116-0301/06 – Obchodní činnosti (OC)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2015/2016 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup
2. Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu
3. Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti
4. Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí
5. Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky
6. Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení
7. Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je vymezit úlohu a funkce obchodu v ekonomice a v působnosti firem na trhu, seznámit studenty s procesem obchodování a s činnostmi, jimiž se tento proces realizuje. Pozornost je také zaměřena na dvě nedílné součásti obchodních aktivit firem, nákup a prodej, na jejich cíle, organizaci a řízení s ohledem na firmy odlišného charakteru. Jde o vymezení základních kategorií, vztahů, účastníků a podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet - zápočtový test, obhájení semestrálního projektu
E-learning
Další požadavky na studenta
Zpracování seminární práce, zápočtový test.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Kořeny vzniku a vývojové etapy obchodu.
2. Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika.
3. Teorie obchodu. Funkční a institucionální pojetí obchodu.
4. Nákup jako podniková funkce.
5. Prodej jako podniková funkce.
6. Úloha lidského faktoru v obchodní činnosti.
7. Velkoobchod v procesu distribuce.
8. Maloobchod v procesu distribuce.
9. Územní analýzy. Zájmová oblast, kupní potenciál, metody jejich stanovení.
10. Obchodní provoz a jeho prvky.
11. Velkoobchodní a maloobchodní technologie.
12. Obchodní procesy, jejich logisticko-informační zajištění
13. Vývojové trendy obchodu. Koncentrační a kooperační procesy.
14. Současnost čs. obchodu, statistické ukazatele a výzkumy.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky