116-0045/02 – Obchodní činnosti (OC)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 6 |
Garant předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. | Garant verze předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2000/2001 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup
2.Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu
3.Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti
4.Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí
5.Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky
6.Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení
7.Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje
Vyučovací metody
Anotace
Obsahem předmětu je formou přednášek vymezit význam, úlohu a funkce obchodu v ekonomice společnosti. Provést genezi jeho vývoje až po současnost. Vymezit
jeho různá pojetí a hlediska členění. Dále pak přiblížit jeho dvě nedílné součásti - nákup a prodej - a popsat jejich úlohu a funkce v řízení. Jednotlivých firem. Úkolem je také poukázat na nové směry rozvoje obchodu v nadcházejícím procesu globalizace ekonomiky. Podstatou předmětu je charakteristika základních pojmů, vztahů, účastníků a současně také podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Úvod do předmětu.
2.Podstata a kořeny vzniku obchodu, vývojové etapy ve světě a na našem území.
3.Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika.
4.Nákup jako podniková funkce a jeho zajištění.
5.Prodej jako podniková funkce a jeho zajištění.
6.Lidský faktor v procesu obchodování.
7.Velkoobchod a jeho úloha v procesu distribuce.
8.Maloobchod a jeho úloha v procesu distribuce
9.Zásady utváření maloobchodní sítě. Územní analýzy, stanovení kupního potenciálu.
10.Obchodní provoz a jeho zajištění.
11.Maloobchodní technologie
12.Současnost a vývojové trendy obchodu.
13.Franchising jako úspěšná forma kooperace v obchodě.
14.Prostředí obchodu, legislativa, instituce a organizace působící v obchodě.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.