116-0034/01 – Retail Management (.)

Gurantor departmentDepartment of Marketing and BusinessCredits4
Subject guarantorIng. Milada Marhounová, Ph.D.Subject version guarantorIng. Milada Marhounová, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduateRequirementChoice-compulsory
Year4Semestersummer
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesIntended for study types
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 2+1

Subject aims expressed by acquired skills and competences

.

Teaching methods

Summary

The lectures are focused on a management principles application to the specific area of retailing. Accent is given especially to marketing approach to the retail management, to a retail environment analyses (including legal and ethical links), to the retail marketing mix management. High emphasis is given to decisions making process regarding a store place, a store design, and a personal of retail company. The specific teaching methods are based on the interactive approach to a knowledge presentation.

Compulsory literature:

Recommended literature:

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Maloobchod - pojem a souvislosti - postavení a funkce maloobchodu, marketingové pojetí maloobchodu, - teoretická východiska maloobchodu, - zvláštní rysy maloobchodu, 2. Strategické plánování maloobchodu - strategické trendy, - proces tvorby strategických plánů - operační a administrační řízení maloobchodu 3. Prostředí maloobchodu - model prostředí maloobchodu - socioekonomické vlivy, chování spotřebitelů - kupní proces, model spotřebitelského chování 4. Konkurence v maloobchodě - místo konkurence, konkurenční aktivita a nástroje v maloobchodě - druhy konkurence podle typu maloobchodníků a podle cíle 5. Maloobchod a jeho dodavatelé - funkce v distribučním kanále, účastníci distribuce, - distribuční cesty, struktura distribučních kanálů, rozhodování o distribuci 6. Právní vlivy v maloobchodním podnikání - oblasti legislativní regulace v maloobchodě, regulace u zboží, regulace při tvorbě cen, regulace v distribuci, regulace v propagaci - zákony v maloobchodním podnikání - ztráty a krádeže v maloobchodě 7. Etické vlivy v maloobchodním podnikání 8. Rozhodování o místě (1) - priority maloobchodního rozhodování - rozhodovací kroky - identifikace oblastí pro umístění maloobchodu, charakteristiky obchodních území, velikost a tvar, metody pro volbu území, typy umístění 9. Rozhodování o místě (2) - analýza místa, využití grafické metody - postup při volbě optimálního umístění maloobchodu, rozhodovací metody 10. Řízení finanční oblasti maloobchodního podnikání - obsah finančního řízení - rozpočet pro zboží, hlavní oblasti rozhodování, pravidla tvorby plánu, položky - účetní výkazy, oceňování zásob, účetní systémy pro zásoby 11. Tvorba cen v maloobchodě - model interakce cenových rozhodnutí - cíle cenové tvorby maloobchodníka - cenové strategie - rozhodování o cenových přirážkách a srážkách 12. Propagace v maloobchodě - propagační mix pro maloobchod, obsah a aplikace jeho prvků, vztah s marketingovou komunikací - cíle propagační strategie maloobchodníka 13. Služby pro zákazníky - podstata služeb v maloobchodě, přístupy k jejich realizaci - druhy služeb nabízených maloobchodem - mix služeb pro zákazníky - faktory ovlivňující služby v maloobchodě 14. Maloobchodní prodejna - principy rozhodování o maloobchodní prodejně - typy uspořádání prodejny, výhody a nevýhody, použití - efektivnost řešení prodejny

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Exercises evaluation Credit 35 (35) 0 3
                Project Project 25  0 3
                Written exam Written test 5  0 3
                Other task type Other task type 5  0 3
        Examination Examination 65 (65) 0 3
                Written examination Written examination 65  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2006/2007 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan
2005/2006 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan
2004/2005 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan
2003/2004 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan
2002/2003 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan
2001/2002 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan
2000/2001 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Choice-compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.