116-0300/06 – Marketing (MG)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. | Subject version guarantor | Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | | |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1. Understand basic marketing terminology.
2. Explain the competitive concepts.
3. Analyze the marketing environment
4. Understand the principles of consumer segmentation and consumer behaviur.
5. Explain the marketing information system and the principles of marketing research.
6. Design a marketing mix.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
The course provides a systematic, comprehensive and up-to-date view on particular marketing areas. The aim of the course is to introduced students the marketing philosophy, basic terms, rules and concepts of marketing and explain them the content of particular components of marketing. After completing the course students should be able to apply their knowledge to solve basic practical problems and to use the acquired knowledge in other related courses.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Trh jako východisko marketingu
Vymezení trhu. Základní subjekty trhu. Tržní cyklus. Potřeby a jejich klasifikace. Typy poptávky.
Příčiny vzniku marketingu. Historické souvislosti. Návaznost na podnikatelské filosofie.
Podstata marketingu, cíle a funkce marketingu. Aplikace marketingových koncepcí v praxi. Marketing jako podniková funkce. Strategický marketing.
2. Marketingové prostředí
Struktura marketingového prostředí. Vlivy makroprostředí – ekonomické, politicko-právní, demografické, sociálně-kulturní, přírodní, technologické. Tržní prostředí (mezoprostředí) - zákazníci, dodavatelé, konkurence, zprostředkovatelé, veřejnost. Vnitřní prostředí organizace (mikroprostředí).
3. Informační zabezpečení marketingu
Význam informací pro marketing. Typy a zdroje informací a požadavky na ně. Sekundární a primární zdroje informací. Práce s informacemi v rámci marketingového systému podniku.
Marketingový informační systém (MIS). Podstata a struktura MIS. Vnitřní systém informací. Marketingové zpravodajství.
Marketingový výzkum jako specifický zdroj informací. Cíl a význam marketingového výzkumu. Plán výzkumu a postup tvorby marketingového výzkumu. Proces marketingového výzkumu – přípravná a realizační část. Metody sběru dat. Možnosti a omezení marketingového výzkumu.
4. Segmentace trhu, marketingový mix
Segmentace – definice, typy a význam pro rozhodování v marketingu. Proces segmentace. Základní přístupy k trhu (nediferencovaný, diferencovaný a koncentrovaný marketing). Segmentace trhu a výběr cílových trhů. Tvorba tržní pozice.
Vymezení a specifika jednotlivých trhů. Spotřební trh (B2C) – charakteristika, chování zákazníka na spotřebním trhu. Business trh (B2B) – charakteristika, chování zákazníka na business trhu. Kritéria segmentace na B2B a B2C trhu.
Marketingový mix. Definice marketingového mixu. Účel marketingového mixu a jeho pozice v procesu marketingového řízení. Struktura marketingového mixu – modely dle Mc Carthyho, víceprvkové modely. Všeobecné zásady tvorby marketingového mixu. Strategie a taktika marketingového mixu.
5. Produkt jako prvek marketingového mixu
Definice produktu. Klasifikace produktů. Funkce produktu.
Koncepce totálního produktu.
Produktová politika. Produktové analýzy a strategie.
Vývoj nového produktu. Vymezení pojmu nový produkt. Specifika a bariéry vývoje nového produktu. Proces vývoje nového produktu.
6. Cyklus tržní životnosti produktu (Product Life Cycle - PLC)
Postata koncepce PLC. Křivka PLC. Charakteristika jednotlivých etap PLC. Faktory ovlivňující průběh PLC.
Marketingové strategie v jednotlivých etapách PLC. Kritika koncepce PLC.
7. Cena jako prvek marketingového mixu
Definice ceny. Specifika ceny v rámci marketingového mixu. Cenový mix.
Komplexní přístup k tvorbě cen. Přístupy ke stanovení ceny. Faktory ovlivňující tvorbu cen – vnější a vnitřní. Fáze procesu stanovení ceny.
Metody tvorby cen. Dialogový přístup k tvorbě ceny. Nákladové metody (úplných nákladů, neúplných nákladů). Tržní metody tvorby cen.
Přizpůsobení ceny podmínkám trhu. Nástroje kondiční politiky. Cenové slevy a srážky, příplatky, přídavky. Propagační a diskriminační tvorba cen. Oceňování výrobkového mixu.
Cenové změny a reakce na ně.
8. Distribuce jako prvek marketingového mixu
Definice distribuce. Postavení distribuce v rámci marketingového mixu. Cíle a funkce distribuce. Distribuční články a distribuční cesty.
Distribuční cesty. Úrovně distribučních cest. Tradiční distribuční cesta. Procesy v distribuci. Funkce distributora.
Fyzická distribuce – definice a cíle. Činnosti fyzické distribuce. Náklady logistického systému.
Velkoobchod a maloobchod. Charakteristika a funkce VO. Třídění VO. Charakteristika a funkce MO. Třídění MO.
9. Distribuční systémy a distribuční politika
Distribuční strategie. Rozhodování o distribučních cestách. Projektování struktury distribuční cesty. Specifika distribuce na B2C a B2B trhu.
Distribuční politika. Řízení a organizace distribuční cesty – výběr, úkoly, motivace a hodnocení členů distribuční cesty.
Konflikty v distribuci a distribuční systémy. Příčina vzniku konfliktů v distribuci. Úrovně konfliktů v distribuci. Definice a podstata distribučních systémů. Klasifikace distribučních systémů. Změny v distribučním systému.
10. Marketingová komunikace jako prvek marketingového mixu
Pojetí marketingové komunikace. Funkce marketingové komunikace. Modely pro marketingovou komunikaci.
Marketingový komunikační mix a jeho struktura. Faktory ovlivňující marketingovou komunikaci.
11. Strategie a řízení marketingové komunikace
Strategie marketingové komunikace. Proces tvorby komunikační strategie a charakteristika jednotlivých fází.
12. Strategie marketingového mixu
Východiska pro tvorbu strategie marketingového mixu. Vztah celkové marketingové strategie a strategií jednotlivých prvků marketingového mixu.
Marketingové řízení. Definice a činnosti marketingového řídícího procesu. Etapy marketingového řízení. Marketingové strategie.
13. Marketingové řízení v praxi
Aktuální trendy v marketingu.
Současné využití marketingu v praxi.
Conditions for subject completion
Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.