116-0037/01 – Consumer Behavior (SCH)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 3 |
Subject guarantor | Ing. Martina Steinová, Ph.D. | Subject version guarantor | Ing. Martina Steinová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 4 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | | Intended for study types | |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Cílem předmětu je získání základních znalostí a dovedností v oblasti spotřebitelského chování. Poznání externích a interních vlivů působíchích na černou skříňku zákazníka na spotřebním trhu.
Teaching methods
Summary
Contents of this subject is aimed to customer characteristic, identification
cultural, social and psychological factors which affect to deciding consumer
process. There are defined individual type of deciding processes. Attention is
also devoted to fundamental consumer segmentation on Czech market in relation
to their purchase usage
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky zákaznických
trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv exogenních
proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke spotřebnímu
chování:
psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma spotřebního chování -
spotřební
predispozice, kupní rozhodovací proces, podněty, reakce, důsledky reakce.
2. Kulturní rámec spotřebního chování - Vliv kultury na spotřební chování.
Rysy
kultury a marketing. Kulturní prvky a jejich vliv a význam na chování
spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř kultury, slogany a každodenní řeč,
přeložitelnost. Neverbální komunikace. Subkultura jako tržní segment.
3. Sociální okolí - Definování pojmů - sociální skupina, sociální kategorie,
sociální agregát, náhodný agregát, sociální třída. Hlavní druhy sociálních
skupin. Nejbližší okolí - rodina jako zdroj spotřebního chování. Vliv
ostatních
skupin na spotřební chování. Sociální stratifikace - užší a širší pojetí (dle
Kotlera). Rysy sociální třídy.
4. Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují
spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin.
5. Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení spotřebitele.
Postoje spotřebitele.
6. Psychika - 2. část - Motivace spotřebitele. Osobnost spotřebitele.
7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se
informuje. Hodnocení alternativ. Spotřebitel nakupuje.
8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní chování. Odkládání
výrobku. Situační vlivy.
9. Rozhodovací proces na průmyslových trzích - Rozhodovací procesy.
Rozhodovací
jednotka. Veřejná soutěž.
10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření inovací.
Faktory
působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace při šíření
novinek.
11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské segmentace. Segmentační
proměnné. Metody segmentace.
12. Spotřebitelský výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu.
13. Charakteristika českého spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v
České republice - zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro
marketingové plánování.
14. Případová studie - analýza exogenních proměnných a podnětů, popis fází
kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.