116-0045/01 – Obchodní činnosti (OC)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 6 |
Garant předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. | Garant verze předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup
2.Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu
3.Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti
4.Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí
5.Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky
6.Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení
7.Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje
Vyučovací metody
Anotace
Obsahem předmětu je formou přednášek vymezit význam, úlohu a funkce obchodu v ekonomice společnosti. Provést genezi jeho vývoje až po současnost. Vymezit
jeho různá pojetí a hlediska členění. Dále pak přiblížit jeho dvě nedílné součásti - nákup a prodej - a popsat jejich úlohu a funkce v řízení. Jednotlivých firem. Úkolem je také poukázat na nové směry rozvoje obchodu v nadcházejícím procesu globalizace ekonomiky. Podstatou předmětu je charakteristika základních pojmů, vztahů, účastníků a současně také podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakteristika a vývoj obchodu a obchodování - kořeny vzniku a vývojové
etapy obchodu ve světě a na našem území, podstata a význam obchodu, definice a
funkce obchodu, širší a užší pojetí, hlediska členění.
2. Velkoobchod a maloobchod - definice, význam a funkce velkoobchodu a
maloobchodu, druhy velkoobchodních a maloobchodních činností, typy a
organizační formy velkoobchodu a maloobchodu, současné vývojové tendence.
3. Realizace obchodního procesu - vymezení základních pojmů a vazeb, obchodní
metoda, obchodní provoz a jeho prvky, obchodní operace, jejich členění,
velkoobchodní a maloobchodní provozní operace, , zboží a jeho podoby, členění
zboží, obchodní zboží a obchodní sortiment, provozní jednotky obchodu.
4. Faktory rozvoje obchodu a obchodních firem, současné vývojové trendy -
podmínky obchodního podnikání, právní normy, projevy globalizace, tržní
dominance, internacionalizace, diversifikace v obchodě, obchodní kooperace;
jejich projevy v čs. obchodních strukturách, aktuální výsledky analýz
čs.obchodu.
5. Efektivní formy kooperačních procesů v obchodě - pojem a definice
franchisingu, jeho historie a původní význam, formy a typy, výhody a nevýhody,
franchising v českých podmínkách, problémy související s jeho uplatněním u
nás,
legislativa, využití franchisingu firmou McDonald´s (v USA a v ČR).
6. Systémové pojetí obchodních činností. Obchodní politika - systémový pohled
na obchodní činnosti, subsystém prodeje a nákupu, hmotné a informační toky;
obchodní politika firmy: definice, vlastnosti, východiska tvorby, obsahová
náplň, postup při její tvorbě.
7. Informační východiska pro realizaci obchodních činnosti - druhy informací,
systematika jejich členění. vnitřní a vnější informace, definování
informačních
potřeb pro subsystém obchodních činností, metody a zdroje získávání informací
všeobecného charakteru a specifických, obchodně - ekonomické báze dat a jejich
využití.
8. Vlivy prostředí na obchodní činnosti - metodika zkoumání, ovlivňující
faktory, vlastnosti a hierarchie vlivů, analýzy obchodního prostředí, vztahy
subsystémů obchodních činností k jednotlivým funkčním oblastem, vztah
obchodních činností a marketingu, faktory jej ovlivňující, možnosti
organizačního řešení, dělba práce mezi nimi.
9. Prodejní činnosti - prodejní strategie, kroky při jejím plánování, poslání
prodejních činností, analýzy, definování prodejních cílů, určení prodejní
strategie, vymezení řídících a prováděcích činností, vytvoření organizační
struktury prodejního útvaru, prodejní metody, personální zajištění, tvorba
rozpočtu, časový plán.
10. Nákupní činnosti - podstata, funkce a úkoly nákupu, objekty nákupu,
organizace a řízení nákupních činností, metody a postupy, rozhodování o volbě
dodavatele, kritéria volby, nákupní strategie: její obsah a tvorba.
11. Obchodní logistika - definice, funkce, cíle a význam logistiky v obchodní
činnosti, vývojové trendy, logistické metody; úloha zásob v logistice, jejich
členění, řídící hladiny a zásobovací systémy, optimalizace.
12. Zákazník a jeho chování - charakteristiky zákaznických trhů, chování
zákazníků na spotřebních a průmyslových trzích, vliv exogenních proměnných a
podnětů na rozhodování zákazníků, typy rozhodovacích procesů zákazníků.
13. Elektronické obchodování - základní principy uplatnění, velikost trhů,
současný stav a trendy, elektronický obchod na spotřebních a průmyslových
trzích.
14. Internet - globální informační síť - základní charakteristiky, struktura
uživatelů, legislativní, technické a
ekonomické možnosti a omezení, změny v podnikatelské strategii, organizační
struktuře, informačním
systému, vývoj elektronických a interpersonálních vazeb.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.