116-0035/01 – Purchase Management (ŘN)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda | Subject version guarantor | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 4 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1.To formulate the politics of purchasing and the run of purchasing process in the basic forms of subjects in the market environment.
2.To explain management and regulation of purchasing process considering the type of market subject.
3.To appraise the purchasing strategy and its targets including the material assortment strategy.
4.To explain the supplier selection as the main problem of purchasing marketing; citeria, approaches and methods of supplier selection.
5.To consider the options of purchase organization improvement in organizations within the scope of the system of the purchasing process quality management.
Teaching methods
Summary
The content of the subject is aimed to explain the position of purchase in the
system of firm functions and to explain the analysis its fundamental
activities. Modern business purchase includes management, marketing, business
and logistic activities.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Úvod do předmětu
- postavení nákupu v podniku, jeho charakteristika, objekty, funkce a úkoly
nákupu v podniku.
2. Zajišťování a krytí potřeb
- druhy potřeb, plánování materiálového sortimentu, plánování materiálové
spotřeby, metody orientované na výrobní program, metody orientované na
spotřebu.
3. Nákupní logistika
- cíle nákupní logistiky, činnosti nákupní logistiky, náklady na zásoby,
analýza a způsob propočtu nákladů na skladování a udržování zásob, analýza a
způsob propočtu nákladů na pořízení dodávky, náklady nedostatku (deficitu)
zásob.
4. Logistická regulace zásob
- fáze logistické regulace zásob, regulátory zásob, modely logistické regulace
zásob, signální hladiny zásob pro účely jejich logistické regulace.
5. Metody a techniky logistické regulace zásob
- optimalizační metody, Paretova analýza, analýza ABC, diferencovaný systém
řízení zásob, zásobovací řetězce.
6. Trh organizací jako východisko nákupu
- části trhu organizací, specifika trhu organizací, fáze nákupního procesu,
modely nákupního procesu
7. Nákupní marketing
- poznávací a realizační stránka marketingu, analýzy nákupního trhu, výzkum
nákupního trhu, nákupní marketingový mix, předpoklady fungování nákupního
marketingu v podniku.
8. Volba dodavatele jako ústřední problém nákupního marketingu
- úloha nákupčího v procesu volby dodavatele, kritéria volby dodavatele,
přístupy a metody volby dodavatele, cyklus dodavatelsko- odběratelských
vztahů,
transakční rizika.
9. Nákupní strategie
- proces tvorby nákupní strategie, strategické cíle nákupu, strategie
materiálového sortimentu, strategie řízení zásob, strategie nákupního
marketingu, strategie dodavatelsko-odběratelských vztahů.
10. Organizování nákupu
- začlenění útvaru nákupu v podniku, alternativní možnosti vnitřní organizace
útvaru nákupu, dílčí centralizace nákupu, řízená decentralizace v podnicích
koncernového typu.
11. Informační systém nákupu
- logistická informační pyramida, význam, obsah, zdrojové soubory nákupního
informačního systému, aplikace nákupních informačních systémů.
12. Kvalita v procesu nákupu
- ISO normy v nákupu, požadavky na zabezpečování kvality dodávek dle ISO
norem,
Total Quality Management v nákupu, Kaizen.
13. Skladování, skladová agenda a administrativa nákupu
- význam skladování, funkce skladu, druhy skladu, dokumentace nákupu a
skladování, materiálové číselníky.
14. Nákupní proces v praxi
- postavení útvaru nákupu v konkrétním podniku, jeho cíle, postupy,
organizace.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.