116-0050/01 – Marketing Concept of Product and Communication (MPVK)

Gurantor departmentDepartment of Marketing and BusinessCredits4
Subject guarantordoc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.Subject version guarantordoc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduateRequirementCompulsory
Year4Semestersummer
Study languageCzech
Year of introduction1999/2000Year of cancellation2006/2007
Intended for the facultiesIntended for study types
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
MAR35 Ing. Milada Marhounová, Ph.D.
VEL21 doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 2+2

Subject aims expressed by acquired skills and competences

The subject is focused on the product and marketing communication problems on the consumer market. The content of this subject reflects actual market situation which requires the new marketing strategies using in product management and communication management. The actual knowledge and trends concerning the concrete product attributes (quality, package, brand, and design) and to the marketing communication mix elements (advertising, sales promotion, public relations, personal selling, and direct marketing) are implemented.

Teaching methods

Lectures
Seminars

Summary

The subject is focused on the product and marketing communication problems on the consumer market. The content of this subject reflects actual market situation which requires the new marketing strategies using in product management and communication management. The actual knowledge and trends concerning the concrete product attributes (quality, package, brand, and design) and to the marketing communication mix elements (advertising, sales promotion, public relations, personal selling, and direct marketing) are implemented.

Compulsory literature:

1. Crawford, C. M. - Di Benedetto, C. A. New Product Management. Mc Graw-Hill Higher Education, 2002. 588 p. ISBN 0-07-247163-8. 2. De Pelsmacker, P. a Van Den Bergh, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. 616 s. ISBN 80-247-0254-1. 3. Kotler, Ph. Marketing Management. Přel. V. Dolanský a S. Jurnečka. 10. rozšířené vyd. Praha: GRADA Publishing, 2001. 719 s. ISBN 80-247-0016-6.1. 4. Velčovská, Š. a Marhounová, M. Marketingové pojetí značky (Skripta). 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2005. 51 s. ISBN 80-248-0934-6. 5. Velčovská, Š., Marhounová, M. Marketingové pojetí výrobku a komunikace (sylaby). 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2005. 44 s. ISBN 80-248-0780-7. 6. Velčovská, Š. Marketingové pojetí výrobku a komunikace: Testování výrobku. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2007. 65 s. ISBN 978-80-248-1341-7.

Recommended literature:

1. Kozel, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 280 s. ISBN 80-247-0966-X. 2. Nenadál, J. a kol. Měření v systémech managementu jakosti. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001. 310 s. ISBN 80-7261-054-6. 3. Přibová, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 1996. 238 s. ISBN 80-7169-299-9. 4. Přibová, M. a kol. Strategické řízení značky: brand management. 1. vyd. Praha: EKOPRESS, 2000. 147 s. ISBN 80-86119-27-0. 5. Přibová, M. a kol. Strategické řízení značky: případové studie. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003. 250 s. ISBN 80-86419-38-X. 6. Schultz, D.E. Moderní reklama – umění zaujmout. Praha: GRADA Publ., 1995. ISBN 80-7169-062-7. 7. Smith, P. Moderní marketing. Praha: Computer Press, 2000. 518 s. ISBN 80-7226-252-1. 8. Tellis, G.J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: GRADA Publ., 2000. 620 s. ISBN 80-7169-997-7. 9. Tomek, G., Vávrová, V. Výrobek a jeho úspěch na trhu. 1. vyd. Praha:GRADA Publishing, 2001. 352 s. ISBN 80-247-0053-0. 10. Vysekalová, J., Komárková, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2002. 228 s. ISBN 80-247-9067-X. 11. Vysekalová, J. Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: GRADA Publ., 2003. 284 s. ISBN 80-247-0393-9. 12. Zbořil, K. Marketingový výzkum: metodologie a aplikace. 2. vyd. Praha: VŠE, Podnikohospodářská fakulta, 2003. 171 s. ISBN 80-245-0615-7. 14. VELČOVSKÁ, Šárka. Marketing Concept of Product. Studijní opory v rámci projektu „Rozvoj jazykových kompetencí pracovníků VŠB-TU Ostrava: InterDV“, klíčová aktivita KA 03 3/2014-2/2017. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2012. 123 p.

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

Předmět je zaměřen na problematiku výrobku a marketingové komunikace na spotřebním trhu. Obsahová náplň předmětu reflektuje současnou situaci na daném trhu, která vede k nutnosti uplatňovat nové strategie jak v oblasti řízení výrobku, tak pokud jde o řízení marketingové komunikace. Do výuky jsou implementovány aktuální poznatky a trendy týkající se konkrétních atributů výrobku (kvality, obalu, značky, designu) i prvků marketingového komunikačního mixu (reklamy, podpory prodeje, Public Relations, osobního prodeje, přímého marketingu).

Conditions for subject completion

Full-time form (validity from: 1960/1961 Summer semester)
Task nameType of taskMax. number of points
(act. for subtasks)
Min. number of pointsMax. počet pokusů
Exercises evaluation and Examination Credit and Examination 100 (100) 51 3
        Exercises evaluation Credit 35 (30) 0 3
                Laboratory work Laboratory work 25  0 3
                Other task type Other task type 5  0 3
        Examination Examination 65 (65) 0 3
                Written examination Written examination 65  0 3
Mandatory attendence participation:

Show history

Conditions for subject completion and attendance at the exercises within ISP:

Show history

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeBranch/spec.Spec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty
2006/2007 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan
2005/2006 (M6208) Business and Management (6208T062) Marketing and Business (01) Marketing and Business P Czech Ostrava 4 Compulsory study plan

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner

Assessment of instruction

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.