116-0037/02 – Spotřebitelské chování (SCH)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Martina Steinová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Martina Steinová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 4 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | | Určeno pro typy studia | |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je získání základních znalostí a dovedností v oblasti spotřebitelského chování. Poznání externích a interních vlivů působíchích na černou skříňku zákazníka na spotřebním trhu.
Vyučovací metody
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na charakteristiku zákazníka, identifikaci
kulturních, sociálních a psychologických faktorů působících na rozhodovací
proces spotřebitele, vymezeny jsou jednotlivé typy kupních rozhodovacích
procesů. V rámci předmětu je rovněž pozornost věnována základní segmentaci
spotřebitelů na českém trhu, ve vztahu na jejich kupní zvyklosti.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky zákaznických
trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv exogenních
proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke spotřebnímu
chování:
psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma spotřebního chování -
spotřební
predispozice, kupní rozhodovací proces, podněty, reakce, důsledky reakce.
2. Kulturní rámec spotřebního chování - Vliv kultury na spotřební chování.
Rysy
kultury a marketing. Kulturní prvky a jejich vliv a význam na chování
spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř kultury, slogany a každodenní řeč,
přeložitelnost. Neverbální komunikace. Subkultura jako tržní segment.
3. Sociální okolí - Definování pojmů - sociální skupina, sociální kategorie,
sociální agregát, náhodný agregát, sociální třída. Hlavní druhy sociálních
skupin. Nejbližší okolí - rodina jako zdroj spotřebního chování. Vliv
ostatních
skupin na spotřební chování. Sociální stratifikace - užší a širší pojetí (dle
Kotlera). Rysy sociální třídy.
4. Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují
spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin.
5. Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení spotřebitele.
Postoje spotřebitele.
6. Psychika - 2. část - Motivace spotřebitele. Osobnost spotřebitele.
7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se
informuje. Hodnocení alternativ. Spotřebitel nakupuje.
8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní chování. Odkládání
výrobku. Situační vlivy.
9. Rozhodovací proces na průmyslových trzích - Rozhodovací procesy.
Rozhodovací
jednotka. Veřejná soutěž.
10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření inovací.
Faktory
působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace při šíření
novinek.
11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské segmentace. Segmentační
proměnné. Metody segmentace.
12. Spotřebitelský výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu.
13. Charakteristika českého spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v
České republice - zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro
marketingové plánování.
14. Případová studie - analýza exogenních proměnných a podnětů, popis fází
kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.