116-0045/01 – Business Activities (OC)

Gurantor departmentDepartment of Marketing and BusinessCredits6
Subject guarantorIng. Miluše Hluchníková, CSc.Subject version guarantorIng. Miluše Hluchníková, CSc.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year3Semestersummer
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2008/2009
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesMaster
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
HLU40 Ing. Miluše Hluchníková, CSc.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 2+0

Subject aims expressed by acquired skills and competences

1.Dramatise importance and role of business activity as a human activity and as an economic sector; apply marketing approach. 2.Outline two business spheres – purchase and sale as a specific business activity; dramatize human element for its effectiveness. 3.Classify and relate wholesale and retail firms. 4.Employ methods and procedures of spatial analysis to localize business units and optimize retail networks. 5.Explain present business trends; outline its symptoms and effects. 6.Classify business operation and its units; demonstrate its relations and connections. 7.Discuss business environment parameters to ensure expected progress.

Teaching methods

Summary

During the lectures of the subject Business Activities the meaning, role and the function of business in an economy society must be explained; also its new directions of business development in coming economy globalization process. The way of realization of this business process (its two indivisible parts – purchase and sale) must be explained.Characterization of fundamental concepts, relations, participants and factors influencing business transactions are the main importance of the subject Business Activities.

Compulsory literature:

1.Pražská, L., Jindra, J. Obchodní podnikání. Retail management. 2. Přepracované vyd. Praha: Management Press, 2002. 874 s. ISBN 80-7261-059-7. 2.CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Retail management. Praha: Management press, 2007. 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6. 3.Lyková, J. Jak organizovat a řídit úspěšný prodej. Praha: Grada Publishing, 2002, dotisk 2003. 199 s. ISBN 80-247-0205-3.

Recommended literature:

4.KOTLER,P., Moderní marketing. 4. evropské vydání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2.

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Charakteristika a vývoj obchodu a obchodování - kořeny vzniku a vývojové etapy obchodu ve světě a na našem území, podstata a význam obchodu, definice a funkce obchodu, širší a užší pojetí, hlediska členění. 2. Velkoobchod a maloobchod - definice, význam a funkce velkoobchodu a maloobchodu, druhy velkoobchodních a maloobchodních činností, typy a organizační formy velkoobchodu a maloobchodu, současné vývojové tendence. 3. Realizace obchodního procesu - vymezení základních pojmů a vazeb, obchodní metoda, obchodní provoz a jeho prvky, obchodní operace, jejich členění, velkoobchodní a maloobchodní provozní operace, , zboží a jeho podoby, členění zboží, obchodní zboží a obchodní sortiment, provozní jednotky obchodu. 4. Faktory rozvoje obchodu a obchodních firem, současné vývojové trendy - podmínky obchodního podnikání, právní normy, projevy globalizace, tržní dominance, internacionalizace, diversifikace v obchodě, obchodní kooperace; jejich projevy v čs. obchodních strukturách, aktuální výsledky analýz čs.obchodu. 5. Efektivní formy kooperačních procesů v obchodě - pojem a definice franchisingu, jeho historie a původní význam, formy a typy, výhody a nevýhody, franchising v českých podmínkách, problémy související s jeho uplatněním u nás, legislativa, využití franchisingu firmou McDonald´s (v USA a v ČR). 6. Systémové pojetí obchodních činností. Obchodní politika - systémový pohled na obchodní činnosti, subsystém prodeje a nákupu, hmotné a informační toky; obchodní politika firmy: definice, vlastnosti, východiska tvorby, obsahová náplň, postup při její tvorbě. 7. Informační východiska pro realizaci obchodních činnosti - druhy informací, systematika jejich členění. vnitřní a vnější informace, definování informačních potřeb pro subsystém obchodních činností, metody a zdroje získávání informací všeobecného charakteru a specifických, obchodně - ekonomické báze dat a jejich využití. 8. Vlivy prostředí na obchodní činnosti - metodika zkoumání, ovlivňující faktory, vlastnosti a hierarchie vlivů, analýzy obchodního prostředí, vztahy subsystémů obchodních činností k jednotlivým funkčním oblastem, vztah obchodních činností a marketingu, faktory jej ovlivňující, možnosti organizačního řešení, dělba práce mezi nimi. 9. Prodejní činnosti - prodejní strategie, kroky při jejím plánování, poslání prodejních činností, analýzy, definování prodejních cílů, určení prodejní strategie, vymezení řídících a prováděcích činností, vytvoření organizační struktury prodejního útvaru, prodejní metody, personální zajištění, tvorba rozpočtu, časový plán. 10. Nákupní činnosti - podstata, funkce a úkoly nákupu, objekty nákupu, organizace a řízení nákupních činností, metody a postupy, rozhodování o volbě dodavatele, kritéria volby, nákupní strategie: její obsah a tvorba. 11. Obchodní logistika - definice, funkce, cíle a význam logistiky v obchodní činnosti, vývojové trendy, logistické metody; úloha zásob v logistice, jejich členění, řídící hladiny a zásobovací systémy, optimalizace. 12. Zákazník a jeho chování - charakteristiky zákaznických trhů, chování zákazníků na spotřebních a průmyslových trzích, vliv exogenních proměnných a podnětů na rozhodování zákazníků, typy rozhodovacích procesů zákazníků. 13. Elektronické obchodování - základní principy uplatnění, velikost trhů, současný stav a trendy, elektronický obchod na spotřebních a průmyslových trzích. 14. Internet - globální informační síť - základní charakteristiky, struktura uživatelů, legislativní, technické a ekonomické možnosti a omezení, změny v podnikatelské strategii, organizační struktuře, informačním systému, vývoj elektronických a interpersonálních vazeb.

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (145) 51 3
        Examination Examination 100  0 3
        Exercises evaluation Credit 45  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2005/2006 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan
2004/2005 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan
2003/2004 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan
2002/2003 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan
2001/2002 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan
2000/2001 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.