriminační tvorba cen, oceňování výrobkového mixu.
12. Marketingová komunikace.
* Pojetí marketingové komunikace, marketingový komunikační mix, problematika
marketingové komunikace na českém trhu, modely marketingové komunikace.
13. Strategie marketingové komunikace.
* Druhy a proces tvorby komunikační strategie, situační analýza, cíle
marketingové komunikace, rozpočet, komunikační mix a jeho koordinace s jinými
nástroji marketingu.
14. Reklama.
* Funkce, vlastnosti, druhy, reklamní plánování, orgány pro reklamu, etické
kodexy, reklamní praxe.
15. Podpora prodeje, Public Relations.
* Definice a zaměření podpory prodeje, cílové skupiny, základní nástroje
podpory prodeje, plánování podpory prodeje, funkce a cíle Public Relations.
16. Přímý marketing, osobní prodej.
* Podstata a nástroje přímého marketingu, informační databáze pro přímý
marketing, pozice osobního prodeje v komunikačním mixu, principy osobního
prodeje, vytváření prodejních týmů.
17. Distribuce jako místní faktor marketingu.
* Proces distribuce, teorie distribučních kanálů, role prostředníků a
zprostředkovatelů, typy distribuční struktury.
18. Rozhodování o distribuci.
* Oblasti strategického rozhodování o distribuci, cíle distribuce, distribuční
strategie, postup projektování struktury distribučního kanálu.
19. Fyzická distribuce.
* Fyzická distribuce a distribuční logistika, cíle, činnosti a náklady fyzické
distribuce, parametry logistických distribučních služeb.
20. Distribuční systémy.
* Definice a podstata, přehled, vertikální distribuční systémy, horizontální
distribuční systémy, lokalizace nákupních center.
21. Distribuční analýza.
* Numerická distribuce, indikátor velikosti, vážená distribuce, podíl na
prodeji, podíl na tržbách, tržní podíl.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.