116-0030/01 – Marketing (.)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 3 |
Subject guarantor | Dr.Ing. Hana Svobodová | Subject version guarantor | Dr.Ing. Hana Svobodová |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | | Intended for study types | |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
..
Teaching methods
Summary
Principles of marketing. Rise and historical development of marketing.
Territorial peculiarities of marketing. Marketing environment, marketing
information system. Marketing research, segmentation and marketing mix:
product, prise, place, promotions. Marketing analysis, strategy and tactics.
Organization of marketing within a company.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Trh jako východisko marketingu. Definice, historie a vývojové etapy trhu.
Trh jako psychologický prostor.
Tržní cyklus a jeho součásti. Typy poptávky. Význam a typy potřeb. Maslowova
hierarchie potřeb.
2. Podnikatelské filozofie a jejich význam. Vznik a vývoj podnikatelských
filozofií. Výrobní, výrobková,
prodejní a marketingová podnikatelská filozofie, jejich podstata,
charakteristické rysy a význam.
3. Podstata, vývoj a cíle marketingu. Definice a vymezení úlohy marketingu.
Vznik marketingu jako
podnikové funkce. Vývoj cílů marketingu v podniku a ve společnosti. Vazba
marketingu a strategického řízení.
Marketing jako celospolečenské koncepce. Vliv specifických podmínek vývoje
trhu
na uplatnění marketingu.
4. Makroprostředí. Význam makroprostředí v rámci podnikatelského prostředí,
jeho vlivy na ostatní prvky prostředí. Demografické a sociálně kulturní
prostředí. Přírodní prostředí a technologické vlivy. Ekonomika a politicko-
právní vlivy. Globální prostředí.
5. Trh jako vymezený podnikatelský prostor. Typ, velikost, struktura, úroveň
penetrace trhu. Vymezení
relevantních trhů. Dodavatelé a zákazníci, jejich definice, postavení, význam,
typy a sledované charakteristiky.
Typ a rozsah konkurence, tržní pozice a vyjednávací síla. Distributoři,
kritéria jejich volby. Typy veřejnosti.
6. Specifika jednotlivých trhů a jejich segmentace. Specifika spotřebních
trhů,
chování zákazníků na
spotřebních trzích. Specifika trhů organizací (průmyslových trhů), chování
zákazníků na průmyslových trzích.
Segmentace trhu, cílení a tvorba tržní pozice. Typy segmentace a možná
kritéria
a kroky segmentace.
7. Informační zabezpečení marketingu. Význam informací a práce s informacemi v
rámci marketingové systému podniku. Informační toky v podniku. Marketingový
informační systém, jeho struktura a součásti, vnitřní systém informací a
zpravodajství. Marketingový výzkum jako zdroj informací. Metodika výzkumu.
8. Marketingový mix. Struktura a význam marketingového mixu. McCarthyho
4prvkový model (produkt, cena,
distribuce a marketingová komunikace) a pravidla práce s nimi. Víceprvkové
modely. Definování strategie
jednotlivých prvků.Vazba strategie marketingového mixu na taktická opatření.
9. Řízení produktu. Produkt, jeho instrumentální a expresivní funkce,
klasifikace produktu. Koncepce totálního
výrobku a jeho atributy (kvalita, design, značka, obal, styl, služby, image).
Cyklus tržní životnosti a jeho fáze.
Výrobkové strategie a opatření výrobkové politiky. Výrobkové analýzy. Výzkum a
vývoj nového produktu.
10. Cena v marketingu. Specifické vlastnosti ceny. Faktory ovlivňující tvorbu
cen. Metody stanovení cen. Cenové strategie. Cenová politika a její nástroje.
Tvorba cen jednoho výrobku. Oceňování výrobkového mixu. Kondiční politika.
Politika obchodních podmínek
11. Distribuce. Distribuce v marketingu. Akviziční a fyzická část distribuce.
Funkce distribučních článků.
Distribuční cesty. Distribuční strategie. Distribuční politika, merchandising,
logistika. Faktory ovlivňující výběr a tvorbu prodejní cesty. Organizace
distribuce. Vertikální a horizontální distribuční systémy.
12. Marketingová komunikace. Marketingová komunikace v rámci podnikové
komunikace a v marketingovém mixu. Reklama, podpora prodeje, publicita a
osobní
prodej. Komunikační strategie. Politika marketingové komunikace. Komunikační
sdělení, styl, rozhodnutí o médiích, načasování akce, intenzita nasazení,
rozpočet.
13. Marketingové řízení. Proces řízení marketingu. Informace, analýzy,
prognózování, plánování strategické a taktické, organizování, realizace,
kontrola. Marketingový plán (koncepce), význam, struktura. Problematika
segmentace, výběru cílových trhů a vytváření pozice na trhu. Situační analýza
a
vnitřní analýza, její struktura a význam. SWOT analýza. Problematika stanovení
cílů a volba strategie. Opatření v rámci marketingového mixu.
14. Aktuální problémy marketingu. Problémy marketingu 90. let ve světě.
Kritika
marketingu.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.