116-0035/01 – Řízení nákupu (ŘN)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda | Garant verze předmětu | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 4 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Formulovat nákupní politiku a prúběh nákupního procesu v základních formách subjektů tržního prostředí.
2.Vysvětlit řízení a regulaci nákupního procesu s ohledem na typ tržního subjektu.
3.Zhodnotit nákupní srategii a jeji cíle včetně strategie materiálového sortimentu.
4.Vysvětlit volbu dodavatele jako ústřední problém nákupního marketingu, kritéria, přístupy a metody volby dodavatele.
5.Posoudit možnosti zlepšení organizování nákupu v organizacích v rámci systému řízené jakosti nákupního procesu.
Vyučovací metody
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na vysvětlení pozice nákupu v systému podnikových
funkcí a analýzu jeho základních aktivit. Moderní podnikový nákup zahrnuje
činnosti manažerské, marketingové, obchodní a logistické. Klíčová pozornost je
v rámci předmětu věnována logistickým přístupům (regulaci zásob ve skladovém
managementu) a aktivitám nákupního marketingu (procesům výběru dodavatele).
Nezbytným předpokladem fungování nákupu je nasazení nákupních informačních
systémů, využívání e-businessu, a to nejen za účelem dosahování nákladových
cílů, ale také cílů výkonnostních, které předpokládají respektování pravidel
managementu kvality. Předmět svým obsahem bezprostředně navazuje na předmět
Základy obchodu, pro pochopení jeho souvislostí je nezbytná znalost obsahu
základních manažerských funkcí, marketingových aktivit podniků a principů
obchodní logistiky.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do předmětu
- postavení nákupu v podniku, jeho charakteristika, objekty, funkce a úkoly
nákupu v podniku.
2. Zajišťování a krytí potřeb
- druhy potřeb, plánování materiálového sortimentu, plánování materiálové
spotřeby, metody orientované na výrobní program, metody orientované na
spotřebu.
3. Nákupní logistika
- cíle nákupní logistiky, činnosti nákupní logistiky, náklady na zásoby,
analýza a způsob propočtu nákladů na skladování a udržování zásob, analýza a
způsob propočtu nákladů na pořízení dodávky, náklady nedostatku (deficitu)
zásob.
4. Logistická regulace zásob
- fáze logistické regulace zásob, regulátory zásob, modely logistické regulace
zásob, signální hladiny zásob pro účely jejich logistické regulace.
5. Metody a techniky logistické regulace zásob
- optimalizační metody, Paretova analýza, analýza ABC, diferencovaný systém
řízení zásob, zásobovací řetězce.
6. Trh organizací jako východisko nákupu
- části trhu organizací, specifika trhu organizací, fáze nákupního procesu,
modely nákupního procesu
7. Nákupní marketing
- poznávací a realizační stránka marketingu, analýzy nákupního trhu, výzkum
nákupního trhu, nákupní marketingový mix, předpoklady fungování nákupního
marketingu v podniku.
8. Volba dodavatele jako ústřední problém nákupního marketingu
- úloha nákupčího v procesu volby dodavatele, kritéria volby dodavatele,
přístupy a metody volby dodavatele, cyklus dodavatelsko- odběratelských
vztahů,
transakční rizika.
9. Nákupní strategie
- proces tvorby nákupní strategie, strategické cíle nákupu, strategie
materiálového sortimentu, strategie řízení zásob, strategie nákupního
marketingu, strategie dodavatelsko-odběratelských vztahů.
10. Organizování nákupu
- začlenění útvaru nákupu v podniku, alternativní možnosti vnitřní organizace
útvaru nákupu, dílčí centralizace nákupu, řízená decentralizace v podnicích
koncernového typu.
11. Informační systém nákupu
- logistická informační pyramida, význam, obsah, zdrojové soubory nákupního
informačního systému, aplikace nákupních informačních systémů.
12. Kvalita v procesu nákupu
- ISO normy v nákupu, požadavky na zabezpečování kvality dodávek dle ISO
norem,
Total Quality Management v nákupu, Kaizen.
13. Skladování, skladová agenda a administrativa nákupu
- význam skladování, funkce skladu, druhy skladu, dokumentace nákupu a
skladování, materiálové číselníky.
14. Nákupní proces v praxi
- postavení útvaru nákupu v konkrétním podniku, jeho cíle, postupy,
organizace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.