116-0301/03 – Obchodní činnosti (OC)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2010/2011 |
Určeno pro fakulty | FEI, EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup
2. Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu
3. Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti
4. Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí
5. Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky
6. Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení
7. Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je vymezit úlohu a funkce obchodu v ekonomice a v působnosti firem na trhu, seznámit studenty s procesem obchodování a s činnostmi, jimiž se tento proces realizuje. Pozornost je také zaměřena na dvě nedílné součásti obchodních aktivit firem, nákup a prodej, na jejich cíle, organizaci a řízení s ohledem na firmy odlišného charakteru. Jde o vymezení základních kategorií, vztahů, účastníků a podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Úvod do předmětu.Podstata a kořeny vzniku obchodu, vývojové etapy.
2.Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika.
3.Nákup jako podniková funkce a jeho zajištění.
4.Prodej jako podniková funkce a jeho zajištění.
5.Lidský faktor v procesu obchodování.
6.Velkoobchod a jeho úloha v procesu distribuce.
7.Maloobchod a jeho úloha v procesu distribuce
8.Zásady utváření maloobchodní sítě. Územní analýzy, stanovení kupního potenciálu.
9.Obchodní provoz a jeho zajištění.
10.Maloobchodní technologie
11.Současnost a vývojové trendy obchodu.
12.Franchising jako úspěšná forma kooperace v obchodě.
13.Prostředí obchodu, legislativa, instituce a organizace působící v obchodě.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky