116-0300/02 – Marketing (MG)

Gurantor departmentDepartment of Marketing and BusinessCredits5
Subject guarantordoc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.Subject version guarantorIng. Kamila Poláková, Ph.D.
Study levelundergraduate or graduate
Study languageCzech
Year of introduction2007/2008Year of cancellation2009/2010
Intended for the facultiesEKFIntended for study typesBachelor
Instruction secured by
LoginNameTuitorTeacher giving lectures
BAL118 Ing. Lenka Ballasová
KRB005 Ing. Petra Klapilová Krbová, Ph.D.
SIW009 Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D.
Extent of instruction for forms of study
Form of studyWay of compl.Extent
Full-time Credit and Examination 2+2

Subject aims expressed by acquired skills and competences

1. Understand basic marketing terminology. 2. Explain the competitive concepts. 3. Analyze the marketing environment 4. Understand the principles of consumer segmentation and consumer behaviur. 5. Explain the marketing information system and the principles of marketing research. 6. Design a marketing mix.

Teaching methods

Lectures
Tutorials

Summary

The course provides a systematic, comprehensive and up-to-date view on particular marketing areas. The aim of the course is to introduced students the marketing philosophy, basic terms, rules and concepts of marketing and explain them the content of particular components of marketing. After completing the course students should be able to apply their knowledge to solve basic practical problems and to use the acquired knowledge in other related courses.

Compulsory literature:

KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 2., přepracované a rozšířené vyd. Praha: Grada, 2018. 285 s. ISBN 978-80-247-5869-5. KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Principles of marketing. 15th ed., global ed. Harlow: Pearson, c2014. 716 s. ISBN 978-0-273-78699-3. TOMEK, Gustav a Věra VÁVROVÁ. Marketing: od myšlenky k realizaci. 3. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Professional Publishing, 2011. 344 s. ISBN 978-80-7431-042-3.

Recommended literature:

DIBB, S., L. SIMKIN, W. M. PRIDE and O. C. FERRELL. Marketing: Concepts and Strategies. 7th ed. Andover: Cengage Learning, 2016. 796 s. ISBN 978-1-4737-2512-6. MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Díl 1. Aktualizované 4. vyd. Prostějov: Computer Media, 2018. 80 s. ISBN 978-80-7402-359-0. MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Díl 2. Aktualizované 4. vyd. Prostějov: Computer Media, 2018. 80 s. ISBN 978-80-7402-360-6.

Way of continuous check of knowledge in the course of semester

Vypracovní seminární práce dle zadané tématiky. Aktivní účast na cvičeních s průběžným řešením marketingových problémů. Předmět zakončen zkouškou.

E-learning

Other requirements

Prerequisities

Subject has no prerequisities.

Co-requisities

Subject has no co-requisities.

Subject syllabus:

1. Trh jako východisko marketingu 2. Marketingové prostředí 3. Informační zabezpečení marketingu 4. Segmentace trhu, marketingový mix 5. Produkt jako prvek marketingového mixu 6. Cyklus tržní životnosti produktu (Product Life Cycle - PLC) 7. Cena jako prvek marketingového mixu 8. Distribuce jako prvek marketingového mixu 9. Distribuční systémy a distribuční politika 10. Marketingová komunikace jako prvek marketingového mixu 11. Strategie a řízení marketingové komunikace 12. Strategie marketingového mixu 13. Marketingové řízení v praxi

Conditions for subject completion

Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study

Occurrence in study plans

Academic yearProgrammeField of studySpec.ZaměřeníFormStudy language Tut. centreYearWSType of duty

Occurrence in special blocks

Block nameAcademic yearForm of studyStudy language YearWSType of blockBlock owner