116-0302/05 – Marketingový výzkum A (MVA)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Roman Kozel, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2010/2011 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Popsat proces marketingového výzkumu.
2. Identifikovat adekvátní metody marketingového výzkumu.
3. Navrhnout vhodné nástroje pro shromažďování informací.
4. Vysvětlit způsob tvorby výběrového souboru.
5. Specifikovat způsob přípravy a analýzy výzkumných dat.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Terénní práce
Praxe
Anotace
Předmět vysvětluje roli marketingového výzkumu pro manažerské rozhodování. Přináší přehled o postupech, metodách a technikách, které marketingový výzkum využívá s důrazem na moderní postupy. Zároveň by studenti měli získat praktické zkušenosti realizací vlastního výzkumného projektu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Informační zabezpečení marketingu a sekundární výzkum (výzkum od stolu).
Místo marketingového výzkumu v rámci marketingového informačního systému. Zdroje a nositelé informací. Definice, typy a význam marketingového výzkumu. Význam a využití sekundárního výzkumu.
2. Metodika marketingového výzkumu.
Výzkumný proces. Přípravná a realizační fáze výzkumu. Identifikace problému, výzkumné cíle, formulace hypotéz. Orientační analýza. SWOT analýza. Plán výzkumného projektu. Techniky výběru objektu zkoumání.
3. Dotazování.
Typy dotazování. Příprava dotazování. Principy dotazování. Význam tazatele. Využití výpočetní techniky při dotazování. Nástroje dotazování. Základní pravidla tvorby dotazníku. Konstrukce dotazníku, délka, struktura, vzhled.
4. Obsah dotazníku.
Konstrukce otázek. Typy a druhy otázek. Příklady speciálních otázek. Význam a tvorba škál. Využití nepřímých (projekčních) technik.
5. Další metody primárního výzkumu (výzkum v terénu).
Principy, typy a průběh prvotního výzkumu. Nositelé informací prvotního výzkumu. Nástroje primárního výzkumu. Metody - jejich možnosti a omezení. Typy pozorování a experimentů. Oblasti využití jednotlivých typů různých metod.
6. Realizace výzkumu.
Organizace sběru údajů. Kontrola tazatelů. Kontrola a úprava údajů. Třídění údajů. Kódování údajů. Technické zpracování údajů. Analýza údajů. Měření závislostí.
7. Výrobkový výzkum.
Výzkum stávajícího produktu a nových výrobků a testování jejich charakteristik. Zásady, proces a metody testování výrobků. Výzkum image.
8. Cenový výzkum.
Hlavní směry cenového výzkumu. Podstata dialogového přístupu k tvorbě cen. Výzkum cen konkurence. Cenové testy v terénu a v laboratoři. Výzkum prožívání cen. Význam a odhad cenové elasticity poptávky.
9. Výzkum distribuce.
Výzkum pro potřeby distribuce. Výzkum distribučních možností. Výzkum v úrovni distribuce.
10. Výzkum pro potřeby marketingové komunikace.
Pretesty, testy a posttesty. Mediální výzkumy a jejich význam. Hodnocení efektivnosti komunikace. Hodnocení reklam. Měření emocionálních předností a motivačních účinků.
11. Vizualizace a report údajů.
Rozlišení vizualizace a prezentace výsledků. Interpretace výstupů. Význam tabulek a grafů. Základní a speciální typy tabulek a grafů a oblasti jejich využití. Pravidla tvorby tabulek a grafů. Komparační tabulky a grafy jako výstup třídění údajů.
12. Agenturní výzkum.
Rozhodování o využití služeb výzkumné agentury. Výběr agentury pro spolupráci při marketingovém výzkumu. Služby komerčních firem, aktuální nabídka na trhu výzkumů. Panel domácností a prodejen. Omnibusový výzkum a jeho specifika.
13. Prezentace výsledků.
Význam prezentace. Písemná prezentace. Závěrečná zpráva výzkumného projektu. Doporučení managementu. Ústní prezentace. Organizace a průběh prezentace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky