116-0046/01 – Marketing Research ()

Gurantor departmentDepartment of Marketing and BusinessCredits8
Subject guarantordoc. Ing. Roman Kozel, Ph.D.Subject version guarantordoc. Ing. Roman Kozel, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year3Semestersummer
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesMaster
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 1+2

Subject aims expressed by acquired skills and competences

Teaching methods

Summary

Information significance in marketing. Basic conception and research types. Market research and segmentation. Marketing research metodology, research phases and the research plan. Secondary and primary research. Information collecting methods. Research tactic ang tools (questionnaires, scenarios). Sampling techniques. Research organising in an enterprise. Qualitative research. A significance of using modern statistics in the marketing research process. Marketing research on nonstandard conditions.

Compulsory literature:

Recommended literature:

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Informační zabezpečení marketingu. - Postavení marketingového výzkumu v rámci marketingového informačního systému. - Zdroje a nositelé informací. - Definice, formy a význam marketingového výzkumu. 2. Výzkum celkové tržní situace. - Výzkum subjektů trhu. - Konjunkturální výzkum. - Výzkum pro potřeby segmentace. - Výzkum percepce trhu (výrobku, značky, firmy). - Postata význam výzkumu marketingového mixu. 3. Výrobkový výzkum. - Výzkum stávajícího produktu. - Výzkum nových výrobků a testování jejich charakteristik. - Výzkum potřeb. - Výzkum poptávky po vybraných komoditách. - Výzkum image. 4. Cenový výzkum. - Hlavní směry cenového výzkumu. - Podstata dialogového přístupu k tvorbě cen. - Výzkum cen konkurence. - Cenové testy v terénu a v laboratoři. - Výzkum prožívání cen. - Význam a odhad cenové elasticity poptávky. 5. Výzkum distribuce. - Výzkum pro potřeby distribuce. - Možnosti měření objemu trhu a výpočtu tržního podílu, typy obchodníků, úroveň a image provozoven a spádovost poptávky. - Výzkum v úrovni distribuce. - Výzkum kupního chování zákazníka. 6. Výzkum pro potřeby marketingové komunikace. - Předběžný výzkum. - Pretesty a posttesty. - Výzkum účinnosti a účelnosti komunikace. - Hodnocení a měření účinnosti komunikační akce. - Měření stupně známosti. - Mediální výzkumy a jejich význam. - Měření emocionálních předností a motivačních účinků. 7. Metodika marketingového výzkumu. - Výzkumný proces. - Přípravná a realizační fáze výzkumu. - Identifikace problému, formulace hypotéz, výzkumné cíle. - Plán výzkumného projektu. - Realizace výzkumu. 8. Primární výzkum (výzkum v terénu). - Principy, typy a průběh prvotního výzkumu. - Nositelé informací prvotního výzkumu. - Metody jejich možnosti a omezení. - Dotazování, pozorování, experiment. - Využití psychologických metod. 9. Dotazování jako hlavní metoda prvotního výzkumu. - Dotazování a jeho podmínky. - Základní fáze dotazování. - Kontaktní techniky dotazování. - Dotazník a jeho význam pro dotazování. - Osoba tazatele v procesu dotazování. - Význam psychologie pro dotazování. - Problematika návratnosti dotazníků. 10.Výběr objektu zkoumání. - Základní soubor a problematika výběrového souboru. - Techniky výzkumu. - Reprezentativní výběrové postupy. - Kvazireprezentativní techniky výběru. - Nereprezentativní techniky výběru. - Monografická šetření a rozhovory s experty. 11.Výzkumná taktika a její nástroje. - Nástroje šetření. - Dotazník a scénář. - Základní pravidla jejich tvorby. - Struktura a délka dotazníku a scénáře. - Zásady dotazování. - Typy a druhy otázek. - Psychologická pravidla jejich tvorby. - Využití nepřímých (projekčních technik). 12.Kvalitativní výzkum. - Význam a možnosti využití kvalitativního výzkumu. - Psychologické extrapolace, hloubkové rozhovory, asociativní techniky, konstruktivní procedury a ostatní psychologické techniky. - Pravidla práce s nimi a jejich vyhodnocování. 13.Sekundární výzkum (výzkum od stolu). - Význam a využití sekundárního výzkumu. - Klasické zdroje dat a možnosti jejich získání. - Počítačové databáze a katalogy firem. - Ostatní zdroje informaci. - Státní informační soustava. - Internet jako specifický zdroj sekundárních informací. - Přehled odborného a oborového tisku. 14.Agenturní výzkum. - Služby komerčních firem. - Aktuální nabídka na trhu výzkumů. - Významné agentury a jejich specializované produkty. - Panel domácností a prodejen. - Omnibusový výzkum a jeho specifika. 15.Význam využití moderní statistiky v procesu marketingového výzkumu. - Základní statistické pojmy. - Etapy statistického zkoumání. - Základy práce s daty. 16.Teorie měření (škálování). - Deskripce statistická a grafická. - Třídění prvního stupně. - Třídění druhého stupně. - Kontingenční tabulky. - Bodové a intervalové odhady. 17.Testování hypotéz. - Intervaly spolehlivosti. - Parametrické testy. - Hypotéza dobré shody. - Porovnání průměru pomocí t-testu. 18.Analýza závislosti. - Neparametrické testy. - Grafické zobrazení závislosti. Ďââ‚?ˇ2 test. - Analýza rozptylu (ANOVA). 19.Korelační a regresní analýza. - Metoda nejmenších čtverců. - Jednoduchá a mnohonásobná regrese. - Simultánní testování hypotéz. - Analýza příčin a následků. 20.Shluková analýza. - Klasifikace a tvorba profilu zákazníků. - Výběr segmentů pro cílování reklamy. - Vybrané metody shlukování segmentů. 21.Faktorová analýza. - Redukce dat. - Hledání skrytých příčin. - Význam latentních faktorů ovlivňujících výpovědi v dotazníku. 22. Prezentace výsledků. - Interpretace výsledků. - Závěrečná zpráva výzkumného projektu. - Doporučení managementu. - Organizace a průběh prezentace. 23. Rozhodovací procesy v marketingu. - Podmínky rozhodování a možnosti omezení při rozhodování. - Metody rozhodování. 24.Výzkum trhu v odlišných podmínkách. - Výzkum trhu v nestandardních podmínkách. - Výzkum trhu ve specifických podmínkách průmyslového trhu. - Příklady z praxe. 25.Výzkum trhu na konkrétním trhu. - Postup a prezentace výsledků na konkrétním trhu. - Příklady z praxe. 26.Výběr agentury pro spolupráci při marketingovém výzkumu. - Identifikace problému. - Příprava plánu výzkumu. - Kritéria výběru agentury. - Přehled výzkumných agentur. 27.Význam expertních metod ve výzkumu. - Vybrané expertní metody. - Podmínky výběru expertů. - Odlišnosti organizace a vyhodnocení expertních metod proti jiným metodám. 28.Aktuální stav informačních systémů v České republice. - Stručný přehled statistického softwaru pro marketingový výzkum. - Současná nabídka marketingových informačních systémů. - Databázové informační zdroje pro marketingový výzkum.

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (145) 51 3
        Examination Examination 100  0 3
        Exercises evaluation Credit 45  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2002/2003 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan
2001/2002 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 3 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.