116-0302/02 – Marketing Research A (MVA)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Subject version guarantor | doc. Ing. Roman Kozel, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 3 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2004/2005 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1.To describe the research process.
2.To identify the suitable research method.
3.To design the questionnaire for market research.
4.To analyse the collected data.
5.To interpret the research results.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Project work
Terrain work
Summary
The module explains the role of marketing research for managerial decision making. It brings an overview in the procedures, methods and techniques used for marketing research with an emphasis on modern digital processes. Within semester, students get practical experience in implementing specific research project.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Informační zabezpečení marketingu. Výzkum celkové tržní situace.
* Postavení marketingového výzkumu v rámci marketingového informačního
systému.
* Výzkum subjektů trhu. Postata výzkumu marketingového mixu.
2. Výrobkový výzkum. Cenový výzkum.
* Výzkum stávajícího produktu. Výzkum nových výrobků a testování jejich
charakteristik. Výzkum potřeb. Výzkum poptávky po vybraných komoditách. Výzkum
image.
* Hlavní směry cenového výzkumu. Podstata dialogového přístupu k tvorbě cen.
3. Výzkum distribuce. Výzkum pro potřeby marketingové komunikace.
* Výzkum pro potřeby distribuce. Možnosti měření objemu trhu a výpočtu tržního
podílu, typy obchodníků, úroveň a image provozoven a spádovost poptávky
* Předběžný výzkum. Pretesty a posttesty. Výzkum účinnosti a účelnosti
komunikace. Hodnocení a měření účinnosti komunikační akce. Měření stupně
známosti. Mediální výzkumy a jejich význam.
4. Metodika marketingového výzkumu. Primární výzkum (výzkum v terénu).
Dotazování.
* Výzkumný proces a jeho etapy.
* Principy, typy a průběh prvotního výzkumu. Nositelé informací prvotního
výzkumu. Metody jejich možnosti a omezení. Dotazování, pozorování, experiment.
Využití psychologických metod.
* Dotazování a jeho podmínky. Základní fáze dotazování. Kontaktní techniky
dotazování
5. Výběr objektu zkoumání. Výzkumná taktika a její nástroje.
* Základní soubor a problematika výběrového souboru. Techniky výzkumu.
* Nástroje šetření. Dotazník a scénář. Základní pravidla jejich tvorby. Zásady
dotazování. Využití nepřímých (projekčních technik).
6. Kvalitativní výzkum. Sekundární výzkum (výzkum od stolu).
* Význam a možnosti využití kvalitativního výzkumu. Psychologické extrapolace,
hloubkové rozhovory, asociativní techniky, konstruktivní procedury a ostatní
psychologické techniky.
* Význam a využití sekundárního výzkumu. Klasické zdroje dat a možnosti jejich
získání. Počítačové databáze a katalogy firem. Státní informační soustava.
Internet
7. Agenturní výzkum. Význam využití moderní statistiky v procesu
marketingového
výzkumu.
* Služby komerčních firem. Aktuální nabídka na trhu výzkumů. Významné agentury
a jejich specializované produkty. Panel domácností a prodejen. Omnibusový
výzkum a jeho specifika.
* Základní statistické pojmy. Etapy statistického zkoumání. Základy práce s
daty.
8. Teorie měření (škálování). Testování hypotéz.
* Deskripce statistická a grafická. Třídění. Kontingenční tabulky. Bodové a
intervalové odhady.
* Intervaly spolehlivosti. Parametrické testy. Hypotéza dobré shody. Porovnání
průměru pomocí t-testu.
9. Analýza závislosti. Korelační a regresní analýza.
* Neparametrické testy. Grafické zobrazení závislosti. ?2 test. Analýza
rozptylu (ANOVA).
* Metoda nejmenších čtverců. Jednoduchá a mnohonásobná regrese. Simultánní
testování hypotéz. Analýza příčin a následků.
10. Shluková analýza. Faktorová analýza.
* Klasifikace a tvorba profilu zákazníků. Vybrané metody shlukování segmentů.
* Redukce dat. Hledání skrytých příčin. Význam latentních faktorů
ovlivňujících
výpovědi v dotazníku.
11. Prezentace výsledků. Rozhodovací procesy v marketingu.
* Interpretace výsledků. Závěrečná zpráva výzkumného projektu. Organizace a
průběh prezentace.
* Podmínky rozhodování a možnosti omezení při rozhodování. Metody rozhodování.
12. Výzkum trhu v odlišných podmínkách. Výzkum trhu na konkrétním trhu.
* Výzkum trhu v nestandardních podmínkách. Příklady z praxe.
* Postup a prezentace výsledků na konkrétním trhu. Příklady z praxe.
13. Výběr agentury pro spolupráci při marketingovém výzkumu. Význam expertních
metod ve výzkumu.
* Identifikace problému. Příprava plánu výzkumu. Kritéria výběru agentury.
Přehled agentur.
* Vybrané expertní metody. Podmínky výběru expertů. Odlišnosti proti jiným
metodám.
14. Aktuální stav informačních systémů v České republice.
* Stručný přehled statistického softwaru pro marketingový výzkum. Současná
nabídka marketingových informačních systémů. Databázové informační zdroje pro
marketingový výzkum.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.