116-0301/05 – Obchodní činnosti (OC)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup
2. Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu
3. Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti
4. Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí
5. Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky
6. Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení
7. Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je vymezit úlohu a funkce obchodu v ekonomice a v působnosti firem na trhu, seznámit studenty s procesem obchodování a s činnostmi, jimiž se tento proces realizuje. Pozornost je také zaměřena na dvě nedílné součásti obchodních aktivit firem, nákup a prodej, na jejich cíle, organizaci a řízení s ohledem na firmy odlišného charakteru. Jde o vymezení základních kategorií, vztahů, účastníků a podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet - zápočtový test, obhájení semestrálního projektu
Zkouška - písemný test
E-learning
Další požadavky na studenta
Zpracování seminární práce, zápočtový test.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Kořeny vzniku a vývojové etapy obchodu.
2. Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika.
3. Teorie obchodu. Funkční a institucionální pojetí obchodu.
4. Nákup jako součást obchodních činností, jeho obsah a řízení.
5. Prodej jako součást obchodních činností, jeho obsah a řízení.
6. Úloha lidského faktoru v obchodní činnosti.
7. Velkoobchod, obsah, funkce a typologie.
8. Maloobchod, obsah, funkce a typologie.
9. Geografie maloobchodu, metody územní analýzy.
10.Obchodní provoz a jeho prvky. Velkoobchodní a maloobchodní operace.
11.Nákupní prostředí a nákupní atmosféra v maloobchodě.
12.Vývojové trendy obchodu. Integrační, koncentrační a kooperační procesy.
13.Prostředí obchodu, instituce, organizace na jeho podporu. Ochrana hospodářské soutěže, ochrana spotřebitele.
14.Aktuální situace čs. obchodu, statistické ukazatele a výzkumy, praxe úspěšných obchodních firem.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky