116-0302/05 – Marketing Research A (MVA)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Subject version guarantor | doc. Ing. Roman Kozel, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | | |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2010/2011 | Year of cancellation | 2010/2011 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1.To describe the research process.
2.To identify the suitable research method.
3.To design the questionnaire for market research.
4.To analyse the collected data.
5.To interpret the research results.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Project work
Terrain work
Summary
The module explains the role of marketing research for managerial decision making. It brings an overview in the procedures, methods and techniques used for marketing research with an emphasis on modern digital processes. Within semester, students get practical experience in implementing specific research project.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Informační zabezpečení marketingu a sekundární výzkum (výzkum od stolu).
Místo marketingového výzkumu v rámci marketingového informačního systému. Zdroje a nositelé informací. Definice, typy a význam marketingového výzkumu. Význam a využití sekundárního výzkumu.
2. Metodika marketingového výzkumu.
Výzkumný proces. Přípravná a realizační fáze výzkumu. Identifikace problému, výzkumné cíle, formulace hypotéz. Orientační analýza. SWOT analýza. Plán výzkumného projektu. Techniky výběru objektu zkoumání.
3. Dotazování.
Typy dotazování. Příprava dotazování. Principy dotazování. Význam tazatele. Využití výpočetní techniky při dotazování. Nástroje dotazování. Základní pravidla tvorby dotazníku. Konstrukce dotazníku, délka, struktura, vzhled.
4. Obsah dotazníku.
Konstrukce otázek. Typy a druhy otázek. Příklady speciálních otázek. Význam a tvorba škál. Využití nepřímých (projekčních) technik.
5. Další metody primárního výzkumu (výzkum v terénu).
Principy, typy a průběh prvotního výzkumu. Nositelé informací prvotního výzkumu. Nástroje primárního výzkumu. Metody - jejich možnosti a omezení. Typy pozorování a experimentů. Oblasti využití jednotlivých typů různých metod.
6. Realizace výzkumu.
Organizace sběru údajů. Kontrola tazatelů. Kontrola a úprava údajů. Třídění údajů. Kódování údajů. Technické zpracování údajů. Analýza údajů. Měření závislostí.
7. Výrobkový výzkum.
Výzkum stávajícího produktu a nových výrobků a testování jejich charakteristik. Zásady, proces a metody testování výrobků. Výzkum image.
8. Cenový výzkum.
Hlavní směry cenového výzkumu. Podstata dialogového přístupu k tvorbě cen. Výzkum cen konkurence. Cenové testy v terénu a v laboratoři. Výzkum prožívání cen. Význam a odhad cenové elasticity poptávky.
9. Výzkum distribuce.
Výzkum pro potřeby distribuce. Výzkum distribučních možností. Výzkum v úrovni distribuce.
10. Výzkum pro potřeby marketingové komunikace.
Pretesty, testy a posttesty. Mediální výzkumy a jejich význam. Hodnocení efektivnosti komunikace. Hodnocení reklam. Měření emocionálních předností a motivačních účinků.
11. Vizualizace a report údajů.
Rozlišení vizualizace a prezentace výsledků. Interpretace výstupů. Význam tabulek a grafů. Základní a speciální typy tabulek a grafů a oblasti jejich využití. Pravidla tvorby tabulek a grafů. Komparační tabulky a grafy jako výstup třídění údajů.
12. Agenturní výzkum.
Rozhodování o využití služeb výzkumné agentury. Výběr agentury pro spolupráci při marketingovém výzkumu. Služby komerčních firem, aktuální nabídka na trhu výzkumů. Panel domácností a prodejen. Omnibusový výzkum a jeho specifika.
13. Prezentace výsledků.
Význam prezentace. Písemná prezentace. Závěrečná zpráva výzkumného projektu. Doporučení managementu. Ústní prezentace. Organizace a průběh prezentace.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction