116-0037/01 – Consumer Behavior (SCH)

Gurantor departmentDepartment of Marketing and BusinessCredits3
Subject guarantorIng. Martina Steinová, Ph.D.Subject version guarantorIng. Martina Steinová, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year4Semesterwinter
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesIntended for study types
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 2+0

Subject aims expressed by acquired skills and competences

Cílem předmětu je získání základních znalostí a dovedností v oblasti spotřebitelského chování. Poznání externích a interních vlivů působíchích na černou skříňku zákazníka na spotřebním trhu.

Teaching methods

Summary

Contents of this subject is aimed to customer characteristic, identification cultural, social and psychological factors which affect to deciding consumer process. There are defined individual type of deciding processes. Attention is also devoted to fundamental consumer segmentation on Czech market in relation to their purchase usage

Compulsory literature:

Recommended literature:

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky zákaznických trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv exogenních proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke spotřebnímu chování: psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma spotřebního chování - spotřební predispozice, kupní rozhodovací proces, podněty, reakce, důsledky reakce. 2. Kulturní rámec spotřebního chování - Vliv kultury na spotřební chování. Rysy kultury a marketing. Kulturní prvky a jejich vliv a význam na chování spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř kultury, slogany a každodenní řeč, přeložitelnost. Neverbální komunikace. Subkultura jako tržní segment. 3. Sociální okolí - Definování pojmů - sociální skupina, sociální kategorie, sociální agregát, náhodný agregát, sociální třída. Hlavní druhy sociálních skupin. Nejbližší okolí - rodina jako zdroj spotřebního chování. Vliv ostatních skupin na spotřební chování. Sociální stratifikace - užší a širší pojetí (dle Kotlera). Rysy sociální třídy. 4. Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin. 5. Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení spotřebitele. Postoje spotřebitele. 6. Psychika - 2. část - Motivace spotřebitele. Osobnost spotřebitele. 7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se informuje. Hodnocení alternativ. Spotřebitel nakupuje. 8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní chování. Odkládání výrobku. Situační vlivy. 9. Rozhodovací proces na průmyslových trzích - Rozhodovací procesy. Rozhodovací jednotka. Veřejná soutěž. 10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření inovací. Faktory působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace při šíření novinek. 11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské segmentace. Segmentační proměnné. Metody segmentace. 12. Spotřebitelský výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu. 13. Charakteristika českého spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v České republice - zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro marketingové plánování. 14. Případová studie - analýza exogenních proměnných a podnětů, popis fází kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Examination Examination 65  0 3
        Exercises evaluation Credit 35  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2005/2006 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan
2004/2005 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan
2003/2004 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan
2002/2003 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan
2001/2002 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan
2000/2001 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.