116-0045/01 – Business Activities (OC)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 6 |
Subject guarantor | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. | Subject version guarantor | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 3 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1.Dramatise importance and role of business activity as a human activity and as an economic sector; apply marketing approach.
2.Outline two business spheres – purchase and sale as a specific business activity; dramatize human element for its effectiveness.
3.Classify and relate wholesale and retail firms.
4.Employ methods and procedures of spatial analysis to localize business units and optimize retail networks.
5.Explain present business trends; outline its symptoms and effects.
6.Classify business operation and its units; demonstrate its relations and connections.
7.Discuss business environment parameters to ensure expected progress.
Teaching methods
Summary
During the lectures of the subject Business Activities the meaning, role and
the function of business in an economy society must be explained; also its new
directions of business development in coming economy globalization process.
The way of realization of this business process (its two indivisible parts –
purchase and sale) must be explained.Characterization of fundamental concepts, relations, participants and factors influencing business transactions are the main importance of the subject Business Activities.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Charakteristika a vývoj obchodu a obchodování - kořeny vzniku a vývojové
etapy obchodu ve světě a na našem území, podstata a význam obchodu, definice a
funkce obchodu, širší a užší pojetí, hlediska členění.
2. Velkoobchod a maloobchod - definice, význam a funkce velkoobchodu a
maloobchodu, druhy velkoobchodních a maloobchodních činností, typy a
organizační formy velkoobchodu a maloobchodu, současné vývojové tendence.
3. Realizace obchodního procesu - vymezení základních pojmů a vazeb, obchodní
metoda, obchodní provoz a jeho prvky, obchodní operace, jejich členění,
velkoobchodní a maloobchodní provozní operace, , zboží a jeho podoby, členění
zboží, obchodní zboží a obchodní sortiment, provozní jednotky obchodu.
4. Faktory rozvoje obchodu a obchodních firem, současné vývojové trendy -
podmínky obchodního podnikání, právní normy, projevy globalizace, tržní
dominance, internacionalizace, diversifikace v obchodě, obchodní kooperace;
jejich projevy v čs. obchodních strukturách, aktuální výsledky analýz
čs.obchodu.
5. Efektivní formy kooperačních procesů v obchodě - pojem a definice
franchisingu, jeho historie a původní význam, formy a typy, výhody a nevýhody,
franchising v českých podmínkách, problémy související s jeho uplatněním u
nás,
legislativa, využití franchisingu firmou McDonald´s (v USA a v ČR).
6. Systémové pojetí obchodních činností. Obchodní politika - systémový pohled
na obchodní činnosti, subsystém prodeje a nákupu, hmotné a informační toky;
obchodní politika firmy: definice, vlastnosti, východiska tvorby, obsahová
náplň, postup při její tvorbě.
7. Informační východiska pro realizaci obchodních činnosti - druhy informací,
systematika jejich členění. vnitřní a vnější informace, definování
informačních
potřeb pro subsystém obchodních činností, metody a zdroje získávání informací
všeobecného charakteru a specifických, obchodně - ekonomické báze dat a jejich
využití.
8. Vlivy prostředí na obchodní činnosti - metodika zkoumání, ovlivňující
faktory, vlastnosti a hierarchie vlivů, analýzy obchodního prostředí, vztahy
subsystémů obchodních činností k jednotlivým funkčním oblastem, vztah
obchodních činností a marketingu, faktory jej ovlivňující, možnosti
organizačního řešení, dělba práce mezi nimi.
9. Prodejní činnosti - prodejní strategie, kroky při jejím plánování, poslání
prodejních činností, analýzy, definování prodejních cílů, určení prodejní
strategie, vymezení řídících a prováděcích činností, vytvoření organizační
struktury prodejního útvaru, prodejní metody, personální zajištění, tvorba
rozpočtu, časový plán.
10. Nákupní činnosti - podstata, funkce a úkoly nákupu, objekty nákupu,
organizace a řízení nákupních činností, metody a postupy, rozhodování o volbě
dodavatele, kritéria volby, nákupní strategie: její obsah a tvorba.
11. Obchodní logistika - definice, funkce, cíle a význam logistiky v obchodní
činnosti, vývojové trendy, logistické metody; úloha zásob v logistice, jejich
členění, řídící hladiny a zásobovací systémy, optimalizace.
12. Zákazník a jeho chování - charakteristiky zákaznických trhů, chování
zákazníků na spotřebních a průmyslových trzích, vliv exogenních proměnných a
podnětů na rozhodování zákazníků, typy rozhodovacích procesů zákazníků.
13. Elektronické obchodování - základní principy uplatnění, velikost trhů,
současný stav a trendy, elektronický obchod na spotřebních a průmyslových
trzích.
14. Internet - globální informační síť - základní charakteristiky, struktura
uživatelů, legislativní, technické a
ekonomické možnosti a omezení, změny v podnikatelské strategii, organizační
struktuře, informačním
systému, vývoj elektronických a interpersonálních vazeb.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.